Az alábbi filmek, sorozatok és műfajok hogyan rangsorolhatóak népszerűség, kulturális hatás alapján hazánkban? (bővebben lent)
Azt vettem észre, hogy van néhány műfaj, sorozat vagy filmes univerzum, amik mostanság nagyon kiemelkednek a többi közül, nagy rajongótáborral bírnak, érdeklik az emberek nagyobb csoportját (tehát nem csak egy szűken behatárolható csoportot, hanem több korosztályt és mindkét nemet). Hogyan lehetne ezeket rangsorolni?
Amikre gondolok:
*Trónok harca
*Walking Dead
*Star Wars
*Marvel/Bosszúállók filmek
*DC filmek (Batman/Superman/WonderWoman/Aquaman stb.)
*Harry Potter
*Gyűrűk Ura/Hobbit
*animék (pl. Dragonball, Naruto stb.)
Ezeket hogyan lehetne manapság sorba rendezni, mi számít a legmenőbbnek illetve a legkevésbé menőnek ezek közül hazánkban?
Szerintem ez személyiségtől függ. Nem lehet őket egy adott szempont alapján rangsorolni.
Bár ha rangsorolnom kéne őket, csupán szimpátia alapján, a következő lenne:
Marvel
Star Wars
Hobbit
DC
Gyűrűk ura
Harry Potter
Walking Dead
Trónok harca
animék (fújj)
De, mint mondtam, ízlések és pofonok.
Kultúrális hatás:
LOTR teremtette meg az orkokat, a tündéket, azt a fantázia világot, amikből a szerepjátékok nagy része megszületett. Ugyanakkor a könyv és a film is nagyon szűk dimenziós és túl sok benne a deus ex machina.
GOT és WD nem tudom, hogy bármilyen kultúrális hatása lenne a hétköznapokra. Ugyanakkor a világ érdekes és állatian ösztönös. Mindkét sorozat egy rétegnek való és nem mindenkinek jön be. Szerintem a hatásuk elhanyagolható, ugyanakkor sok pénzt lehet belőle csinálni, mert sokan meg(v)eszik.
SW - nagy rétegben elterjedt, a legtöbbet eladott termékek, amik filmhez köthetőek sw termékek. SW legó, sw alsó gatya, de még DartVader-es "én nem leszek az apád" óvszer is van. A fantasy filmek egyik alapműve. Az első három film hatalmas sikert és nagyon sok hatást ért el. Aztán sokáig nem volt "semmi", "csak" a könyvek. Aztán jött a többi film és a rajzfilm és a .... egyre szűkebb lett a világ és nem mutatott már semmi újat. Pedig elvileg egy "teljes galaxist" mutat be, mégis túl szűk a világ, amit megmutat. Egyik legnagyobb hatása filmes körökben ennek a péncsináló gépnek volt.
HP - Ez az a fajta irodalom, amit szívesen olvas fiatal és idős is. És végre megszületett egy könyv, amit olvasni is lehet és nem egy kincskereső kisködmön, vagy az ereimet felváom, ha még egy oldalt el kell olvasnom "Az arany ember" könyvből kategória. Angliában és világ szerte szeretettel és élvezettel olvasták az emberk. Hosszú ideje nem volt ilyen sikerű irodalmi műalkotás, ami végre megszeretette sokakkal az olvasást, akik addig utálták. Ez a fajta hatás örökké megmarad.
DC/Marvel - Egy nemzetnek, aminek nincs történelme és nincsenek történelmi hősei jelenkorban kell kitalált hősöket keresni, hogy legyen kire felnézniük. Nekik nem volt Mátyásuk, nem volt Rákóczyuk, nem volt Koppányuk, vagy Álmosuk, de még Dobójuk és aradi 13uk sem. Ugyanakkor mindegyik szuperhősös témát tökéletesen kifiguráz a Team America. Ahol városokat rombolnak le és még az állítólagos (mondva csinált) ellenfelet el sem kapják. Szóval igen. Ez Amerika. A rombolás és a végtelen katonai erő fitoktatásának művészete. A fiatalok vevők rá, mert ezt látják a tévében. Nekem a Heki kutya volt a menő, mert amikor én fiatal voltam, akkor Öveges professzor ment a tévében.
