Miért van az, hogy a sorozatok 90%-a egy kalap sz*r, ahol mindig borzalmasan primitív vagy-vagy típusú érzelmi választások vannak ábrázolva, meg hogy a családi viszonyok kirajzolása valamilyen szempontból mindig hihetetlenül giccses?
Heló!
Először is, szerintem te az U.S.A-beli, esetleg brit és magyar sorozatokról beszélsz. Nem hiszem, hogy az afrikai, ázsiai - a japánokat kivéve -... szereplne ebben a panaszban. Tehát, ez alapból nem 90% - mert látatlanban guye azért merész és nem épp bölcs ítélkezni.
Nos, tehát maradjnuk akkor az amerikai, brit és magyar sorozatoknál. De te azt is tovább boncolgattad, hiszen külön rátértél a család középpontú sorozatokra. Hiszen egy IT Crowd például szóba se jöhet ennél, vagy hasonló, se a Sherlock Holems - ami ugyancsak egy pazar remekmű, de nincs köze a családközponthoz.
Szóval Te a sorozato kegy bizonyos típusát nem szereted, akkor innentől kezdhetjük.
Nos, a giccs abszolút emberfüggő, van aki már egy kicsitől hány, van aki igényli és van aki odáig van érte. Nyilván megtalálni az arany középutat roppant nehéz. De valami giccsé válhat az által is, hogy túl sokszor felhasználták, hasonlóképp. Amiket a filmekben látunk, nem biztos, hogy elbírjuk egy sokkal hosszabb sorozatban - még ha esetleg jobban is van kidolgozva -, hiszen lehet, hogy már torkig vagyunk vele. Így a sorozat maga akár jól is kezelheti a giccset, mi viszont már allergiásak vagyunk rá.
Továbbá a giccshez és a "vagy-vagy" részhez tartozik az is, hogy talán a köynveknél jobban egy művészeti alkotás sem képes kifejezni az érzéseket. A sorozatban nem lehet percekig néma kommentárt fűzni a dolgokhoz... A sorozatban elsősorban a képpel kell láttatni - ahogy a filmekben is - és ez roppant mód megköti azért a közlést.
Ráadásul nem is beszéltünk még a költségvetéssről, színészekről... Ezek mind fontos tényezők, amelyekkel tisztában kell lenni és mérlegelni kell őket. Hiszen ezek az - esetünkben - sorozat lelke. Direkt nem a forgatköynvet emeltem ki, hiszen az változik és főként a fentiek maitt - de ott vna nézői igény, esetleg az alapmű, ami az ötletet adta...
Szóval azon kívül, hogy emberfüggő, kinek mi jön be, figyelembe kell venni, hogy a család témájú sorozatok mivel gazdálkodhatnak, mi az, ami mozgatja őket. Azt is, mit akarnak a nézők, mire van igény...
Így ne ítéljük el annyira azt, ha valami nem elég karizmatikus, erőteljes, újító szándékú és nem okoz negyedóránként katarzist.
Viszotn sokkal jobb jó sorozatot találni, és azt nézni, mint keseregni a rossz öflött. Ezért vannak a kritikák, az ajánlók, a fórumok. Mert amennyi rossz van, van legalább annyi jó is.
És egy Hatfields - ez illik is a család témájú sorozatokhoz - & McCoys, egy Sherlock, vagy egy The Walking Dead - aminek a második évadjánál vagyok, de eddig nagyon jó - bármikor felveszi egy mozgóképpel a versenyt, sorozatként pedig aztán tényleg fantasztikus.
Remélem érthető volt, mit akartam és nem csapongtam nagyon, ha igen, bocsánat.
Szerintem talán a kérdező is az idősebb korosztályhoz tartozik.
A probléma ott merülhet fel, a filmet mint egyik művészeti ágat komolyan vesszük, és hihetetlenül irritáló számunkra az értéktelen, hiteltelen ipari termékek özöne, lehet az horror, sorozat, érzelgős, szirupos romantikus film.
Igenis minden filmnél van egy határ, mikor észrevehetően átlépi a giccshatárt.
