Mit gondoltok erről a kisregényről?
Fantasy, vikinges hangulatú, 33 oldal hosszúságú történet.
Alant egy kis részlet látható belőle, a többi megtalálható a weboldalamon: www.kirschakos.gportal.hu
PROLÓGUS
Rohanó lábak csörtetése zavarta meg az éjszakai erdő nyugalmát. A talajon heverő vékony ágak reccsenése, ahogy a menekülő férfi rájuk lépett, elárulta a helyzetét. Üldözői szagot fogott ragadozók módjára lendültek a hang irányába, hogy befejezzék, amit elkezdtek. A vörös szakállú és hajú férfi kétségbeesetten futott az életéért, habár a combjából kiálló nyílvessző alaposan megnehezítette a dolgát. Bicegve haladt előre, vére vékony patakban folyt le egészen a bokájáig. Sötétkék tunikája fölött barna köpenyt viselt, fekete nadrágját, akárcsak ruházata többi részét, felhasították a fák és bokrok ágai.
Végül kiért egy tisztásra, ahol egy ősi szentély romjai tárultak elé. A körkörösen elhelyezkedő monolitokat megvilágította az ezüstös holdfény, mely a kövek lábánál gomolygó köddel együtt kísérteties hangulatot keltett. Rücskös felszínüket több tucat rúna borította, jelezve az erre tévedőknek, hogy megszentelt földön járnak. A vörös hajú férfi kimerülten támaszkodott neki az egyik monolitnak, majd nekivetve a hátát, előhúzta hosszú kardját a hüvelyéből. Elege volt a rohanásból, ideje harcos módjára szembenéznie támadóival. Hamarosan elő is bukkant a két alak, kezükben ők is kardokat szorongattak, csuklyáik eltakarták az arcukat, miközben lassan megindultak a férfi felé.
A vörös hajú maga elé tartotta fegyverét, ujjai megfeszültek a markolaton, majd a következő pillanatban összecsaptak a pengék.
ELSŐ FEJEZET
Einar kényszerítette magát, hogy ébren maradjon lova nyergében. Alig várta már, hogy elérje Hallstad települését, hová eredetileg is tartott. A harmincas évei elején járó férfi magányos farkas volt, egy zsoldos, aki abból élt, hogy másokat szolgált a csatákban. Azonban mindig megválogatta, hogy kinek nyújt segítséget, így alaposan utánajárt megbízóinak, akikről, ha kiderült, hogy becstelen emberek, többé nem számíthattak Einar kardjára.
Ügyes harcos hírében állt, talán az egyik legjobbnak számított Frostheim királyságában. Árvaként nevelték fel Thorak - a Hollóisten - papjai, miután rátaláltak csecsemőként kolostoruk küszöbén. Harcos rend lévén kitanították a fegyverforgatás rejtelmeire, valamint átadták mindazt a tudást, amire szüksége lehetett az életben. Filozófiát, történelmet, földrajzot, matematikát és vallást oktattak neki minden nap, mígnem felnőtt ifjúvá válva elhagyta a kolostort, hogy világot lásson. Kalandozásai során nemesi csarnokokba, falakkal körülvett városokba és kalózok támadásaitól sújtott partvidékekre tévedt az útja. Idővel rájött, mennyire tehetséges a hadviselésben, mennyire otthon érzi magát a csatákban és mennyire nem tűri az elnyomást és az igazságtalanságot. Egy darabig szolgált a királyi gárdában is, de a merev szabályokhoz képtelen volt hozzászokni, ezért kilépett, hogy a maga urává válhasson.
Az elmúlt évek során megtapasztalt barátságokat, szerelmeket, csalódásokat, veszteségeket, fájdalmat - lelkit és testit egyaránt -, de ezek mind csak erősebbé tették. Vándor volt, aki bejárta Frostheim hegyekkel tarkított királyságának nagy részét, miközben egyszer elvetődött a messze délen található Nagy Sivatagba is. Viszont most először járt ennyire fent északon, holott eme vidék legnagyobb falva, Hallstad, híres volt gazdag sóbányájáról és vendégszeretetéről.
