Mit gondoltok? Érdemes próbálkoznom?
Nagyon szeretek írni, de itt gyakorin is annyi lelkes amatőrt láttam, akiknek aztán azt írták, hogy egyszerűen be kéne fejeznie szóval elbizonytalanodtam. Eddig pár fejezet van készen a készülő könyvemből, itt egy kis részlet, megköszönném, ha őszintén véleményeznétek.
Szóval kezdem is:
384 egy katona. Egy eddig még ismeretlen létesítményben nevelték több száz társával együtt, ahol megtanítják a lány diákokat ölni, harcolni, hazudni. Ezt az ország nevében teszik. A diákok elszigetelten élnek internet, mobiltelefon, számítógép nélkül. 384 viszont kap egy esélyt. Lehetősége lesz megtapasztalni, milyen az az igazi élet. Talán rájön az igazságra, talán átsiklik majd felette. Talán szerelmes lesz egy jófiúba, esetleg egy rosszfiú tetszik meg neki. Talán kiszabadul a régi erőszakos életéből, meglehet viszont, hogy a küldetés végezetével, visszamegy a ketrecébe. Ki tudja? Még 384 írja a történetét. Még.
ELSŐ FEJEZET
A lány fáradtan indult el Illéshez. A kérés, miszerint azonnal menjen el főnökéhez, igencsak meglepte őt is, és sok társát egyaránt. Pletyka éhes banda. Morogta főszereplőnk. Sosem értette meg azokat bentlakó lány diákokat, hogy miért nincs jobb dolguk, mint más titkaik után érdeklődni. Habár amit 134 lerendezett nem csoda, hogy úgy bámultak rá… A lány felsóhajtott. Nem értette mit is csinált legjobb barátnője az étkezdében. Egészen pontosan azt nem értette, miért alázta meg őt. Hisz egy „testvér” nem csinál ilyet, vagy hasonlót. Lehet, hogy a barátnője nem is gondolta komolyan tetteit. Bizonyára csak viccelt, köztudott, hogy 134-nek borzalmas a humorérzéke. Hitegette önmagát. Efféle gondolatokkal indult el főnökéhez, aki már bizonyára várhatta őt. Illés a lány késésén, csak morgott, már meg sem lepődött. Hisz a férfi nehezen, de belátta 384 egyszerűen hadilábon áll az idővel. A férfi ezt sosem értette, de a mai napon ez az apró hiba nem fogja felhergelni. Mondogatta magának, hisz az orvos is megmondta, a nőügyektől fáj a maga szíve. Igaz a doktor nem is sejthette menyire beletrafált a dologba. Gondolat menetét egy halk kopogás szakította meg.
– Bejöhetsz- invitálta be a lányt.
– Tiszteletem- vágta haptákba magát miután, főhősnőnk becsukta az ajtót.
– Miért késtél?- tette fel végül a kérdést férfi. Hiba volt.
A lány nem válaszolt eme egyszerű kérdésre, ami igencsak kezdte bosszantani az idősödő urat. Gondolj az orvosra, nyugtatgatta önmagát.
– Kérdeztem valamit, megnémultál?
– Nem – motyogta a lány. Semmi kedve nem volt a társalgáshoz. Azt várta, hogy az úr mikor nyögi ki, mit is akar, s akkor majd intézheti tovább ügyeit.
– Akkor? Miért késtél? - sóhajtott fel a férfi. Fáradt volt, hiába a vezetői poszt megterhelő.
– Oktalanul- szorította össze ajkait. A férfi kezdett ideges lenni. Oktalanul? OKTALANUL? Az ember már majdnem felkacagott. Ez az indok… Ez az indok?
Tény és való a munkája igencsak kikezdte idegállapotát.
– Fontosabb dolgunk is van, mintsem késéssel húzzuk drága időnket. Nem gondolod?- A férfi felpillantott a lányra mintha az ő véleménye is érdekelné, viszont a gesztus inkább egy költői kérdés volt.
– Na de, a Major üggyel kapcsolatban kerestelek téged. Új információ került a birtokunkba- halkította le a hangját mintha bárki meghallhatná őt a M-F-O főhadi szálláson. – az öreg Major egyik ügynökünk sajnos, hogy is mondjam- gondolkodott a férfi– Szóval meghalt. Viszont, hogy ne vesszen kárba a jól felépített üzlet, az ifjabb Major vette át a céget.–szavait gúnnyal ejtette ki. A lány néma csöndben várta mit is akarhat főnöke.