Nekem a sorozatoknál a történet teljes hiteltelenségével, ellentmondásaival, és természetesen a hatásvadászó kliséivel van bajom. (Természetesen találkoztam igazán jó sorozattal is, mint a Tudorok, Borgiák, de ezek nagyon ritkák.)
Mint említettem az idősebb korosztályhoz tartozom, akik még a filmművészet nagy mesteri alkotásain nőttek fel, és szomorúan tapasztaljuk a filmek ilyen hihetetlen devalválódását.
Brazil sorozatok? Kakik!
Német sorozatok? Kakik!
Magyar sorozatok? Kakik!
Amcsi sorozatok? Némelyik kaki, DE vannak nagyon jók!
Pl:
The walking dead
Game of thrones
Friends
How i met your mother
Modern Family
Supernatural
The big bang theory
STB.
14:11:
A film, ahogy az egyéb művészeti ágak nem függnek attól, hogy ki mennyire idős. Nem csak az "értékelheti" a filmművészet nagyjait, aki már elmúlt 50-60-70 éves. És nem is csak az értékeli. És nem csak számára zavaró az igénytelenség.
"Természetesen találkoztam igazán jó sorozattal is, mint a Tudorok, Borgiák, de ezek nagyon ritkák"
Rengeteg jó sorozat van, azt mondani, hogy "rtika", egyátlalán nem helytálló. Csak műfajonként mindegyiknél fel lehetne sorolni simán több tucatnyi, akár száz művet. Az más kérdés, hogy ki emnnyit ismer.
Viszont! Amíg xy sorozatra van igény - direkt ne mmondok nevet -, addig xy féle sorozatokat gyártanak - természetesen a jók meleltt. Hogy mirét romlanak a sorozatok? Mert a rossz, gyenge, szemétre való alkotásokat is el lehet adni. Miért? Mert nagy az igénytelenség.
Évente 5-6 olyan film van a hazai mozikban - mivel győri vagoyk, ezért már csak a Cinema Cityvel számolhatok -, amire elmennék. A többi nagyrésze azt se éri meg, hogy a címét elolvassam. És miért ezek vannak a mozikban? Mert at öbbségnek ez kell, emrt tudják, hogy el lehet nekik adni. Így ki tehet a rossz minőségi áruról? Aki csinálja és aki emgelékszik vele. Ezek karöltve.
Előszöris 24 vagyok és férfi. Másodszor nem annyira érdekel a filmek művészi értéke képi szempontból. A képes kultúrám jobban preferálja az állóképet, és abból is az ember nélküli képeket. Valamint nem áll hozzám közel a festészet meg a színezési megoldások (erősen építészetes vagyok, a formákat jobban kedvelem)A filmekben ennek ellenére a karakterek és a viszonyaik kötnek le. Itt inkább preferálom a narratív, mint a nem narratív megoldásokat. A legjobb persze az ötvözet. A nem narratív megoldásokat pont azért nem szeretem annyira, mert képnézésre vagyok késztetve, ami rendszerint valamilyen erőltetett képi kompozíció szájbarágását szolgálja. Ezen kívül életemnek volt 5 éve, amikor nagyon sok (100 fölötti) nem Hollywood-i film megnézésére volt lehetőségem nagyjából 1920-tól a kortársig. Ebből kifolyólag az alábbiakat tudom elmondani.
1, inkább utálom Bergmant mint szeretem, még akkor is, ha ez szentségtörés. Szerintem nagyrészt unalmas és életidegen, valamint senkit nem szeretek csak azért, mert tekintélye van. pl Takeshi Kitano, Woody Allen stb
2, Egyébként filmeket válogatok, és nem rendezőket meg egyéb technikai személyzetet, ezért az 1-es pontba esőknek is van olyan filmje, amit mégis szeretek.
