Fallout 4 vélemény?
Elég sok kritikát néztem/olvastam (IGN, Gamespot, stb.) amelyekben a játék 9/10 kapott. Viszont sok játékos és főleg fan-nok azt mondják hogy csalódás. Nem játszottam az előzőkkel, megéri megvenni?
Az alternatívák Bloodborne (tudom hogy. Nehéz :D) vagy Witcher 3, PS4-en játszom.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Játékmenet
Mivel egy AAA kategóriás RPG-ről van szó, aszerint is fogok rá tekinteni. A játék már a karakterkészítés során igen komoly csalódást okozott. Az látszik, hogy a szobrászatba sok munkát beletett a fejlesző, de az csak a felszín. A karakterkreáció többi része a pontok szétosztása a 7 alapstat között (S.P.E.C.I.A.L.), aztán ezzel a végére is értünk. A karakterfejlesztést sem bonyolították túl. Szintlépésenként kapunk egy pontot, amit az alapstatokra vagy a perk fán képességek feloldására használhatunk. Ezt manapság egy mezei akciójáték is tudja, ráadásul általában még csak nem is igazán érezni az fejlődést. Annyira, hogy sokszor el is felejtettem szintet lépni. Van néhány hasznos, de alapjáraton inkább kelti egy kész játékra rádobott utógondolat hatását, mint a játékmenet gerincét. Márpedig az a műfaj egyik alapvető eleme.
A másik pedig a döntés szabadsága, ami egyrészt megnyilvánul a karakterkészítésben, illetve fejlesztésben, másrészt a játék során, párbeszédekben és azon kívül meghozott döntésekben. Na ilyen nem lesz. A játék szorosan fogja a játékos kezét és úgy vezeti végig a történeten. Nem hiszem, hogy újat mondok vele, hogy maga a párbeszédrendszer teljesen le lett butítva. Míg korábban listából válogatva simán kaptunk akár egy tucat választási lehetőséget, amik egy része függött a karmánktól, hírnevünktől, alap statjainktól, skill szintjeinktől és még akár releváns perk-öktől is. Itt mindezt elvették és van helyette minden alkalommal, ha kell, ha nem 4 választási lehetőségünk, amiből mindegyik pontosan ugyanoda visz még a választás illúzióját sem is elvéve. Sokszor pedig még az egy-két szavas összefoglaló, ami alapján választhatunk sem adja vissza a tényleges válasz hangnemét. Nem érte meg a régi rendszert felcserélni erre, csak hogy szinkronizálhassák a protagonistát. Ilyen rendszerben nem lehet szerepet játszani.
Na de akkor milyen a világ és a questek? Sajnos elég semmilyenek. Előbbit a settlement menedzsmentért áldozták fel, és ezért igazán emlékezetes helyszíneket nem sikerült a játékba pakolni, utóbbiak pedig a szokásos, egy kaptafára épülő, fantáziátlan küldetések bármi háttértörténet nélkül is. Még a fő történetszál is inkább beillik egy felejthető side-quest lineba egy valódi RPG-ből. Azon kívül pedig csak menj oda, öld meg, hozd vissza, kísérd el, vagyis sima fetch, kill, escort és collection questek, amik köré a történet is leginkább csak alibi. Bár ilyen párbeszéd rendszerrel komolyabbat el sem lehetne mesélni.
Tovább a játék gazdaságára. Egy RPG mindig első végigjátszásra nyújtja ezen a téren is a legnagyobb kihívást. Még nem ismered a rövidebb utakat a gyors meggazdagodás felé, így tényleg meg kell dolgoznod az előrejutásért. Itt nincs így. A crafting rendszerrel együtt szinte sosem éreztem szükségét, hogy felkeressek egy árust, a lőszert pedig eszetlen mennyiségbe önti a nyakunkba a játék. Egyébként a crafting is inkább a játék kárára, mint előnyére vált. A settlementek esetében dögunalom, a fegyverek esetében pedig az elsődleges funkciója inkább az volna, hogy személyesebbé tegye az arzenálunkat, ehelyett pedig unalmasabbá és még kisebbé is vált a kínálat. Ugyanazoknak a fegyvereknek az ilyen-olyan módosított változatával fogunk csak találkozni és még a különleges fegyverek is sokkal jellegtelenebbek, mint amilyennek lenniük kellene.
Ami a harcrendszert illeti, nos, a játék most már kétség kívül jobb FPS, mint amilyen a 3. rész és a New Vegas volt. Így viszont két szék közül a földre ült, eljutott arra a pontra, hogy RTS-nek már buta, FPS-nek viszont még suta. A fegyverekhez kapcsolódó perk-ök nem adnak hozzá érezhetően a hatékonyságunkhoz, sokkal többet számít a fegyver, viszont a játékos karakter mozgása lomhább és pontatlanabb annál, mintem hogy a harc ilyen szinten legyen élvezetes. Különösen, hogy az AI is egy krumpli.
A technikai oldal
Egy nagy költségvetésű, AAA kategóriás játéktól elvárható, hogy technikai szinten is korszerű legyen. Na ez nem az. A Morrowind óta fejlesztett és hegesztett játékmotort tették alá, ami nagyon meglátszik rajta. Látvány tekintetében valahol abszolút előző generációs, valahol az évtized eleje környékén és még ott sem épp élvonalbeli. És ezt nem indokolja semmi (egyéb, mint a motor képességei). A vársok kicsik és lakosságuk gyér, a környezet teljesen statikus. És a játék még ennek ellenére, bő 2 évvel a megjelenése után is fuldoklik a bugoktól. Nem tudom, hogy a fejlesztőket a kiadó nem hagyja befejezni a játékot, vagy csak simán a közösségre bízzák a munkájukat. De pénzt lehúzni a modderek munkájáról is, azt volt idő kitalálni és az ehhez szükséges rendszereket felépíteni.
Ami tetszett
Hogy ne legyek annyira negatív, azért akadt egy-két dolog, amit szerintem a korábbi részeknél jobban sikerült megoldani. Bár ezek java inkább érinti a vizuális dizájnt. A robosztusabb Deathclaw-k, Sentrybotok és Power Armorok kifejezetten tetszettek. Utóbbi szerintem játékmechanikailag is előrelépés. Most már nem csak egy ruhának érződik, hanem egy kis személyi tanknak, ami komoly előnyt ad a világban barangoló többi lénnyel szemben, a kifogyni képes energiája pedig legalább valamennyire visszafogja a játékost, hogy még WC-re is abban menjen.
Összefoglaló
A játék csalódás, mint a Fallout univerzum része és csalódás, önmagában is. Kétségtelen, hogy rengeteg időt bele lehet ölni, de ezek nem minőségi órák. Brutálisan leakciózva, maximum 10 euró könyékén szerintem jó vétel, de akár RPG-t, akár FPS-t keresel, találsz jobbat a piacon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!