Első regényemnél hogyan növeljem a terjedelmet?
Lelkes íróktól és olvasóktól szeretnék tanácsot kérni.
Jelenleg 150,000 karakternél járok, gyakorlatilag csak csiszolgatásra szorulna a történet, de a pályázatokra általában 300,000 karakterest várnak alsó hangon.
Hogyan nyújtsam meg a kisregényt anélkül, hogy veszítsen az olvasási értékből?
Engem már alapból a regényekben is zavarni szoktak a fölösleges töltelék sorok, bekezdések, amik nem viszik előbbre a történetet és a karakterek jelleméhez sem adnak hozzá.
Nekem az szokott segíteni, ha többször is átolvasom, és (jobb esetben) észbe jutnak más szofordulatok, melyek hosszabbak, illetve néhány résznél már igényt tartok átkötő mondatokra. Ha esetleg vannak olyan részek, ahol előfordul időugrás, és kiírod a az időpontot, vagy csillagot (*) használsz, ott megpróbálhatod leírni.
Ha nagyon elszánt vagy a történetbe belekerüljet egy újabb szál, új karakterekkel, bár az tény, nagyon sok munka.
De ha tényleg úgy látod, hogy már csak csiszolni kell rajta, nem biztos hogy szükséges a karakterszámot növeszteni a kétszeresére, megmaradhat kisregénynek.
Nem mindenki nagy fanja, de én konkrétan szeretem a táj és más leírásokat. Szeretem tudni, hogy például egy város hogyan épül fel, merre járnak épp a szereplők. Vagy ha épp egy hegyen sétálgatnak, mit látnak, hogy érzik magukat stb.
Könnyebb beleképzelni magad, ha tudod hol történik az adott esemény. Nyilván nem kell túlzásba esni és 40 oldalon keresztül ecsetelni milyen szép is volt Mari néni virágoskerteje, vagy hogy milyenek voltak a sárkay fogai akita hős lovag legyőzött. Hagyni kell valamit az olvasó képzelőerejére is.
Esteleg ha például fantasy vagy sci-fi történetet írsz, az adott nép kultúrájáról, szokásairól vagy épp történelméről is írhatsz egy keveset. Itt sem kell túlzásba esni, nem kell egy Tolkien szerű világot kitalálni, csak legyen egy kis rálátása az olvasónak, hogy miért is élnek elszigetelve a hegyitrollok a többi troll törzstől.
Esteleg legyen egy kis belátás a karakterek múltjába. Sokszor észreveszem, hogy kb semmit nem tudunk meg néhány karakterről, azelőtről hogy csatlakozna a fő történet szálról.
Milyen pályázatokon indulnál és miért? Csak azért, hogy beleférjen egy ilyen kategóriába, felesleges rétestésztára nyújtani. Írhatsz újabbakat, amik hosszabb történetet mesélnek el. Ha te lényegre törő stílusú vagy, akkor nehezen fog menni a kitöltés, ill. könnyen erőltetett lesz.
Harry Potter feszességű történeteket szeretsz, igaz?
Mikről írsz, mennyire mélyen mutatod be a szereplőket, helyszíneket?
Tudsz példát mutatni?
A szöveg hosszát alapvetően a cselekmény kéne, hogy meghatározza. Kevesebb, egyszerűbb cselekmény -> rövidebb történet. Bonyolultabb, akár több szálon futó, szövevényesebb cselekmény -> hosszabb történet.
Tehát hogy kb. 100%-al növeld erőszakkal a szöveged mennyiségét azért, hogy beleférjen egy pályázat keretébe, az nonszensz. Gyakorlatilag garantáltan pocsék eredménye lesz.
Ha úgy érzed, hogy ez a történeted már csak csiszolásra szorul, a dramaturgiája stimmel (megvan az érzelmi ív és stimmel a szerkezet is), akkor ne bővítsd, főleg ne ennyivel! Ez a történet ennyi. Nem regénynek született. Ettől még lehet jó.
Majd lehet másik, nagyobb volumenű szöveget alkotni, amelyik belefér a pályázat által elvárt terjedelembe. De így max egy potenciálisan jó szöveget fogsz elnyújtani, ami soha nem elfogadható. Hidd el, minden extra töltelék ki fog lógni, hiszen egy esetleges szerkesztés szinte kivétel nélkül húzást is jelent a szövegből. Minden, amit te eredetileg nem éreztél oda szükségesnek (hisz' akkor beleírtad volna eleve), már hab lesz az amúgy is megrakott tortán.
Köszi a hasznos tanácsokat!
3.-as: nem olvastam még HP-t, inkább a realistább könyveket kedvelem.
4-es: azért csak könnyebb a cselekményen és szálakon változtatni/bővíteni, mint egy teljesen újat alkotni.
Eddig még nem olvastam olyan könyvet 300 oldal fölött, amiből 100 oldalnyit ne lehetett volna tömöríteni anélkül, hogy veszítsen az olvasási értékéből. A kiadók egyszerűen a vaskosabb könyveket részesítik előnyben, mert úgy tűnik erre van kereslet.
Az, hogy nem olvastál még olyan könyvet, amelyiket ne lehetett volna tömöríteni, az nem jelenti, hogy nincs is ilyen.
Másrészt nem mindenki szerkesztői szemmel olvas, és sokszor jelentéktelennek látszó részek is fontosak pl. Fordulatok megalapozásához, karakterábrázoláshoz.
De azt ugye érted, hogy a te szöveged, a 150.000 leütésével, az kb. egy füzet? Eleve regénynek nem neveznek semmit átlag 320ezer karakter alatt, és amik az alsó határt súrolják, azok is átlagon alulian vékonykák. A terjedelem az olvasó részéről számít, hogy ha jó történetet teremtettél, akkor kellő ideig a részese lehessen annak, tehát a kiadó itt is az olvasók preferenciáit nézi.
Szerintem látatlanban is kijelenthető, hogy ha a szöveged így komplett és átgondolt szerkezetű, akkor a bővítés rontani fog rajta. Így pedig a pályázaton nem sok esélyed van, ahova a tudásod legjavát kéne küldeni normális esetben. Plusz szálakat betenni a történetbe veszélyes, hacsak nem történetbeli hiányosságokat küszöbölsz ki ezzel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!