3, A sorozat-preferenciám nagyon nyelvi alapon történik, ezért olyanok vannak a listámon, mint Grace klinika, Szex és New York, The Hills, valamennyi Született feleségek, Vészhelyzet stb
4, általában herótom van a legkisebb mértékű filmes klisétől is, miközben másfajta klisék megfilmesítése még szórakoztatni is tud. Ebből kifolyólag utálom az új Dallast, a Dr House-t, az összes helyszínelőt, halottkémet, nyomozó testületet, fegyveres kormányszervet meg a hozzájuk hasonlókat, mint Monk a flúgos nyomozó stb
5, Nem tudom átérezni az olyan sorozatokat, ahol az a nagy katartikus pillanat, hogy "én vámpír vagyok"
A felém áramló sorozatok 90%-ával az a problémám, amit a kérdésben leírtam. A családi kapcsolatokra vonatkozó gagyiságok egyáltalán nem csak a családi sorozatokra vonatkoznak (sőt egyes családi sorozatokra nem is érvényesek, pl Szívek szállodája),hanem például a hülye nyomozós sorozatokra is, ahol állandóan az anyja, nagyapja lánya, anyámkínja miatt lett rendőr, mert gyerekkorában megölték, ezért elmegy bosszút állni. Az a faktor pedig, hogy primitív vagy-vagy típusú érzelmi választások vannak még ennél is általánosabb. Például a Trónok harca abszolút ilyennel van tele. Meg f*sos moralizálgatással. Az undorító nyomozós sorozatokat az X-akták korai évadai kivételével g*cire utálom, gyakorlatilag pár nőknek készült sorozatot tartok nézhetőnek. Különösen utálom még a mindenféle vinnyogó színpadi komédiasorozatokat, mint Jóbarátok és társai. Meg az ilyeneket, mint One Tree Hill, Beverly Hills 90210. A Latin-amerikai sorozatok közül max a Vad angyal volt egyszer nézhető. A német sorozatok egyszerűen k*rva szarok. Meg az olaszok és a franciák is. (miközben a francia filmeket nagyon szeretem, amennyiben nem ilyen Taxi színvonalúak. Mondjuk az Amelie-t)A kérdést pedig azért tettem fel, mert szívesen néznék valamit, és több mindenbe bele is néztem, de valami kritikán aluli az egész. :((((((((((
Amiekt írtál, azzal több dologgal nem értek egyet, de mivel ez a te gusztusod, izlésed, ezért ezzel nem si lehet vitatkozni.
Írtam sorozatokat, amik nagyon jók.
Hatfields & McCoys: igaz történetet dolgoz fel, 3x másfél óra és nem csak azt , aki amerikai - ezt szajkózzák a rosszakarói.
Sherlock: Doyle főhősét mdoern környezetbe helyezi. Minden része aranyat ér, a nemrég megjelent két filmet egy rész kéeps kenterbeverni. Remek okfejtések, pazar színészek, Ízig-vérig remek brit sorozat.
The Walking Dead: a zombik csak adalékok a családi konfliktusokhoz, amik átszövik egy maroknyi túlélő gondokkal terhes életét. Elsőre lerágott amerikai tucatterméknek tűnhet, de az már sejtet valamit ,hogy az utóbbi idők egyik elgjobb kérpegényéből építkezik.
Sitcomok közülpedig IT Crowd, Extras, The Office UK... Persze eredeti nyelven, mert a szinkron csak ront rajtuk.
Most válogathatsz és ezekbe is belenézhetsz. Persze biztosan nem fog a nagyrésze tetszeni - vagy az összes -, de akkor meg mit lehet tenni?
A kérdezőnek szerintem tökéletesen igaza van.
Induljunk ki abból, hogy a sorozatok a filmipar alfajához tartoznak. Lehet szeretni őket, vagy nem szeretni, ez tökéletesen ízlés kérdése.
Ha viszont valaki többségében a filmművészet alkotásait preferálja, akkor nagyon nehéz megemésztenie a sorozatokban található igénytelenséget, hiteltelenséget, hatásvadászatot.
A sorozatokon kívül az amerikaiak hajlamosak az igen jó filmjeiket is lerontani egy indokolatlan happy enddel.
Az utolsó vagyok.
Ki kell egészítenem, hogy azért a kérdezővel Ingmar Bergman megítélésével nem értek egyet. A Suttogások és sikolyok, Jelenetek egy házasságból, Fanny és Alexander, című filmjei számomra zseniálisak voltak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!