Kezdőoldal » Szórakozás » Játékok » Mi a véleményetek az Assassin'...

Györffykee kérdése:

Mi a véleményetek az Assassin's Creed: Shadows-ról?

Figyelt kérdés
Bár még nem jött ki de nagy port kavart. Japán szerintem nem egy rossz helyszín (bár én inka, meg tibeti AC-t akartam) de nagy balhé volt a színesbőrű szamurájjal, bár szerintem nem ez a legnagyobb baj. Az egyik karakter nem is asszaszin és horribilisen drága. Szerintetek megéri megvenni vagy ugyanaz lesz mint pár évvel ezelőtt hogy nem kéne fél évente új részt kiadni?

jún. 3. 00:43
1 2
 11/18 Gamestar ***** válasza:
100%
Már megint ez az egyenjogúság, meg rasszizmus. Most komolyan minden játékban, filmben kell hogy szerepeljen egy feketebőrű Nber? Nem lehetne, hogy a japánban japán harcosok legyenek?! Értem én, hogy volt ez az ipse, de ettől függetlenül én japánban szeretnék GYILKOLNI nem pedig érdekes történelmi tényeket a középpontba helyezni. Remélem azért a Ghost of Tsushima színvonalát eléri.
jún. 3. 15:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/18 anonim ***** válasza:
#6 Köszönöm az ajánlást. Ránézek majd. :)
jún. 3. 15:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/18 hollófernyiges ***** válasza:
100%

"Remélem azért a Ghost of Tsushima színvonalát eléri"


Legyen igazad, de ezek után nekem már nincsenek illúzióim a japán kultúra és hagyományok iránti hozzáállásukról.

jún. 3. 16:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/18 anonim ***** válasza:
100%

Szerintem az új játékokban az volt a jó, hogy kiválaszthattuk kivel akarunk játszani (nő vagy férfi).

Itt úgy tűnik nem adnak választási lehetőséget. Pedig jobb lenne ha japán pasi vagy csaj közül lehetne választani.


Habár az Assassin's creed játékok sosem voltak történelmileg hitelesek, de megértem, hogy senki sem erre gondolt, amikor japán assassin's creedért könyörgött. Szóval valahol jogos a felháborodás.

jún. 3. 19:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/18 anonim ***** válasza:
100%

Ami az árat illeti egy év múlva ha kivárod megkapod a feléért. Tehát ha lenne 25 ezer most, pl lásd anno dead space remake ma megkapod 12-ért.


Egyébként ha már történelmi alapú játékot csinálnak akkor szerintem pont hogy a történelmet nem kéne meghamisítani. De ez az eladásokon majd úgy is meglátszik.

jún. 13. 18:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/18 anonim ***** válasza:
55%
Hagyjuk már ezt, Kassandra karaktere mint női olimpikon az ókori Görögországban nagyobb nonszensz mint egy fekete szamuráj a 16. századi Japánban, őt mégse szopulja szinte senki. Nekem úgy, hogy amúgy nem vagyok a Woke híve elég visszás ez a játék körül kialakult balhé.
jún. 27. 23:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/18 anonim ***** válasza:

#16.


Most azért 1 GÖRÖG nő egy GÖRÖG játékban közel sem annyira veri ki a biztosítékot mint 1 fekete bőrszínű szamuráj aki Japánba van. Nyilván a görögöknél sem minden naposak az ilyen nők, de ott sem kulturális, sem egyéb eltérések nincsenek a karakter,történelem és helyszín közt. Engem nem érdekel hogy fekete szamuráj lesz amig a játék jóra sikeredik.


Viszont az emberek, pláne a japán fanok(főleg anime miatt) különösen szeretnek harapni az ilyesmire és ezért csináltak a bolhából elefántot.

jún. 28. 00:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/18 anonim ***** válasza:
100%

Jaszuke személyével kapcsolatosan ez az illető két videóban és közel egyórányi terjedelemben nagyon kimerítő részletességgel és alapossággal körüljárta a témát, illetve a Thomas Lockley körül felmerült problémákat (saját maga szerkeszti a wikis szócikket, amiben aztán önmagát jelöli meg forrásokként, méghozzá olyan módon, hogy még meg sem jelent könyvére hivatkozott azokban például, illetve lábjegyzetel olyan forrásokat a szöveg mellé, amikben nem is lelhetőek fel az általa leírtak).

