60 fps alatt nagyon sokan nyivákolnak, de konzolon elég a 30 fps is?
Sőt sokaknak már a 60 is fos!
Nem bírom felfogni!
Valaki magyarázza el, hogy lehet ez.
Idi#ta divatmajmok azok akik ez miatt sírnak. Az agyi kapacitásuk max 1%-át használják.
30 FPS bőven elég mindenre ha stabilan 30fp. De még 20 FPS-ig sem olyan vészes a dolog, persze 20-nál már azért érezhető némi "akadás" de nem játszhatatlan úgy sem. Csak megy az E-f@szméregetés és ezért picsognak hogy jaj így-úgy-amúgy 60+ FPS vagy 1 rakat sz@r vagy... xD
#2 szerintem ennek az eggyik oka, hogy 50-60Hz-nél a váltott soros megjelenítés miatt 25-30FPS-t láthattál (mint egy régi tv-n)
Ma egy 60Hz-es monitoron progresszív megjelenítéssel 60FPS kell, hogy minden képfrissítésel változzon valami, ilyen esetben egy frame esés akadásként érzékelhető.
Marketing és pszichológia.
Vajon hogy lehet, hogy eredetileg a mozifilmeket 24 FPS-sel vetítették, mégsem fintorogtak az emberek? És nem csak a kezdeti időszakban, hanem még 20 éve is. Az emberi szem ugyanis másodpercenként fizikailag képtelen 30 különálló képnél többet megkülönböztetni.
Igaz, azért a kép ennél árnyaltabb, mert a szem nem olyan, mint egy képrögzítő, hogy fix időpillanatokban végigpásztázza a pixeleket, nem egyszerre érkeznek be a látóidegekből az ingerületek, hanem kvázi véletlenszerűen (ezért van, hogy "érzésre" azért mégis van különbség 30, és 60 Hz között), de egy adott látóidegből másodpercenként nem fog 30-nál több ingerület jönni. Ez egyszerűen azért van, mert ennyi a maximális ingerületvezetési képessége az idegsejteknek.
Közvetetten a körülményektől függően érezhető ennél kisebb időbeli felbontás is, pl. CRT monitornál, mivel az egész képernyő "vibrál", ezért 50 Hz-nél még zavaróan vibráló lehet a kép, meg lehet olyan érzése az embernek, hogy "akadozottabb" a kép, de ahol nincs ilyen jellegű vibrálás, ott már 60 Hz fölött észrevehetetlen a különbség. 75-80 Hz fölött meg már közvetetten sem lehet érzékelni a különbséget, tök mindegy, hogy CRT-ről, LCD-ről, vagy miről van szó. Efölött már a CRT vibrálását sem lehet érzékelni.
A legjobban szeretem, amikor azt próbálják megmagyarázni, hogy FPS játékokban ez mennyire számít, ugyanis lehet, hogy 144 Hz-nél már látod, hogy előbújt az ellenség a búvóhelyéről, 60 Hz-nél meg még nem. :D És egyszer láttam ezt képpel "illusztrálva" is, hogy a 60 Hz-es képen még rejtőzködik az ellenfél, a 144 Hz-esen meg már ott van előtted. Jah, hihető. Csak utána kellene számolni, hogy a két képkocka között kb. 1 századmásodperc van, ha ő ennyi idő alatt ekkora elmozdulásra képes, akkor rohadt durva cheatet használ. :D
De ugye egyrészt kell az e-pénisz, másrészt meg mindig jóleső érzés a technikára fogni, ha pocsékul játszik.
Az ipar meg lecsapott erre a jelenségre, ez egy jó lehetőség, hogy ismét monitorokat, tévéket, meg grafikus kártyákat adjanak el azoknak, akiknek már van.
Azért a PS5/XBOX X-en már futnak 60-al a játékok, az már más kérdés, hogy amúgy lehet csak performance módban, meg amúgy a kövi generációnál is így marad-e, ha már most vannak olyan magas gépigényű játékok, mint az Alan Wake 2.
Amúgy meg én PC-n a BG 3-at nyomom és van hogy 30 vagy 20 alá esik az FPS és mégsem mondom azt a játékra, hogy játszhatatlan, pedig az is tele van átvezetőkkel és azok sem futnak sokszor még 30-al sem, nem csak a városban ingadozik az FPS.
Szerintem ez is csak egy marketing fogás, illetve direkt így lett kialakítva a technológia, hogy szembetűnő legyen, főleg ha olyan játékkal játszol, ahol számít azért.
Régen engem sem zavart az fps, kicsit sem. Örültem a játéknak, lenyűgözött a látvány és a hangulat, se alacsony fps se a hirtelen droppolások nem tudták megtörni a csodát. Manapság más a helyzet.