Einar új kalandok után sóvárogva döntött a település meglátogatása mellett. Hallstad egy tó partján, közvetlenül a hegyoldalra épült, így festői látványt nyújtott az átutazóknak és helybélieknek. Einar alig várta, hogy végre odaérjen. Napok óta járta a vidéket, láncinge, kar- és lábszárvédőjének súlya egyre inkább kényelmetlenné tették az utazást. Csakhogy már megtanulta, nem érdemes felkészületlenül vándorolni a vadregényes tájakon, hol számtalan veszély leselkedhetett az óvatlanokra. Banditák, farkasok, medvék, trollok, lidércek és egyéb szörnyű teremtmények lapultak a vad erdőségek és sötét üregek mélyén.
Ám Einar sosem félt, mivel Thorak híve volt, hitt benne, hogy a Hollóisten védelme alatt áll. Ettől függetlenül a kardját mindig magánál tartotta, kerek pajzsát a hátára erősítette, hogy szükség esetén azonnal maga elé emelhesse. Hirtelen megállította a lovát, mivel zajt hallott a fák közül. Ekkor egy összetéveszthetetlen, fémes hang ütötte meg a fülét. Bármikor felismerte az egymásnak feszülő pengék csattanását.
Lováról leugorva rögvest bal karjába fogta pajzsát, majd jobbjával előhúzta fegyverét, és bevetette magát az erdőbe. A hangok irányába tartva egyszer csak megpillantotta a tisztást, rajta a monolitokkal és a küzdő felekkel. Mire odaért, a két csuklyás már tehetetlenül heverő áldozatuk fölött álltak, s épp készültek végzetes csapást mérni rá. Einar ekkor rontott rájuk. Hangos csatakiáltással ugrott elő a bokrok mögül, mire a két csuklyás döbbenten pördült hátra, hogy szembenézzenek a hívatlan vendéggel. Nem tartott sokáig a csata. Einar olyan fürgén tért ki csapásaik elől, mintha meg sem erőltette volna magát. Mikor az alacsonyabb csuklyás lesújtott rá, pajzsával felfogta az ütést, de szempillantás alatt előredöfött kardjával, és a penge akadálytalanul hatolt be az ismeretlen férfi gyomrába. A kard hegye a gerinc mellett bukkant újra elő, szétroncsolva a létfontosságú szerveket. Einar gyorsan kirántotta a fegyvert, ami cuppogó hang kíséretében bukkant elő újra, miközben csöpögött róla a vér. A csuklyás hátratántorodott, majd rongybabaként összerogyott.
Társa vérfagyasztó ordítás kíséretében lendült támadásba, hogy megbosszulja halálát. Einar ügyesen hárított minden kísérletet, mígnem megunta a játszadozást és pajzsával sikerült állon vágnia ellenfelét, aki vért és fogdarabokat köpött a levegőbe, ahogy az ütéstől oldalra lendült a feje. A következő pillanatban már át is járta szívét a zsoldos pengéje. A hirtelen beálló csönd és kövek közt gomolygó köd, baljós hangulatot sugárzott.
Einar, miután meggyőződött róla, hogy a csuklyások valóban meghaltak, a vörös hajú felé fordította figyelmét. Kiderült, hogy a nyílvesszőn kívül, mely a combjába fúródott, kapott egy mély döfést az oldalába. Még mindig folyt belőle a vér. Einar letépett a férfi köpenyéből egy darabot, hogy bekötözze a sebet. A vörös hajú fájdalmasan felnyögött, aztán hevesen megragadta Einar karját, s ajkait erőtlen szavak hagyták el.
– El... el kell... mondanom...!
– Micsodát? – hajolt közelebb Einar, hogy jobban hallhassa.
– Árnyék... szövetség... Halgar vérvonala... – nyögte a férfi, majd elájult.