Animék - Na ez az a világ, amiről évekig lehet megállás nélkül beszélni, mert az anime akkora világ, hogy egy ember élet kevés ahhoz, hogy az eddigieket megnézd.
Hatalmas kultúrája és hatalmas behatása van. De ez annak is köszönhető, hogy nagyon szabadon lehet benne alkotni.
Aztán ez is csak egy vélemény. Kíváncsi vagyok a többiek véleményére is. Nem csak egy "listára", hanem véleményekre, magyarázatokra, élményekre.
Nagy vonalakban egyetértek a 2. válaszolóval, ezért sok újat nem tudok mondani.
Tolkien írásai alapművek, és ha nem is műfajteremtők, mindenképp műfaj-definiálók. A fantasy ma elképzelhetetlen a befolyása nélkül. Többször is próbálták filmre vinni a Hobbit és Gyűrűk Ura sztorijait, de a Peter Jackson-féle verziók a legnevezetesebbek, amiért bebizonyították, hogy óriás költségvetésű (és játékidejű) fantasy filmeket még a 21. században is el lehet adni nagy sikerrel.
A Gyűrűk Ura filmeknél ezerszer gyérebb és minimális alkotói szenvedélyből összehozott Hobbit filmek már nem annyira jelentékenyek, ezek inkább a filmgyárak "húzzunk le rókabőrt a csontokról is" és "üssük a vasat, amíg langyos" hozzáállását képviselik. Semmi okuk nem volt három filmmé nyújtani egy viszonylag rövid könyvet a pénzsóvárságon kívül.
A Star Wars az egyik legfontosabb történelmi tömegkultúra jelenség, ami tökélyre emelte a multimédiás, fogyasztói termékekkel táplált, önellátó márkanév megalkotásának elvét. Az eredeti filmek a sztori vagy a feldolgozott témák szempontjából nem túl érdekesek, a korai 20. század űrkaland sorozatait és űroperáit idézik, és vannak emberek, akik szerint a Star Wars tönkretette a sci-fi műfajt, mert túl nagy igényt teremtett a látvány és akció alapú űrben játszódó filmekre. Aztán ott van ez az egész tömegmédia-fogyasztó "geek" kultúra, ami szinte vallásos fanatizmusig fejlődött. Ez a kultúra számos franchise-nál kialakul, de a SW-é az egyik legjelentősebb és leghangosabb.
A filmipar és speciális effektusok technikai fejlődésében elért eredményei viszont elvitathatatlanak. A 30-as években a King Kong mutatta meg, hogy milyen lehetőségek vannak a speciális effektusos kalandfilmekben, a 70-es években pedig a SW emelte meg a mércét.
Érdekes mód ma a Disney minden igyekvése ellenére a széria egyre csak veszít jelentőségéből. Évekkel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna, hogy egy SW film megbukik és hogy csökken a filmek iránti érdeklődés, de most itt tartunk. Tehát jelenleg a Disney és a SW annak a példája, hogy hogyan NE kezeljünk egy szupernépszerű multimédia márkát és annak rajongóit.
A Marvel filmek sorozatgyártásban készülnek és sok művészi értékük nincs, de remek példái annak, hogy egy lelkes és hozzáértő üzletvezető irányítása alatt egy korábban mellőzött alapanyagot meghatározó, globális kultúrajelenséggé lehet változtatni. Nem csoda, hogy szinte minden stúdió, ideértve a Disney egyéb részlegeit is, a Marvel Studios filmek sikerét próbálja leutánozni, de eddig nem nagyon megy nekik.
