Titeket, mint olvasókat zavar-e, ha egy regényben túl sok a félrevezetés?
Olyanra gondolok, ahol egy, a fő cselekményszálra erősen ható szereplő sokat hazudna, vagy szinte az egész cselekményt az ő cselszövése irányítaná?
Igazából a történetnek fontos eleme, hogy ezt az átverést a főszereplő(k) fel kell ismerjék, és kibújhassanak a manipuláció alól.
Titeket, mint olvasókat hogy érintene, ha akár egy egész köteten keresztül igaznak hinnétek ennek a szereplőnek (aki egyébként az antagonista/gonosz) a kijelentését, és csak később tudnátok meg, hogy hazudott? Ti ezt csavarnak fognátok fel, vagy átverve éreznétek magatokat?
Nem éppen, ugyanis itt, mint írtam, az antagonista megszólalásai vinnék félre a cselekményt azzal, hogy hazudik a főszereplő(k)nek. Tehát nem a narrációban van a félrevezetés, közeli E/3-ban lenne több nézőpontkarakter, akiket félrevezet a hamis infóval (és ezzel ugye az olvasót is).
De amit említesz, az épp nem túl népszerű mostanában, viszont itt majdnem ugyanezt a hatást érem el azzal, ha az antagonista a nézőpont karaktereket veri át. Szóval itt tényleg csak olvasási élmény szintjén fut a kérdés, hogy ez mennyire lenne zavaró? Mert valami oka van ugye, hogy mostanában nem divat a megbízhatatlan narrátor.
Attól függ mikor derül ki és hogyan.
Az ütemezés nagyon fontos, ez a dramaturgia alapja
Ha szájbarágós, a de a karakterek naívak, az is idegesítő.
Viszont ha a legeslegvégén derül ki ez a plot twist, az is irritáló.
A vége felé már a problémáknak megoldása a cél, ha túl későn fedsz fel egy fontos dolgot, akkor az olbasó úgy érezheti, hogy feleslegesen élte bele magát a dologba.
Attól függ, hogy...
Ha az a szereplő, akinek a szemszögéből olvassuk a történetet, hazudik a könyvnek, az olvasóknak zavarna.
Ha főszereplő, akinek a szemszögéből olvassuk a történetet, a többi szereplőnek hazudik, de az olvasóknak nem, akkor nem zavarna.
Én, mint aki szeret történeteket írni, úgy gondolom az írónak bele kell vinnie az olvasót a szereplő mindennapi életébe, ezáltal én rosszul fogadnám, ha mindvégig hazudna az olvasóknak. Az nem zavarna, ha pár dolgot az író nem közölne az olvasókkal, de azért mindenben ne hazudjon nekik.
Lehet nagyon jól megírni. Pl a "We Were Liars" (Lockhart) egy fantasztikus könyv, imádtam (és mindenkinek ajánlom, akinek nem olvasta).
De van ahol rosszul van megcsinálva és zavar. Pl a Metro 2033-ban, mikor a pasas kvázi minden fejezet végén rájön, hogy "ez csak egy álom volt".
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!