[link]

[link]

Ami különösen ijesztő, hogy az Encyclopædia Britannica az általa írt wikis tartalmakat már mint tudományos tényeket kivonatolja saját maga, így ezt adja tovább. Tehát ez egy önmagát gerjesztő folyamat, ami túlmutat a játék keretén.


De most leszűkítve ezt magára a videójátékok témakörére. A probléma nem az, hogy fekete egy főszereplő valahol. Hanem ha ez öncélú és erőltetett szerepeltetés. Amikor érezni, hogy csupán _azért_ fekete egy szereplő, hogy _fekete legyen_ a szereplő. Márpedig itt nagyon kilóg ebben itt a lóláb, hogy egy kordivatnak való erőltetett megfelelés. És eleve negatív szájízzel ültet le így magához.

Mint korábban is hivatkoztam rá - és most az élet tökéletesen igazolta ezt az évekkel ezelőtt felvetett tézisemet -, ez nem arról szól, hogy fehéreket akarunk látni bárhol is, hanem a közegidegen elemekkel van probléma, legyen az bárminemű, akár népművészeti, akár természeti, akár építészeti, akár etnikai. Például - mondtam akkor -, egy koreai történelmi kosztümös filmdrámában ugyanolyan zavaró lenne a fekete főszereplő, mint amennyire a fekete színésszel eljátszott Achilleusz. Pedig ott ázsiai emberekről van szó - nem az tehát a baja a nézőközönségnek, ha valaki nem fehér. Nem.

És lám, most ezt tökéletesen bemutatja mindez a botrány. Nem az a baj, ha egy Assassin's Creed játékban fekete karakter a szereplő. Hanem ha kultúridegen az adott környezetben.


Például az Originsben, ahol az ókori Egyiptomban játszódott a történet, teljesen helyénvaló egy fekete (akár fő)szereplő jelenléte. Hiszen, bár az ókori egyiptomiak maguk nem voltak fekete bőrűek, viszont mindig nagyon szoros kulturális kapcsolatban álltak Núbiával, amelynek lakóit rendszeresen alkalmazták segédhadként, többször ki is terjesztették arra katonai és politikai hatalmukat, sőt, előfordult még az is, hogy Núbia ragadta magához időszakosan az egyiptomi fáraó trónját. Tehát egy fekete bőrű karakter jelenléte teljesen helyén van az ókori Egyiptomban, abszolút reális.


Persze, értem, hogy vért izzadva találtak három mondatnyi korabeli forrást, amivel alá tudják támasztani a fekete szamurájt (megjegyzem, még a származása, születési helye, anyanyelve sem ismert ennek a személynek, csakis annyit tudni, hogy sötét bőrszíne volt, aki egy olasz jezsuita kíséretében érkezett Japánba, lehetett akár dravida etnikumú indiai is ennyi alapján).

De a probléma az, hogy itt egyértelműen és világosan a gombhoz varrják a kabátot. Világos a jelenség mögött meghúzódó szándék.

Nem baj, ha fekete karakterről készítenek filmet/videójátékot/bármilyen szórakoztatóipari terméket. Amennyiben az nem szándékos és erőltetett. Mulánt vagy Pocahontast ugyanúgy komikus lenne fehér karakterré transzformálni, mint ahogyan Arielt, vagy Hófehérkét feketévé tették.

Ez a probléma forrása. Az öncélú és erőltetett alkalmazása ennek.


Lehet persze felvetni, hogy ez egy fikciós mű, és ez sosem volt másként a sorozat során, de ez is csak akkor működik jól, ha megmarad bizonyos keretek között. Igaz ugyan, hogy VI. Sándor pápa nem boxolt Enzióval - de nem is egy filippinó törpe van a szerepében.


És mondom ismét, ez nem csak erre a területre korlátozódik. Nekem például hidegrázásom van a God of War-tól, mert még megközelítőleg, nagyjából sem épít a görög kultúrára. A mitológia szereplőinek nevei vannak csak meg benne, semmi más nincs.

És nem az a baj, ha egy játék nem köti magát a valósághoz, de amennyiben deklaráltan történelmi környezetbe helyezi el a settinget, elvárom, hogy az legalábbis felismerhető legyen akár csak nagyvonalakban, mégha máshogy nem is.

Egyszerűen nem veszi be a szemem a kopaszra nyírt fejű Kratos-t, miközben éppen a spártaiak jellegzetessége volt a kifejezetten hosszú haj. (Mikor más görögök erről kérdezték a spártaiakat, azt mondták, mi szebb éke lehet egy férfinek, ami ráadásul még ingyen is van. A perzsák pedig feljegyezték, mennyire meglepő volt számukra, hogy a csata előtt a spártaiak fésülködtek, tisztálkodtak, mintha nem is vennének tudomást a közelgő veszélyről.)