- A gyermek információnk szerint még csak 17 éves így logikusan gimnazista. – A férfi felpillantott a lányra. Várt. Várta, hogy a lány mikor jön, rá mit is akarhat. Főhősnőnk viszont nem értette mit szeretne főnöke. Így csak kérdőn felvonta ívelő szemöldökét amolyan, persze folytassa addig én barkóbázom, mit is akarhat őnagysága stílusban. Főhősnőnk legszívesebben elmenekült volna az öreg barlangjából.
– Rendben– sóhajtott fel a férfi– A küldetés a következő: Elmész az ifjonc iskolájába, megtalálod, majd idehozod. Lehetőleg élve– tette hozzá gyorsan. – A lány igencsak meglepődött.
Új ügyet bíznak rá? De hisz ott van neki az ifjoncok tanítása. Elrontotta? De hiszen mit lehet azon elrontani? . Valami szabályt megszegett? Mit követett el?
- Uram, nekem már van ügyem- szólt fel halkan.
- Semmi gond azt átveszi tőled 612 .- A lány szomorúan pillant Mr. Illésrere. Végre valami olyat tett amit szeretett. Imádta a kislányokat edzeni, s ők is imádták őt , amennyire tudtak a lányok szeretni. Ő volt az egyetlen „tanár” aki nem verte meg őket ostorral- Uram, nem marathatna nálam a ré…
- Szerinted ez kívánságműsor?- csattan fel a férfi. –Ha ezt mondtam, akkor ezt mondtam. Lány vésd, a fejedbe- ujjaival már idegesen mutogatott- nem táncolunk úgy, ahogy azt ön óhajtja. Micsoda viselkedés ez? Hm?
- Elnézést - motyogta.- Akkor pontosan mit kell tennem? – A férfi elégedetten elmosolyodik. Végre.. - Holnap mindent átvesszünk az üggyel kapcsolatban. Most pedig - pillantott rá órájára - indulj a szobádba lassan takarodó.
U.I: Ti mit gondoltok?
Még akár lehet is belőle valami. Ha nagyon szeretsz írni, akkor írjál, de ne azért, hogy mindenki tetszését elnyerd. Az írás szakma, aminek a tanulófázisában vagy; a súlyemelő sem fog elsőre kétszáz kilókat emelgetni, viszont amíg nem üt meg egy szintet, addig nem vesz részt a bajnokságon, hanem kőkeményen edz. Aki azt mondja, hagyd abba, azzal ne foglalkozz, írj, ha szeretnél. Csak tudd, mi szól a fióknak, mi az, ami bétázásra érdemes (megmutatod olyan ismerősöknek, akik elfogulatlanul véleményezik), és mi az, amit érdemes kiadásra szánni.
Általában azt veszem észre, hogy egy síkra mennek a történetek. Az író megpróbál kibúvót keresni, hogy különleges környezetbe helyezi a sztorit, és akkor az ő története már más, mint a többi. Mégis a fülszöveg majdnem mindig ugyanazt a forgatókönyvet sejteti. Adva van egy alapszitu (lány a közösségben, csak a díszletek mások), majd kb. ugyanazok a "talán/vajon" kérdések.
"Talán rájön az igazságra, talán átsiklik majd felette."
Még jó, hogy rájön, elvégre azért főhős. Persze a bukás is lehet tanulság, de a kérdés nem ezt célozza. Ha nem jön rá, nem méltó a főhős címre, bármelyik másik szereplő is mutatja meg az olvasónak, mi az igazság, felmerül a kérdés, miért nem ő lett a főhős?
"Talán szerelmes lesz egy jófiúba, esetleg egy rosszfiú tetszik meg neki."
Annyira fontos kérdés a szerelmi szál, hogy még a fülszövegből sem lehet soha kihagyni? Az meg nem számít, hogy jó- vagy rosszfiú, csak a szereposztás lesz más, a történet ugyanaz: a diszharmónia érthetetlen módon harmóniába vált. Legrosszabb esetben deus ex machina jelenség, ahol a hormonok az igazi főhős.
"Talán kiszabadul a régi erőszakos életéből, meglehet viszont, hogy a küldetés végezetével, visszamegy a ketrecébe. Ki tudja?"
