4X4-es rubik kockát hogyan kell kirakni? (Amatőr módszerrel)
3X3-mas megy. Nézegettem videókat de abszolút nem értem.
A 3X3-mast ezzel a leírással tanultam meg: [link]
Algoritmusokkal. Mivel nekem közel nulla intuícióm van, ezért a 3X3-nál is csak a felső keresztet tudom kirakni intuitív módon, onnantól kezdve algoritmusokat használok. Bármilyen 4X4-es videót nézek, elég sokáig mindig azt mondogatja, hogy "ezt intuitív módon ki lehet rakni" hát nem nagyon. Legalábbis nekem nem, még a "közepeket" se tudom kirakni, max 2-t. A 3X3-mast is amatőr módszerrel rakom ki, layer by layer módszerrel, betanult algoritmusokkal.
Ilyen egyszerű leírás a 4X4-hez nincsen, mint a 3X3-hoz amit linkeltem? Azzal nagyon egyszerűen megtanultam a 3X3-mat.
"ezt intuitív módon ki lehet rakni" hát nem nagyon.
- hát de nagyon. Csak neked nincs intuíciód, te magad írtad. Akinek van az tudja. De ne foglalkozz vele, gyakorlatilag nincs ember aki intuícióból rakja a kockát. Mert ahhoz az kellene, hogy átlássa és megértse saját magától az egészet. Mindenki algoritmusokat használ.
Köszi, de nem nagyon tudok angolul, de szerencsére azért ki tudom olvasni az algoritmusokat, aztán majd megnézem egy kirakott kockán, hogy ezek mit csinálnak, és akkor így majd megértem.
Amúgy nem lehetne kirakni úgy a 4X4-est, mint egy 2X2-est? Nem lehetne redukálni 8db 2x2 kockára? Tehát apránként kirakok 8db 2X2 kockát, majd az egészet a 2X2-es kocka módszerrel kirakom? Nem lehetne így csinálni?
#2
De igen, lehet így is, de magadat szivatod meg, nem igazán vannak könnyen elérhető helyen ilyen algoritmusok. Azaz magadnak kéne megtalálni azokat az algoritmusokat, amivel az első "2*2-es" után a többit megcsináld anélkül, hogy közben szétszednéd a többit. Valószínűleg kommutátorokkal próbálkoznék. De az tuti, hogy sokkal lassabb lenne, mint a rendes redukciós módszerrel, ahol 3*3-asat csinálsz belőle, illetve a Yau-módszerhez képest meg még lassabb.
4*4-hez a kezdő módszert, azaz a reduction módszert ajánlom. Ehhez igazából csak 3 (igazából 2) új algoritmust kell megtanulnod (edge flip, OLL parity, PLL parity).
Ez pl egész jó, de nézegess körbe youtube-on, van egy csomó.
"De igen, lehet így is"
ööö nem... még mindig nem lehet.
De, tényleg ki lehet rakni a 4X4-et 2X2 módszerrel. :)
Oké, köszi, megpróbálom majd 3X3-ra redukálni és úgy kirakni. Ha a 3X3-mat sikerült megtanulnom, akkor a 4X4-et is sikerül. 2X2 könnyű, csak a 3X3-mas 2 sarok kockás algoritmusát kell használni, azért gondoltam, hogy talán lehetne a 4X4-et is a 2X2 módszerrel.
#7
Végülis igazad van, kell hozzá tanulni 1-2 új algoritmust, meg itt is vannak parity helyzetek ha jól értettem a videóban mert nem nagyon tudok angolul, de végülis az alap 2X2 elgondolás működik.
De az ő kérdése nem az volt, hogy csak 2*2-es algoritmusokkal meg lehet-e oldani.
Ez volt pontosan:
"Amúgy nem lehetne kirakni úgy a 4X4-est, mint egy 2X2-est? Nem lehetne redukálni 8db 2x2 kockára? Tehát apránként kirakok 8db 2X2 kockát, majd az egészet a 2X2-es kocka módszerrel kirakom?"
Lehetne redukálni 8 db 2*2-es blokkba, csak ehhez szokatlan algoritmusokat kell keresni, vagy kitalálni, illetve lehet használni a már fentebb említett kommutátorokat. Utána tulajdonképpen kirakhatja 2*2-esként. Nem tudom, hogy így pl elkerülhető-e a két parity.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!