A DC ez utóbbinak a példája, egy folyton öngólt rúgó széria, ami csak néha-néha ad ki közönség kedvenc filmet. A Warner Bros./DC olyan ügyetlenül bánt a saját univerzumával, hogy még harmad- és negyedrangú Marvel képregény szereplők is sikeresebb és kedveltebb filmsztárok lettek, mint Batman meg Superman.
A Harry Potter szintén a sikeres ifjúsági irodalom és sikeres ifjúsági filmek esete, de érdekes, hogy már évek óta nem tudnak mit kezdeni a tulajdonnal. Kiadnak spin-off filmeket és újabb könyveket is, de ezekről az átlagember szinte rögtön megfeledkezik. Pedig lenne mit kiaknázni a HP világában, készülhetne belőle például a könyveket pontosabban követő tévésorozat vagy rajzfilm.
A Trónok harca arra bizonyíték, hogy a kimondottan felnőtteknek való, összetett sztorijú, nagy költségvetésű fantasy sorozatok marha sikeresek lehetnek. Ezt és a Walking Dead-et azért raktam én is ilyen alacsonyra, mert még viszonylag újak, majd a jövőben tudjuk meg, hogy mennyire lesznek időtálló alkotások, de szerintem a Trónok harca már most jó eséllyel pályázhat a modern kor egyik legkiemelkedőbb sorozatának címére.
Az "anime" túlságosan tág fogalom, ezért nemigen lehet elhelyezni a rangsorban. Olyan, mintha egybevennénk az összes amerikai rajzfilmet -- van köztük nagyon meghatározó és teljesen jelentéktelen is. De ha csak kis országunkat nézzük, akkor tényleg alacsony az elismertségük és az ismeretségük is. Szerintem sok más ország meglepődne azon, hogy itt szinte semmilyen anime piac nincs, és hogy mindennemű japán média mennyire hanyagolt, lévén Japán a világ második legnagyobb tömegmédia exportőre Amerika után, és tudtommal a világ legtöbb rajzfilmet gyártó országa. Nemzetközi weboldalakon rengetegszer futok az animéken és mangákon kívül japán videojátékokról, élőszereplős produkciókról, zenékről és különféle gyűjtői tárgyakról szóló beszélgetésekbe, magyar helyeken szinte sose. (De ez csak személyes tapasztalat.)
A Dragon Ball széria még mindig fut a hazai tévén, ami a sikere és viszonylagos ismertsége mellett szól. Hébe-hóba leadnak még pár gyerek-animét is, de mást nem nagyon.
HP nem csak az olvasást, de ahogy említette előttem szóló, a világának tág lehetőségeivel a tovább gondolást, az írást is elindította. Numergard trilógia egész gyorsan elterjedt. Több száz fanfiction könyv és film született. Jó néhány film hiába alacsony költségvetésű és amatőr, végig leköt és jó történetet mesél, amit szívesen megnézek másodszorra.
Ez a hatás igen nagy.
A szuperhős történetek fantasy figth-jai is kulturális dologgá váltak. Superman Vs Goku. Ultimate showdown. Meg ilyenek.
#2 Mégis mi a fenét akarsz, mit magyarázzak meg?
Mint írtam, nem lehet különösebb szempont alapján az adott filmeket, franchise-okat rangsorolni, mert mind különbözik. Ebből kifolyólag nem lehet tovább rágódni a témán. A listát azért írtam le, mert a kérdezőnek benne van a kérdésében, idézem: "Ezeket hogyan lehetne manapság sorba rendezni". Megtettem, a személyes vélemény alapján. Szimpátia alapján. Mert más nézőpont szerint nem lehet, ugyanis van, ami a történetre koncentrál, van, ami látványra, van, ami szerintem marhaság, mégse írom azt, hogy A JAPÁNOK NEM TUDNAK RAJZOLNI, EZÉRT NEM TETSZIK AZ ANIME. Ahogy tetted ezt az amerikaiakról írt véleménynyilvánításodban (bár hozzáteszem, jogosan).
U.i.: Rákóczi Ferenc, nem pedig Rákóczy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!