A "Pál Utcai Fiúk" című műben miért szerepelt annyi zsidó?
Értem, hogy az író maga is zsidó volt, de az akkori 8%-os zsidó népességhez képest a szereplők minimum fele zsidó.
A főszereplő Nemecsek Ernőn (szegény zsidó szabó gyereke) és Geréb Dezsőn (asszimilálódott jómódú zsidó gyereke) kívül Weisz, Richter, Barabás de a vörösingesek közül is pl Wendauer zsidó. Érdekességként csak a pásztorok "napsütötte barna bőrű" és erőszakos emberek lévén ők romák lehettek.
Ejha, nekem is csak most esik le, pedig párszor megnéztem, meg olvastam is a művet, ennyire elhaladtam mellette?
Egyébként igen, a 19. századi Magyarországon (főleg a kiegyezés éveiben) a zsidóság leginkább Budapesten koncentrálódott, ezek mellett Alföldön (Kecskemét, Szeged), illetve Erdélyben.
A két zsidótípus még szociológiailag is pontosítva van. Geréb a jómódú zsidó gyerek, aki cselédlánnyal küldet levelet Bokának. Nemecsek a szegény zsidó szabó gyereke. Nem véletlen, hogy az egész regényben csak Geréb apjával és Nemecsek szüleivel találkozunk. A többiek szülei a regény szempontjából nem érdekesek. Nemecsek szüleit, a zsidó páriákat, csak a gyerekük érdekli. Mit nekik a grund, mit nekik Boka János? Mi közük szegényeknek ahhoz, hogy fiuk kapitány lesz, hogy nevét ezentúl csupa nagybetűvel írják? Geréb apját, az asszimilálódott zsidót viszont szenvedélyesen érdekli, hogy a fia nem volt áruló – retteg a gondolattól, hogy az ő fia elárulhatta volna a grundot. Említésre méltó, hogy Nemecsek az, aki a fekete szakállas férfinak azt hazudja, hogy a fia becsületes maradt. Molnár Ferenc azonban zsidótlanítja regényét. Sem Gerébről, sem pedig Nemecsekről nem tudjuk meg, hogy zsidók. Nemecsek neve persze idegenül hangzik, nem magyarosított, feltehetően cseh. Ennyi jelzésre volt csak az írónak szüksége.
Paradoxul hangzik, hogy számomra plauzibilisnek tűnik, hogy bár Molnár Ferenc ezt a regényt csak úgy írhatta meg, hogy konfliktusát két zsidó kisdiáknak a hazához való szélsőséges viszonya köré rendezte, mégis kitűnő művészi intuíciójának engedelmeskedett, amikor ezt a két hőst „zsidótlanította”. Ebben a regényben ugyanis a szociológiai dimenzió jelentéktelenné válik. /szombat.org/
A 7-es vagyok.
Amit ide bemásoltál az a Heller Ágnes féle elemzés. Elég elterjedt az interneten, de ezt a regény szövege nem támasztja alá. Ahogy írtam is a zsidó szó nem szerepel benne tudomásom szerint. De ha igen, akkor jelöld meg hol és megkeresem. Én a leírt szövegnek hiszek. Ha ki akarta volna hangsúlyozni, hogy zsidókról van szó, akkor leírta volna, de nem tette.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!