Egy tarkopasz spártai tehát a létező legnagyobb blődség, amit ki lehet találni - és mi ez a piros arcfestés? Nem is tudom hova tenni sem, nem értem, honnan vették ezt, nem is tudom mihez hasonlítani, mihez kötni. Indián arcfestés...? Meg a csatabárdok. Ilyen fegyvert soha nem használtak a klasszikus hellén közegben.


Nem arról van szó, hogy mindenben pontosnak kell lennie egy ilyen alkotásnak, nem. De legalább _felismerhető_ legyen a történelmi háttér alap vonásaiban, ha már megteszi azt magának alapként.

Mondható, hogy akkor hol érvényesülhet a művészi szabadság - ott, ahol a nem ismert pontokat fantáziával kell kitölteni.

Vagy akkor legyen fantasy, és ott nem számít a lila színű felnyírt haj, a tálcanagyságú vállpáncélok, vagy a cakkozott szélű óriási kard. Rendben vannak. A Baldur's Gate kapcsán senki sem fog történelmi dolgokat kifogásként felvetni. De ahol a játék expozíciója szerint spártai harcost irányítunk, ott ez mutasson már valami felismerhető kapcsolatot. Bocsánatot kérek attól, akinek ez a cím közel áll a szívéhez, de számomra ez nope.


Ott van ellenpéldának a 300. Abból senki nem fog soha disszertációt írni a téma kapcsán, ez tuti. De legalább nagyvonalakban valahogy felismerhetőek a főbb kulturális vonások a megnevezett közegből mégis, ha eltorzítva és lemázolva, de megkapargatva ezt a réteget még rá lehet ismerni a foszlányaira. Olyan fiktív formai kialakításban látható sisakokkal, amiket csak a filmes fantázia szült, de mégis legalább a jellegüket tekintve korinthoszinak tűnnek. Ugyan bronzból öntött, de legalább kerek pajzsokkal, bőrgatyában és csupasz testtel, de legalább vörös köpenyben (amit ugyan csatában nem viseltek). Teljesen groteszk formavilágú karddal, de hunyorogva, homokviharban, szembeszélben valahogy mégis felismerhető valamiféle utálkozó, távoli rokoni kapcsolat egy tényleges görög kopisz irányába. Vannak benne rákemberek, szörnyarcú halhatatlanok, orrszarvúroham, stb, az egész egy filmes agyszülemény, abból is az elborult fajta, és ebből nem is csinált titkot a rendező. De! Ráismerhetőek imitt-amott a görög vonások, stilizáltan, skiccekben, és erősen felhígítva, de ott vannak néhol, ami elég a kapcsolódáshoz.

Nekem ez a bajom például a God of War-ral, amiért egyszerűen nem fogadja be a gyomrom, akármennyire is dicséri a játékosközösség. Kopasz spártai vörös arcfestéssel és fejszével, ez lehetne bármi igazából, apacstól a vikingig, mert még nagyvonalakban sem köti magát a szóban előre vetített háttérhez (amit plasztikusan mutat az a tény, hogy hézagmentesen át tudták ültetni a skandináv settingbe, márpedig az totálisan más kulturális közeg, vagyis ennyire nincs semmi kapcsolata a görög settinggel), így pedig felesleges ezt állítania magáról - ami, mondom ismét, nem lenne probléma alapvetően, ha egyszerűen fantasyként fekteti le a settinget.

Elfér a kitalált történet a görög mitológiában, hiszen az olyan gazdag, és lehet élni a művészeti szabadsággal minden alkotói folyamat során nyilvánvalóan, de én nem képviselem azt a vonalat a vélemények közül, hogy ennek nem kell valamilyen szintű harmóniában lennie az ihletanyaggal. Tolkien kifejezetten porcelánfehér lényekként írta le a tündéket, nem feketékként, ahogyan Hófehérke is már nevében is mutatja a leírt karakterábrázolását. Ettől még készülhet film Músza manszáról. És egy GTA-ban sem fog senki szemöldököt felvonni egy fekete karakteren.


