Mit csinálnátok egy ilyen helyzetben, ha megakadna az írás?
Már középiskolás koromtól kezdve imádok történeteket gyártani, mindig van ihlet, mindig találok ki valami újat, nem igazán a fantáziával van a baj...legalább is eleinte.
Most a nyáron belekezdtem egy nagyobb munkába.
121 oldalt gépeltem le, de rájöttem, hogy a történetem valahogy nem halad sehova és nem tudom hogyan folytassam és még azt se nagyon tudom, hogy mi legyen majd a vég. 121 oldal még mondjuk azért elég kevés és még messze vagyok a végétől, de megtorpantam.
A történetem lényegében egy hegy lábánál elhelyezkedő kisvárosban játszódik (télen), ahol eltűnések, gyilkosságok történnek. Leginkább dráma, bár én inkább annak a thrilleres/misztikus műfajnak vagyok a híve. Ebben az irományomban sok minden van: dráma, horror stb. Viszont megtorpantam. Rengeteg szereplővel dolgozom, és most már egyre nehezebb bizonyos szálakat egymáshoz kötni.
Ti hogyan oldjátok meg a krízist?
Hogyan juttok túl rajta?
Én amatőr író vagyok, kb. fanfiction-szinten, szóval megélni nem tudnék bele, de szoktam fanfictionöket, erotikus dolgokat stb. írni, csak hogy magamnak és másnak ingyen szórakoztatást biztosítsak. Először is, minden történetnek úgy állok neki, hogy megtervezem, miről fog szólni, elejétől végéig, és vázlatot írok. Közben már csak kisebb módosításokat végzek, egy-egy újabb ötletet belekeverek esetleg, de nem úgy állok neki, mint te, hogy elkezdek vakon gépelni, rohanok bele a semmibe, aztán majd lesz valami. Ebből, mint ahogy nálad is, jó eséllyel jön a katasztrófa.
Ha meg le van blokkolva az írói vénám, akkor hagyom az adott sztorit a francba, és vagy visszatérek hozzá, vagy nem (kb. 80%-ban nem, de hát ez így kell, hogy legyen).
Állj le az írással, tervezd meg a sztoridat, és ne félj kidobni olyan részeket, amelyek egyszerűen nem illenek be a képbe. Utána folytasd a sztorit.
Nem szeretek vázlatolni. Volt már pár ilyen próbálkozásom, de rájöttem, hogy felesleges, mert minden alkalommal eltértem tőle.
De azért köszi :)
Vázlattól eltérsz, nélküle nem tudsz írni - milyen tanácsot vársz? Változtatnod kell, ez egyértelmű, még ha nem is tetszik.
A leírásod alapján úgy látom, kezdő vagy. Még nem írtál regényt - kitaláltál, végignarráltad magadban, akár írtál kisebb novellákat is, de regény közelébe nem jutottál. Most várnád, hogy ugyanúgy sikerüljön, mint eddig, de ahogy haladsz a munka érdemi részéhez, rájöttél, hogy ez így nem fog menni. Főleg nem egy ilyan hihetetlenül feszes, alaposan átgondolt cselekményt igénylő zsánernél nem.
121 oldal is lehet sok. Ha te megláttad, hogy a sztori nem halad sehová, akkor már legalább ötven oldal óta nem halad valójában. Hogy miért, azt mi nem tudhatjuk: lehet, sok a szereplő, sok a távoli szál, mindent egy nagy fináléba akarsz összehozni, pedig le kéne zárni, sok az epizód, mindennek túl nagy jelentőséget tulajdonítasz, holott kihúzható lenne stb. Ezen segíthet egy vázlat.
Írj egy vázlatot a fejedben lakó történetről. Nagy vonalak, kis epizódok, minden, ami eszedbe jut. Az a része biztosan részletesebb lesz, amit már megírtál, de a tervezetteket se csapd össze. Vizsgáld meg ezen a vázlaton, hogy a cselekmény halad-e, elég gyorsan teszi-e ezt. Ha nincs ötleted a végére (csak van valami, vagy írd fel nagy kérdőjelekkel, hogy "finálé"), nem lesz az egészből semmi, de elvileg ha a többi rész használható, a lezárás ezekből kiszámítható. Viszont ha a többi rész nem tűnik elég jónak, újraírás lesz a vége.