Einar felnyalábolta és a vállán cipelve, akár egy zsákot, visszavitte a lovához, ráfektetve a nyeregre. Hideg fuvallat söpört végig a környéken, jelezve, hogy a tél már a küszöbön áll.
Ennyi alapján túlírsz. Nem akarom látni a folytatást, valószínűleg ott is. A történeti vonal rendben van - úgy értem, tudod, hol kell elvágni a szálakat, hogyan kell fenntartani a feszültséget, igaz, nem értem, a prológus miért prológus (valójában az első fejezet eleje), de egye fene. A bekezdésváltások jók. A karakterek, még ha kicsit furák is, de nagyjából értelmesen viselkednek (ilyen rövid rész alapján). Igaz, Einar belépője kicsit "vikinges lett", úgy értem, ki az az őrült, aki a meglepetés erejét feladva, üvöltve ugrik egy csata kellős közepébe? Mondjuk jobb, mint egy B-filmes megoldással félkézzel belevágja a másfélkezes pallost az egyikbe, majd a másikat a halott kezéből kiragadott karddal visszkézből lecsapja, de na... Ott jobb lett volna kicsit dinamikusabban ábrázolni a jelenetet, hogy a vöröst épp kivégezni készülnek, Einar meg valószínűleg távolról rohamoz, nem volt veszegetni való ideje, különben megölik a védelmezni kívánt személyt. Akkor jogos, hogy odaüvölt, addig is megzavarja őket. De ez részletkérdés.
A túlírás viszont zavaró. Ez nem verseny, hogy ki tud szebben fogalmazni, meg mindenképpen benne kell lennie az első három mondatban egy személyleírásnak, egy ruhapróbának meg valami hangzatos képzavarnak. Csak lazán! Próbálj meg szikáran fogalmazni, majd útközben eszedbe jut, hol érdemes kicsit díszíteni a mondatokat. Gondolj arra, hogy az első verzió 10%-a kapásból kiszórható, felesleg. Aztán még háromszor átnézed, mindig kidobsz 10%-ot. Kosztolányi írt egyszer egy szélsőséges példát, ahol tíz oldalból az utószerkesztés csinált egyet. (És még az sem volt jó.) Parancsolj, az eset:
Kosztolányi ma már nem divat, helyette hozhatom példának Kinget is. Ugyan az ő stílusát nem szeretem, de azért el kell ismerni, tud valamit. (Például évről évre durvábban néz ki, pedig letette a kokaint. Lassan rosszabb horror, mint a könyvei.) Nem azt mondom, hogy próbálj hozzá hasonló lenni, de értsd, miről beszélek. A harcos című regénye (Setét Torony ciklus 1.) első mondata:
„A feketébe öltözött ember a sivatagon át menekült, a harcos pedig követte.”
Nagyjából ez megfelel a te teljes prológusodnak, habár mások a ruhaszínek. De kit érdekel, át lehet írni, hogy "A vörös hajú férfi az erdőn át menekült, a harcosok pedig követték." - ugyanaz? Tökéletesen. A következő mondatból kiderülhet, hogy a férfi sebesült, majd egy monolit-körhoz ér, és ezzel tényleg lefedtük a prológust.
Nem azt mondom, hogy ez az egyetlen jó és üdvözítő út, csak rámutatok, hogy a túlírás nem szükséges. Általában nehezíti a szöveget. Mint a flancos kis csipkék meg felesleges anyag a ruhán. Gondolj az írásra úgy, hogy úsznod kell: egy klasszicista ruhaköltemény, vagy modern úszónadrág? (Ne felejtsd el a férfiaknak szóló magassarkút az első verzióból. Nagyon csini.) Naná, hogy inkább mindent kidobnál, csak haladhass.