Főleg belsőnézetesnél jött nekem elő hogy 60 fps alatt fizikailag kezdem rosszúl érezni magam. Ami még többet számít, ha nem egyenletes hanem droppok vannak, tényleg felkavarja a gyomrom, egyfajta motion sickness formájában. Ráadásul kijön az egérmozgásban is az akadozás és delay, próbáltam hogy fix 30-ra limitálom még akkor is ha amúgy pl 40-en futna, de fix 30-on ne legyen semmi akadozás meg fps drop. És mégis zavart, rossz érzésem lett tőle, émelység 10 perc után. Lehet ahogy idősödik az ember, ez is változik a szervezettel, mástól is hallottam hasonlót.
Egyébként van még pár tényező. Pl ez is fontos amit a 3-as írt, a régi crt monitorokon sokszor a 30 fps tökéletesen folyamatos képet adott, mert eltérő volt a képfrissítés. Ott pl vsyncre se volt szükség soha, mert másképp működött az egész. Mondjuk élsimításra se, de az már egy másik kérdés lenne hogy miért :)
Aztán vannak a régebbi konzolok ilyen Xbox360 és társai, ott is 30 fps az alap, de ott megoldják hogy az is megfelelő legyen. A kontrollerrel sokkal kevésbé érződik ez a fajta akadozás. Aztán a motion blur se véletlen, ez is elkeni a mozgás közbeni akadozást egész jól. Meg az se véletlen hogy tv-re van, a legtöbb tv-n van már algoritmus ami javítja a nem kellően folyamatos képet, így összemosva mintha folyamat mozogna. És persze azt se feledjük hogy konzoljátékra főleg a külső nézet ami jellemző, ez se véletlen. Ott is kevésbé hajlamos kijönni az alacsony fps rosszabb hatása, hát még ha távolról nézzük, nagyméretű tvről, hatalmas széles látószögben rálátva. A monitor ennek az ellentéte, és ott pc-n teljesen más hatást tud kelteni a 30 fps is, főleg ha belső nézetes darabról van szó, motion blurt kikapcsolva vagy kimoddolva.
Ja és akkor azt se felejtsük hogy online pvp multiplayer, ott is az lesz helyzeti előnyben akinek magasabb az fps, plusz reakcióidőt és pontosságot nyerve vele. Szóval ez ott egyfajta verseny is, ez is húzza felfelé, meg persze a marketing és divatok. Szóval én 60 fps alatt már nem igazán érzem jól magam, de afölé meg nem is akarnék menni, 120 és társai nekem már overkill kategória. 60 elég de az legyen stabil, úgy választok játékot, és úgy tweakelem a grafikát is.
Amúgy meg mindenki csinálja ami jólesik :) Ha nem ér el a motion sickness jelenség engem is, akkor valószínű ugyanúgy nem érdekelne az fps sem a mai napig.
1. Screen tearing.
A legtöbb monitor még ma is 60Hz-es. Ha a frame rate nem egyezik ezzel vagy egész számú töredékével/többszöröesével, akkor létre jöhet.
2. Irányítás pontossága és késleltetése
Sok játéknál ez komolyan függhet a frame rate-től. Viszont ez el tud menni a másik irányba is és túl magas frame rate mellett túlérzékeny lehet az irányítás.
3. Érzékelt folytonosság
A játékok általában éles képeket renderelnek, miközben a mozifilmek képkocikái mosottak. Emiatt egy játék sokkal magasabb frame rate mellett kezd el akadozónak/darabosnak látszani, mint egy film. Erre részben megoldás a motion blur, de az általában többet árt, mint használ.
#5: Csak a magad nevében beszélj. Annak idején a konzolboltunkban tartottunk ilyen 30/60 FPS játékteszteket, 20 esetből 18-szor megmondtam, hogy melyik fut 60-al. És ott is volt, aki állította, hogy lehetetlen megkülönböztetni, mert az emberi szem nem érzékeli.
Tíz évvel ezelőtt is nagyon szánalmas volt, mikor az emberek győzködtek (vagy inkább magukat győzködték) arról, hogy a rosszabb a jobb, manapság meg pláne kellemetlen. Egy ismerősöm HD Ready (768p) tévét akart venni, én meg itthon a két egymás mellett álló tévénken mutattam: "Nézd, ez egy 720p-s jel, ez meg egy 4K", de ő állította, hogy nem sok különbség van a kettő között. Ha meg akar spórolni 20 ezer forintot, akkor mondja azt. Ha kizárólag kis felbontású magyar TV adásokat fog rajta nézni, akkor mondja azt. Csak azt ne hazudja, hogy nincs köztük különbség.
Ez olyan dolog mint a 144Hz. Én se akartam elhinni, hogy annyira érezni a különbséget, aztán adódott a lehetőség, hogy váltottam. Onnan meg igazat adtam azoknak akik azt mondják, ég és föld a kettő, nos ugyanez igaz arra, hogy mi a különbség a 30 és a 60 FPS között.
Persze ha nincs más meg elhet szokni a kevesebbet, de nagyon észrevenni a különbséget.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!