Például bárki, aki olvassa. Miért menne vissza magától? Nem hülye. Más, ha visszakényszerül, de megint nem erre irányul a kérdés. Azon kívül az alap szituációból leolvasható, hogy előbb-utóbb választania kell, ami viszont messze nem a történet megoldása (hiszen addig mi is történik?), hanem a bonyodalom kezdete.
"Még 384 írja a történetét. Még."
Csak nehogy deus ex machina legyen. Az a baj, hogy rejtélyeskedsz, de nem sikerül rejtélyesnek lenned.
Ennyit a fülszövegről, ami így nem igazán kelti fel a figyelmet, miközben lehet, hogy a történet egész jó.
A fogalmazás maga nem rossz, bár felmerül a kérdés, a főnök miért tegezi, aztán egy ponton miért magázza a diákot. Hol a katonai vasfegyelem? A főnök egyáltalán nem lényegre törő, töltelékszavakat használ, ami ebben a szituációban nem indokolt. Egy felettes csak annyi információt közöl, amennyi a sikeres küldetés érdekében nélkülözhetetlen, aztán kiadja a parancsot, és a kiskatona neve kuss: ugrik, nem kérdez (különben úgy üvöltik le a fejét, hogy a sarokból szedheti fel). Késésért pedig nem leteremtés, hanem fenyítés jár, pl: egy hónap vécépucolás hajnali négykor, minden késés plusz egy hét, aztán vagy beletanul vagy beledöglik, pont; ócska fogaskeréknek nincs helye a gépezetben. Hiszen adott helyzetben a küldetés sikere múlhat néhány másodpercen is. Ez így inkább sima iskola, mintsem egy katonai... nem is tudom mi. Az nem baj, hogy a helyszín nem tisztázódik azonnal (sőt, jobb is, hogy történettel indítasz), de a körülményeket éreztetni kell. Vond be az érzékszerveket, a metafizikaiakat is. Lehet, hogy a főhős régóta ott van, és megszokta már a sok büdöset. Az olvasó viszont most van itt először. Ilyenkor például hasznos lehet beemelni egy mellékszereplőt, aki újonc, és akin keresztül érezteted a különbségeket a külvilág és ennek az intézmények a világa között. Persze kapcsolódjon a történethez, ne lógjon a levegőben. Ha viszont a főhős is új, akkor ő is megtestesítheti ezt a csatornát. A nézőpontkarakter mindig izgalmasabb a száraz leírásnál, utóbbit akkor érdemes használni, ha egy szereplőn keresztül sem tudsz valamit hitelesen bemutatni (senki nem mondja ki, hogy az ég lila, ha abban a világban nyilvánvaló).
Klasszikus hiba, hogy a helyszínek el vannak bagatellizálva, olyan a főhős, mint egy rajzfilmfigura a fehér háttérben, aki körül a csak a rá éppen hatással lévő mellékszereplők jelennek meg. Hogy néz ki a főnök? Hogy néz ki a lány? Hogy néz ki az iroda? Amit leírtál, bőven lehetne tíz-húsz oldalas fejezet is, mire a főszereplő megkapja a küldetését. Már tudunk valamit az intézményről is, ha nem is mindent, de eleget ahhoz, hogy eligazodjunk benne. Lehet, hogy ezt a második fejezetbe kellene tenni, az első bemutatja az intézmény életét, akár az említett megalázásos történeten keresztül. És akkor már még félelmetesebb a tudat, hogy most a főnök elé kell járulni, akiről nyilván terjednek pletykák.
Ezek a hibák feltehetően azért vannak, mert nem olvasod át (elégszer), amit írtál. Az írás gyakran olyan, hogy elkap a lendület, és ez rendben is van: nem kell foglalkozni a helyesírással, a pontos fogalmazással, írj le minden, ami épp eszedbe jut, nagyon is hatásos tud lenni. Viszont épp ezért elengedhetetlen, hogy egy kis pihentetés után újra meg újra átolvasd, és már racionális fejjel rendbe rakd a tévedéseket.
Akadozik, döcög. Egy történetnek a szárnyára kell vennie az olvasót, észrevétlenül vonni bele a maga belső világába.
A másik a szereplők bemutatása. Amikor valaki beszélni kezd, nekem, mint olvasónak látnom kell az illett. Képet kell tudnom róla alkotni. A kinézetéről, a stílusáról, a szokásairól. Az nem elég, ha te "látod" a szereplőidet. Láttatni is kell őket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!