Tehát: ne nehezítsd el a szöveget! Ezzel elhagyod a képzavarok egy részét is. Nem lesznek rossz helyen a leírások (jelenleg a lehető legrosszabb pontokon tudsz beszúrni egyet-egyet), bár némelyiket át is kell mozgatni, nem elég csak az előtte lévő szöveget megnyírni. Nem fogod az olvasót lelassítani, amikor nem kéne. Szorítkozz a tényleg fontos, közlendő elemekre. Nem érdekes, hogy milyen utat járt be a penge a harcos testében, meg melyik szervet hogyan roncsolta. Ha gore horrort akarsz írni, írj, de ennek nem itt a helye. Egyszerűen felnyársalta a fickót. Esetleg addig oké, hogy a gyomrába szúrta a kardot. Meg a cuppogó hang, ahogy kirántja... nem. Ez röhejes, még a hangzása is. Kirántotta, ment a következőre. Annyi. Itt épp élet-halál harcot vívnak, nem a kard és a belek romantikus viszonya érdekli az olvasót, vagy, hogy mekkora sárt dagasztottak a lábuk alatt (azt kihagytad), esetleg elcsúsztak-e a füvön. A felesleget szórd ki. Később esetleg bocsátkozhatsz komoylabb csataleírásokba, azok persze lehetnek részletesebbek, de akkor is a mozdulatok, az indulatok fontosak, nem az ilyen dolgok. (És a részletes csataleírás komoly csatát igényel. Vagyis a bossfight-ot szokás a többihez képest alaposabban leírni.)
És így tovább, rengeteg kis elem van, ami a túlírás miatt zavaró. Viszont nyugtasson a tudat, hogy legalább tudsz épkézláb módon fogalmazni. Ez már a "lvl 2 írástechnika", amit magyarázok. Plusz a helyesírás is tűrhető, de ilyen korán még a saját mondataimban is hibát ejtek, szóval ez nem készpénz. De mintha lenne egy központozási hibád.
Jó. :-)
A "túlirás" amit az első igen körülményesen megmagyarázott Stephen King egyik jellemzője, csak ő szómenésnek nevezi.
Nekem nem zavaró, olvasmányos, és mindenféle prűd szöveget félretéve, látom magam előtt a sötét erdőt, és a menekülő vörös hajú férfit, nyílvesszővel a combjában. ...
És ez a lényege az olvasásnak, az írásnak pedig az hogy az olvasó azt lásson amit az író láttatni akar.
Nagyon nemszeretem ha valaki ódákat zeng az írás tudományáról ..másoknak.
:D
Nos... örülök, hogy neked tetszett.
Mondjuk abban igaza van az első válaszolónak, hogy lehet kevésbé körülményesen írni is, ezt igyekszem megszívlelni. Gyakorlással lehet folyamatosan fejlődni végül is.
Ügyesen fogalmazol, nem szúrtak szemet helyesírási hibák, ami szerintem ritkaság ezen az oldalon. Szerintem a dinamikája is jó, én nem éreztem túlírtnak.
A fő gondom az, hogy az írás nagyon sablonos. Harcos, vörös hajú vikingek, a menekülő férfi lába alatt reccsenő ág, ami elárulja a helyzetét a támadóknak, a haldokló érthetetlen szavai, amelyek egy rejtélyre utalnak... Végig az volt az érzésem, mindezt már rengetegszer olvastam, vagy láttam filmen.
Az lenne a javaslatom, valahogy próbáld meg mindezt egyedivé tenni, hogy hatást gyakorolj az olvasóra. Mit tudom én, a menekülő férfinél legyen egy halakkal teli, büdös zsák, és a támadók fintorogva, az orrukat befogva közelítsék meg. Mindegy, csak valahogy próbálj meg kilépni a sablonok világából, főleg akkor, ha prológust írsz. A prológus célja az olvasó figyelmének felkeltése, itt valami nagyon egyedit, meghökkentőt kell nyújtani; ha ez nem sikerül, akkor inkább hagyd el. (Szerintem egy harminchárom oldalas novellához egyébként sincs szükség prológusra.)
Összességében ígéretesen írsz, ha megtalálod az egyéni hangod, és egy kicsit bátrabban nyúlsz a szöveghez, akkor ki tudja, meddig juthatsz. Sok sikert! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!