Regényt akarok írni. Ki is találtam a sztorit. Hogy érdemes nekilátni? Megtervezzem a fejezeteket? Vagy csak írjam?
Lehet, hogy valakinek működik az előző válaszolók módszere, de véleményem szerint az "üss a hasadra és hányd ki, ami belőled jön" módszer elég vacak megoldás. A végén az író fog belekavarodni a saját történetébe, vagy egy fontos visszatérő momentumot kifelejt a történetből. (Pl. Rosale a 4. fejezetben elveszít egy smaragdgyűrűt, aminek nagy jelentősége van, de az író megfeledkezik róla, és így a gyűrű soha nem is kerül elő)
Jómagam is történeteket írok. Kisebb koromban az előbb említett technikát alkalmaztam, és a történeteim pocsékul sültek el. Természetesen az interneten sok jó író van, aki ezt alkalmazza, és remek munkáik vannak, de a legtöbben nem is jutnak el egy bestseller regény megírásáig!
Nyilván nem kell akkor most neki ülni, és mindent 100%-os pontossággal megtervezni, mielőtt írsz, de még a bestseller írok is minimum egy cselekményvázlattal előállnak a nagy mű előtt.
Egyébként egy konkrétan felépített történet megírása lépésről lépésre:
1. Alap ötlet
2. Törvények, idő, rendszerek
3. Helyszínek kigondolása (nyilván ez később bővülhet, hogyha a cselekmény megkívánja)
4. Fő- és mellékszereplők
5. Cselekményvázlat
6. Piszkozat
7. Regény
8. Fejezetekre bontás (ez a lépés persze már az előző lépéssel párhuzamosan is történhet, de valakinek könnyebb utólag megcsinálni)
9. Lektorálás
10. Publikálás
Most csak tömören fejtettem ki, de ha esetleg valami nem érthető, inkább privát üzenetben beszéljük meg.
16/l
#3-ban sok igazság van, bár vitába szállnék a lépések sorrendjét illetően. De ez marginális, az ember úgyis egyszerre tervez mindent, ha először kezd neki egy vázlatnak, és még tart az "írni akarok"-hév.
Abban iagaz van, hogy helyszínt, kort, háttérrendszert az ember szívesebben tervez meg, mint karaktert, mert remekül el lehet vele pepecselni, a karakter meg úgyis a karakterlapra redukálódik (nem így kéne lennie, de ritka az a vázlat, ahol nem így van). De pont ezért kéne a jellemeknek, karaktereknek megelőzniük minden mást a kidolgozásban - nem kéne elsikkadnia a lényegi résznek. Úgyis a karakter fogja mozgatni az egészet. Az ilyen sorrend után jön a nem korhű viselkedés, vagy a csonka jellemű szereplő - természetesen most amatőr, "első/másodkönyves" szerzőkről van szó. Kis rutinnal azért könnyebb.
Ezért én a karaktereket a helyszínek elé venném, akár az alapötlet után közvetlenül. Inkább egyszobás monodráma JÓ jellemmel, mint epikus nagyregény ötven folytatással, rossz szereplőgárdával.
A #3 vagyok. Utolsó, elgondolkodtató, amit mondasz. Ebbe így konkrétan még nem gondoltam bele, de így hogy írod van benne igazság.
Én azért választottam inkább ezt a sorrendet, mert gyakran előfordul, hogy olykor a egy helyszín adja az új karaktereket. Bár igaz, hogy a legfontosabbak általában már az alapötlettel együtt sejlenek fel.
Nyilván szabályszerű sorrendet nem lehet felállítani, hiszen az ötletek bármikor születhetnek. Inkább csak útmutató. Kérdező, érdemes egy listát vezetned minden ötletedről, a kevésbé jókat is beleértve. Bármiből születhet valami még jobb. Lehet, hogy az ötleteid száz oldalt is betöltenek, de csak ötvenet használsz majd fel ténylegesen.
#3, #6, egyet értek mind a kettőtökkel, bár #6-ssal inkább. Én úgy vezetem a regényem vázlatát, hogy regényírás közben javítok a vázlaton (pont az új karakterek, új helyszínek miatt). Nekem a következőképp néz ki a vázlatom:
1) Teendők:
Ide beleírom, hogy a regénnyel kapcsolatban mi mindent kell tisztázni, mit kell a vázlatba rendszerezetten beépíteni.
2) Szereplők:
Minden szereplőnek adok egy jellemet, egy karaktert. Ez a regény elkezdésekor még nincs kész, és a vázlat is csak akkor lesz befejezve, amikor kész a regény.
(Ide tartozik a megfelelő névadás, hogy minden szereplőnek a jelleméhez illő nevet adjak).
3) Helyszínek
4) Szinopszis (röviden, tömören a történet)
Mondjuk én ide írom az összes jelenetet, mármint csak címszavakban (például: 'X és Y a parkban', és akkor tudni fogom, hogy mit kell írjak)
Itt használok egy excel táblázatot, hogy egy másik oszlopba írjam, mi vezeti végig a jelenetet, milyen szálak hogy mennek, stb.
És utána össze-vissza a többi apróság, aminél lényegtelen a sorrend
Szinót érdemes kész műből írni. Előre is lehet, de utólag készítve jobb. (Általában. Van, aki nagyon tudja tartani az ütemtervet.)
Excel is jó ötlet, de van az yWriter és hasonló "regényíró szoftverek", illetve egyes forgatókönyvírók (Celtx), amik a vázlatírás megkönnyítésére jöttek létre. Egyszer kipróbálhatod, egyszerűbb egy helyen rendezni a vázlatot és a kész művet (importálhatóak a fejezetek Wordből), habár az Excel is kiváló, pl. a hópehely-módszernél nagyon jól jön.
Kédező: ne, a hópehely-módszert azért te ne próbáld még ki. Előbb írj valamit vázlat alapján (vagy akár mindet bele, fejből), és csak utána. Kell bizonyos rutin hozzá, nem kezdő módszer, habár annak hirdetik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!