Utána írj egy vázlatot az alapján, amit eddig írtál. Olvasd vissza, jegyzetelj. Próbáld "kitalálni" a végét, mintha egy könyvtári könyv lenne, aminek kitépték a felét. Ha semmi támpont, semmi esély, akkor túlírtál, a történet nem szól semmiről. Ez a módszer segíthet a kisebb részeknél is (hogyan kapcsolj össze szálakat, mi legyen a következő lépés stb.).
Ha még mindig nincs vége, próbáld az eddig leírták és a tervezett események alapján kisakkozni, mik a feltétlenül szükséges lépések a szálak lezárásához. Törekedj a minimumra, úgyis bővebb lesz a végső változat. Egymáshoz kell kötni azokat a szálakat? Van közük egymáshoz? Nem lehet, hogy egy elterelő epizód volt az egyik, amit korábban is le lehet leplezni? Mindenképpen szükséges a fő cselekménysor lezárásához az összes, ami most fontosnak látszik?
Ha meg túl sok a szereplő, és mindet pátyolgatni kell, jön a szokásos módszer: "nyírd ki a kedvenceidet". Nincs védőháló, nincs amerikai filmes "kutyát és gyereket nem ölünk" szabály. Ha az olvasó is látja, hogy itt bárki meghalhat, lesz némi súlya a történetnek is.
Kösz az eddigi válaszokat.
Semmiképpen sem tervezem amerikaiasra, tehát akinek meg kell halnia az meg is fog. Nem szoktam kesztyűs kézzel bánni a szereplőimmel, bár azért nyilván arra is törekedek, hogy legyen értelme az egésznek.
Lehet szüneteltetem egy kicsit, mert most érzem azt, hogy már a finálé felé kellene terelnem az összes szálat, amiről még nem tudom, hogy mi legyen.
Emlékeztetőt azt én is szoktam írogatni, régebben voltak regény próbálkozásaim, de vázlatolni én sem szoktam, mert sosem vettem hasznát. Az emlékeztető azonban fontos.
Most azonban kaptam ihletet és már rá is jöttem, hogyan lenne értelmes az új karakteremet bekapcsolni a történet folyásába :)
Vázlatot nem kötelező készíteni, vannak felfedező típusú írók és vázlatoló írók, de mindezt összevetve, senki sem száz százalékig egyik vagy másik. A te esetedben mindenképpen fontos lenne megtervezni a regény végét. Ha nem tudod, hova tartasz, hogy akarsz eljutni oda? Gondolom, a cél az, hogy a regény végén fény derüljön a gyilkos kilétére. Nos, ehhez óhatatlanul is szükséges megtervezni egyes pontokat a történetben, ahogy a nyomozó számára szép lassan összeáll a kép. Mik azok a nyomok, amik gondolkodóba ejtik? Mi vezeti rá a megoldásra? Mikor kezd el gyanakodni? Az olvasó számára ezek nem feltétlenül fontosak, őt az eredmények érdeklik, de neked, íróként ismerned kell a munkádat.
Ha megakadsz az írásban, mindenképpen hátra kell lépned és elemezni, hogy miről is van szó. Miért nem tudsz írni? Szeretnél, de nem megy, vagy esetleg elment a kedved a történettől? Ha az utóbbi, akkor hagyd a fenébe, nagy valószínűség szerint az olvasót sem fogja érdekelni. Ha pedig szeretnéd folytatni, akkor ideje feltárni, hogy mi az, ami megakadályoz ebben. Lehet, hogy egy vakvágány, motivációhiány vagy -hiba a szereplőknél, vagy csak egyszerűen magad sem tudod, hova kellene tartani. Amit fontos észben tartani, hogy nem tökéletes irományra törekszel - most még. Ez csak egy első változat, aztán szerkesztened kell, részeket átírni, hozzáírni, egyes cselekményszálakat pedig kidobni. Nem tudom, mennyire állsz jól az angollal, de ha nagyjából érted, ajánlom Brandon Sanderson előadásait. Elsősorban fantasyről és sci-firől beszél, de bárki megtalálja benne a számára hasznos információkat, és rengeteg eszközt mutat be, ami segíthet megtervezni, vagy esetleg megmentetni egy történetet.
Az írásban nincs egy jó út, neked kell rájönnöd, hogy mi az, ami a számodra működik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!