Mi egy rendező dolga?
Nem vagyok rendező de megpróbálok válaszolni, hogy nagy általánosságban mi a rendező dolga.
A producerrel és a forgatóköny íróval (aki nem ritkán azonos a rendezővel) kitalálják hogy miként és hogyan lehetne filmre vinni kívánt a történetet. A forgatókönyv az alap, abban van leírva, hogy mi fog végbemenni a filmen és ennek valahogy meg kell találni a helyét a valóságban. Ez a pre-production (előkészületi) szakasza a filmkészítésnek, aminek során megfelelő helyszíneket keresnek, legyárjták a szükséges kosztümöket, kiválasztják a megfelelő színészeket, ilyesmi. Ezekből a feladatokból a rendező komoly részt vállalhat.
Jean-Jacques Annaud, A rózsa neve rendezője pl. ebben a szakaszban végigjárt 66 kolostort mire megtalálta azt, amire azt mondta, hogy jó. Ha kosztümös a film vagy egyéb dolgokat kell építeni hozzá, azt is a rendező elvárásai szerint kell megcsinálni, ő ennek adott esetben utána jár, változtatási javaslatokat tesz és úgy általában a formálódó filmnek ezt a részét is kézben kell tartania (lásd pl. Terry Gilliam-et a Lost in La Mancha c. dokumentumfilmben, ami a soha el nem készült Don Quijote-s filmjéről szól, ajánlom ha érdekel a rendezés).
A pénzemberekkel (a stúdióval, ami finanszírozza a filmet) való kapcsolattartás, az ő tájékoztatásuk a film helyzetével kapcsolatban is gyakran a rendező dolgai közé tartozik.
Ha vége az előkészületi fázisnak, egyszer elindul a forgatás, ami közben a rendező a legfőbb irányító.
Ő dönti el, hogy mit forgatnak aznap, mikor kezdődik a forgatás, tetszett-e neki, ahogy a színészek előadtak egy jelenetet vagy sem, stb.
Tehát ül a rendező a székében, elkiáltja magát, hogy "Action!" aztán nézi egy kis monitoron (vagy élőben), hogyan adják elő a színészek azt, ami a papíron van. Ha elégedett, mehetnek tovább, ha nem, odamegy a Johnny-hoz, hogy "Most próbáld kicsit flegmábban.!" vagy "Ne fogjad a sörösdobozt miközben beszélsz, meggondoltam magam, hülyén néz ki." Ideális esetben a rendezőnek van a legpontosabb képe arról, hogy hogyan kell kinéznie a filmnek, ideális esetben ő már számtalanszor látta a fejében az egészet lejátszódni, egyedül ő látja át az egészet és az ő feladata a keze alatt dolgozó rengeteg embert ennek a képnek a megvalósítása felé irányítani.
A jó rendezők, mind megszállottak a filmjeikkel kapcsolatban, háttérmunkát végeznek (jó párhuzam pl., hogy Tolkien a Gyűrű Ura mellett puszta élvezetből komoly nyelvészeti hátteret meg családfákat dolgozott ki Középföldjének) megnézheted az illusztrációkat, meg szöveges magyarázatokat Guillermo del Toro filmes-vázlatkönyvében, amit a Hellboy 2-höz csinált (saját használatra).
A rendezőnek joga lehet ahhoz is, hogy eltérjen a forgatókönyvtől (pláne ha ő az író :)) és azt mondja a színésznek, hogy felejtsd el a szöveget, nem működik, inkább hasból mondj valamit, ami jó esik (ezt hívják "ad lib"-nek).
Ez is egy rendezői döntés.
Aztán ha vége a forgatásnak, elkezdődnek az utómunkálatok. Ezen a ponton a film, ami egyszer majd mozikba kerül másfél-két órás terjedelemben, mondjuk 30 órányi anyagként létezik. Ebből kell a vágónak és a rendezőnek összeszedeni a legjobban sikerült felvételeket. Ez tipikusan egy ilyen bezárkózósnak leírt szakasz, aminek során a rendező naphosszat ül egy sötét szobában és csak vágja, variálja a filmet.
Ez eltarthat jódarabig, de a végén a lesápadt rendező egy többé-kevésbbé késznek tekinthető variációval kerül elő. Ebbe még mindeféle emberek beleszólhatnak, akikkel a rendezőnek kell lejátszania, hogy mit akar, milyen áron, kinek az akarta fog győzni. Ott van még persze látványeffektek (ha vannak) hozzáadása, amit szintén a rendező közreműködését és jóváhagyását igényelheti. A legvégső, ami eszembe jut, az a promótálás, amikor interjúkat adsz és úgy általában próbálod meggyőzni az embereket a médián keresztül, hogy nézzék meg filmedet. De a legeslegvégső fázis talán az, amikor az IMDB-n megnézed a filmed lapját, és ott van alul a fórumokban, hogy "Worst Movie EVAR!" és megcsókolod a shotgun végét. :)
Források:
Lost in La Mancha (2002) (Terry Gilliam)
Snowball Effect (2004) (Kevin Smith)
Heart of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse (1991) (Francis Ford Coppola)
Living in Oblivion (1995) (Tom DiCillo)
+ számtalan interjú, making of, és rendezői kommentár.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!