Mik a nehézségek, bukkanók, ha valaki E/1-ben, illetve E/3-ban ír könyvet?
szerintetek melyik az ideálisabb, ti melyiket szeretitek jobban, amikor írtok? Nektek melyik könnyeb?
Előre is leszögezném, hogy én NEM tanácsot szeretnék kérni egy regény megírásához, tehát azt ne írjátok, hogy te kell eldöntsd, hogy melyiket választod, és hasonlók, mert oda nem süllyednék le, hanem csak kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok erről, esetleg ha valaki profibb ember is kifejthetné a tapasztalatait, annak is örülök.
És kérlek írók válaszoljanak, arra nem vagyok kíváncsi, hogy olvasni melyiket szeretitek jobban.
Köszönöm, és bocsi ha ezzel valakit megsértettem, csupán csak el szeretném kerülni, hogy olyan válaszok érkezzenek, amik engem érdekelnek.
E/3-ban nehezebb megszerettetni a szereplőket szerintem, de legalábbis nem látunk annyira a "fejükbe", tehát nem feltétlen látjuk át annyira a motivációjukat, stb, mintha E/1-ben lenne megírva.
De összességében én E/3-ra szavaznék. Az eddigi kész novellám E/1-ben írtam, de rájöttem azóta, hogy sokkal részletesebben tudtam volna kifejteni, ha E/3-ban teszem.
Az előző válaszolók hasznosakat mondtak. Én ezt javaslom átolvasásra:
Nem tudom, konkrétan hanyadik szerkesztett verzió, Jud többször visszatért erre a témára, de talán ez az egyik legrészletesebb, legteljesebb cikk (a Boncnok verziója rövidebb, ha jól emlékszem).
E/1-ben az adott szereplő szemszögéből látjuk a világot, és az illető a maga módján mesél, ami számos olyan írói fogást lehetővé tesz, amelyeknek egyébként semmi keresnivalójuk egy irodalmi műben. Jó példák erre Rejtő Jenő azon könyvei, amelyeket részben Fülig Jimmy mesél: a tanulatlan, de jólelkű fiatalember katasztrofális helyesírása rengeteg poén forrása.
Én jobban szeretek E/1-ben írni, mert kevésbé tárgyilagos. E/1-ben belebújsz a főszereplő bőrébe, és mesélsz. Bár ahogy már elhangzott, vannak buktatói ennek az elbeszélési módnak, ezeket meg lehet oldani. Ahol a narrátor nem volt jelen, azt megtudhatja másnak az elmondásából, elolvashatja az újságban, vagy akár megoldhatod úgy is, hogy két szereplő felváltva meséli a történetet.
Én az E/1 et nagyon nem szeretem...plusz, mivel E/3ban írok, így nyugodt szívvel kinyírhatom a főszereplőt:) ez kivitelezhetetlen, hogyha ő meséli a történetet:)
persze ezt is meg lehet oldani, ha a végén kiderül hogy pl egy naplót, vagy egy írott vallomást olvastunk:)
27/N
E/1-ben többnyire csak egy szálon futhat a cselekmény, hiszen "én" vagyok az aki megélem a dolgokat, és számos olyan körülmény van, amiről én nem tudhatok, csak úgy belecsöppenek. Erre nagyon jó példa Laurell K. Hamilton Anita Blake a vámpirvadász sorozata.
E/3 Több szálú cselekmény is lehetséges, két-három szálon is viheted a mesédet, aztán ezek a szálak olykor találkoznak, szétválnak. Nekem a leírás is könnyebb így. Írta valaki, hogy nem láthatsz így annyira a fejébe a karakternek. De. Stephen King például előszeretettel alkalmaz "gondolati hangokat" amiket olykor el is nevez, mint a két Rose.ban Józanság asszonyság stb.
Te azt használd, amelyik neked könnyebb, amelyiket nem érzed nehézkesnek.
Az E/1 veszélye számomra, hogy túlságosan benne leszek a sztoriban. Értsd úgy, hogy magamról mintázom a főhőst.
A sztori dönti el, hogy melyik a jobb. Ha egy főszereplő van, aki szinte minden jelenetnél jelen van, akkor meg lehet írni az ő szemszögéből. De például egy múltban játszódó sztorinál meg használnám az E/3-at. Úgy könnyebben el tudok térni, a mai nyelvezettől.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!