Ott van más irányú példaként - visszakanyarodva az AC-sorozatra innentől - az Odyssey. Lehet belekötni, hogy az NPC-k modern görög nyelven beszélnek ógörög helyett, hogy sok esetben festetlen szobrokat látunk, hogy látni olyan épített elemeit az Akropolisznak, amik az adott időben nem készültek még el, hogy Periklész természetes körülmények között halt meg, hogy a korinthoszi sisakok állandó szerepeltetése a peloponnészoszi háborúk idejére már anakronisztikus, vagy hogy olyan monumentális szobrok sosem voltak az ókori Hellászban, mint amik itt felbukkannak - de kit érdekel? Alapvető vonásaiban - sőt, azon túl is - nagyon autentikusnak _érződik_, és ez a lényeg. Hogy mit _érez_ a játékos. Hitelesnek éli meg az élményt, amit a játék átad, vagy sem. A játékosok többségének fogalma sincs arról, hogy meddig használtak feketealakos ábrázolást, és mikortól vörösalakosat - de felismerik az alapvető kulturális jellegzetességeket, és be tudják fogadni.


Azt hiszem, bárki egyetért azzal, hogy ebben egy fekete szamuráj karaktere a feudális Japánban igen nehezen végzi el a munkát. Lehet tehát azzal érvelni, hogy ez eddig is fikciós elemeket felvonultató játék volt (de abban viszont nagyon jól megírt, minthogy felvázolta, miért van jelen a kollektív emberi emlékezetben az édenkert és a vallásoknak a közös fő jellemzői, hogyan fésüli össze ezt mesterien a görög mitológia amorf kreatúráival, stb), vagy hogy Jaszuke valóban létező személy volt, vagy hogy mindegy a karakter bőrszíne, a történet legyen csak jó - de az szerintem vitán felül áll, hogy a hangulatnak és a játékélménynek a vizuális tartóoszlopai is kiemelten fontosak az összhatásban.


Ráadásul ahogy egy mozifilmre sem azért ül be az ember, úgy egy videójáték elé sem azért teszi azt, hogy aktuálpolitikával szembesüljön benne folyamatosan.

Mert ez bizony az. Hogy nem lehet más karaktert választani, csak fekete férfit, vagy pedig japán nőt, ez erőszakos eszköz, és a világon nincs olyan dolog, amit ne lehetne nagy eséllyel megutáltatni, ha erőszakos módon nyúlnak hozzá.


Szerencsére jó alternatívát ad az AC Shadows-ra a most megjelent Rise of the Ronin, illetve a PC-s kiadást kapott Ghost of Tsushima.

Egyéni ízlés dolga, ki melyiket preferálja, alább van egy részletes, közel húszperces összehasonlítóvideó videó:

[link]

Ez alapján - az én személyes meglátásom szerint - noha a Ghost of Tsushima régebbi játék, leszámítva néhány pontot (a Rise of the Ronin-ban élesebbek a közeli textúrák - ugyanakkor az összkép művészetileg mégis szebbnek hat az előbbiben -, jobban interaktál a karakter az NPC-kel - viszont azok itt nem beszélgetnek egymással, nem töltik meg "élettel" a környezetet -, alá tud merülni a vízbe a karakter, és részletesebb animációt kapott a hóban való mozgása is - érdekes módon ugyanakkor a tengerparti homokban pedig a Ghost of Tsushima esetén maradnak meg a lábnyomok -, illetve hogy be lehet vezetni a lovat a vízbe), minden más területen a Ghost of Tsushima az alaposabb és részletesebb produktum.


Jellegében pedig nagyon hasonló e két játék az új, RPG irányvonalat felvett AC-hez. Szóval teljesen működőképes alternatívát adnak a Shadows-ra.


-----


#16

"Hagyjuk már ezt, Kassandra karaktere mint női olimpikon az ókori Görögországban nagyobb nonszensz mint egy fekete szamuráj a 16. századi Japánban, őt mégse szopulja szinte senki."


Nem így van. Több női olimpikon neve is fennmaradt a győztesek feljegyzésében, voltak ebben kivételek. Spártában általános társadalmi norma volt a női testedzés kiterjedt gyakorlata.

De ami a fontosabb: ott volt választási lehetőség, hogy te női, vagy férfi karakterrel akarsz játszani. Az AC Odyssey nem kizárólagosította magát Kassandrára. Minden ilyen irányú kritikára tehát válasz Alexios. Kassandra csak az egyik választható karakter. Teljesen kihagyva is ugyanúgy játszható a játék (sőt, jobban is összeáll, hiszen Alexios jól beleillik az Égei-tenger vidékét járó magányos zsoldos szerepébe, míg mellette Kassandra nagyon jól passzol a szekta agymosáson átesett tagjának narratívájába.)

júl. 21. 06:45
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!