Mitől lesz sikeres egy indie játék?
Mint akár az Angry Birds, amely semmilyen különlegességet nem mutat fel, sőt, vannak nála komplexebb, szebb "összedöntögetős" játékok is, ingyenesen, az emberek mégis pénzt adnak ki rá. Akármennyit lehet találni ilyet az interneten, de itt van egy, amit én kedvelek, Crush the Castle 2:
Vagy a Plants vs. Zombies, amelyekhez hasonló tower defense-szerű játék tucatszámra van bárhol ingyenes flashjátékként, ez mégis bevételt termel, el lehet adni, noha az ingyenes játékoknak talán a fele is ugyanazt a játékmetódust adja.
Ami még furcsább, hogy a legnépszerűbbek éppen ezek, amelyekért fizetni kell, és népek bolondulnak meg érte, divat lesz játszani velük, egy idő után pedig mindenki ki akarja próbálni.
És ezeken kívül is, számos indie játék van, és itt nem azokról beszélek, amelyek alig maradnak el a AAA kategóriásoktól, de sok 2D-s, oldalra scrollozos, egyszerű játékok, mint a Never Alone, a Hero of Many, amelyekből rengeteg ugyanilyen van flashjáték oldalakon is, ahol a készítőik nem kérnek érte pénzt, ezekre mégis van vevő, ráadásul egyszerűek, mint egy bot.
Ugyanez igaz visszafelé is: miért van az, hogy vannak olyan ingyenes játékok, amelyek akár már hivatalosnak is beillenének, mégis ingyen teszik közzé a készítőik (akár a legcsekélyebb mikrotranzakciók nélkül is!).
Több FPS is van ilyen, mint a Heroes & Generals, a RenegadeX, vagy egy teljes lista az alábbi videóban:
https://www.youtube.com/watch?v=o09C-XEiFW0
Ezekért nem értem, a készítő annyi belefektetett munka után hogy-hogy nem kérnek pénzt (a legnépszerűbb free-to-play játékok általában burkoltan pay-to-win módon működnek, de vannak teljesen ingyenesek is, amelyeknél nem értem, mi volt a cél a játékélmény adásán túl.)
És nem csak ezek, de mivel az indie tág fogalom, kisebb távlatokban mérve is vannak hasonló példák, mint a Last Stand 3:
Én személyszerint ilyen összetett, sokrétegű, kidolgozott flashjátékkal még nem találkoztam eddig. Egyébiránt az Armor Games készítette ezt is, mint a Crush the Castle 2-őt, és igaz ez több, magas színvonalú játékra, amelyekről mindig utólag tudom meg, hogy szintén Armor Games.
Az alaptörténete ugyanaz, mint a legtöbb zombis játéknak. Egy zombikkal fertőzött vidéken kell városról városra haladnia a játékosnak. A lakóházakba betérve a legkülönbözőbb tárgyakat kell összegyűjteni, élelmiszert (mely itt az életerő visszanövekedését szolgálja), fegyvereket, készpénzt (amely később hasznos lesz, de nem lövöm le), ruhadarabokat, szakkönyveket (ezekre rákattintva tapasztalatpontokat lehet kapni), és számtalan más eszközt, tárgyat, amelyek közül nem mindegyik hasznos, de hogy melyik igen, azt nem fejtegetem, mert ez is része a játéknak.
Számtalan fegyver van, az egyszerű kapák, ásók, balták és konyhakésektől elkezdve (különböző hatékonysági mutatókkal, ezenbelül is vannak "kifent", és "életlen" eszközök, törött távcsövek, rozsdás tárgyak, ami tovább növeli az eltéréseket és változatosságot, akár a DayZ-ben), az egészen modern automata fegyverekig (ezek között is "sérült", és "ép" darabok), melyeknek később még specializált, lámpával, hangtompítóval felszerelt, további változatai is vannak azután (mindkettő fontos tulajdonság, ugyanis a napszak az idő telésével változik a pályán, illetve a hangtompító nem kelti fel a zombik figyelmét). A lőszert külön kell gyűjteni, típusonként eltérően, így könnyen lehet, hogy van egy halom lőszered, és fegyvered is, de nem egymáshoz valóak, így hasznavehetetlenek. Az összegyűjtött tárgyaknak, élelmiszereknek és fegyvereknek súlyuk van (itt nem a zsebek száma jelenti a korlátozást, mint a DayZ-ben), így néha mérlegelni kell, mitől válunk meg, vagy éppen az ásó és a balta közül melyiket tartjuk meg, mert előbbi ugyan nagyobbat sebez, utóbbi viszont könnyebb, így megtarthatunk mellette olyan felszerelést is, amely később hasznos lehet. Összetett gondolkodást igényel.
Vannak mellékküldetések, mint például társak magunk mellé gyűjtése, bizonyos meghatározott rövid feladatok teljesítésével. Vagy éppen zárt szekrények, ajtók kinyitása minijátékokkal. Ilyenkor két lehetőséged van: a zár erőszakos feltörése - amely egy adott kategóriában megszerzett tapasztalatpontok nélkül könnyen vezethet ahhoz, hogy véglegesen tönkremegy, és nem lehet többé kinyitni -, avagy tolvajkészlettel való kinyitása.
A játéknak története van. Ugyan nem egy korszakalkotó, kliséktől mentes, kreatív történet, de ingyenes játékokhoz képest egészen jó. Mellette találhatunk naplóbejegyzéseket, falra írt, vagy üzenőcetlin hagyott rövid szövegeket, amelyek jó alátámasztást adnak a poszt-apokaliptikus alaphangulatnak, de teljesen ki is hagyhatóak.
Ez messze túlmutat egy "lődd ami a képernyődön felbukkan", vagy "menj előre kikerülve az akadályokat" jellegű, unalmas és önismétlő időkitöltő online játékokon, mégis ingyenes. Hasonlókért, vagy akár ennél kevesebbet adókért pedig pénzt kérnek, indie néven, és el is adják.
Az ehhez például nagyon hasonló This War of Mine "indie játék" néven fizetős, ez pedig - komplexitásában, látvány terén való megjelenítésében, játékmechanikájában teljesen azonosan, sok év óta ingyenesen megtalálható bárhol.
Mi ennek az oka?
Én ott abbahagytam hogy te felhoztad példának a PVZ-t és az angry birds-t. Észlénykém ezekért lehet hogy szerinted bolundulnak, de az igazi jó ötletes indie játékokat jobban kell keresni.
Példák:
Super meat boy
Gunpoint
The binding of Isaac
Crypt of the Necrodancer
Dont starve
És még tucatnyi remek cím
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!