Filmforgatás előzményei? (többi lent)
Az lenne a kérdésem hogy ugye van egy forgatókönyv, a rendező keresi a forgatókönyvet vagy egy forgatókönyvíró keresi a rendezőt? A producer egész pontosan mit csinál ő hozza össze őket, vagy ő az anyagi támogató? És ha megvan a jó forgatókönyv meg a rendezőt kiválasztották akkor kinek a döntésén múlik hogy milyen színészek lehetnek benne?
+1: egy átlagos rendező hogy keres? És egy elismert rendező?
Lehet többféleképpen is,de ha ilyen szuper hollywoodi filmre gondolsz,akkor általában ez a menet.
Az óriás filmstúdió producere kinéz egy forgatókönyvet,szerez hozzá rendezőt a színészeket a casting director behívja,de a végső döntés a produceré,mint mindenben.
A producer szerez befektetőket,vagyis ő teremti elő a lóvét,ő az abszolút góré.
A producer feladata NEM a pénzszerzés, ill. nem csak, ill. olyan személy is dolgozhat produceri minőségben, akinek nem ez a feladata.
Na, akkor elmondom részletesen :)
Nyilván a hollywoodi típusú filmekről van szó, ezért legyen ez a példa (ahol a filmgyártás más módon folyik, ott a gyártási módszerek is különbözőek, lsd. pl. Magyarországot).
Vannak ugye a forgatókönyvírók, akik ideális esetben megírnak egy könyvet, amit aztán megvesz tőlük egy produkciós cég, vagy egy stúdió. Van olyan eset is, amikor a stúdiók, vagy a produkciós vállalatok kifejezetten forgatókönyvírókat alkalmaznak, hogy ők készítsenek jövőbeli filmekhez szkripteket, de természetesen egész személyzet foglalkozik azzal, hogy új történetekre "vadásszon", megvegye a remake-jogokat, vagy a megfilmesítés jogát, pl. egy regény után, de maradjunk a kályhánál, tehát van egy író, aki megír egy forgatókönyvet, és tegyük fel, hogy az már egy végleges könyv, nem írják át, stb.
A stúdió vagy megbíz egy ún. executive producert a forgatás megszervezésésel, vagy a gyártó cég főnöke lesz az executive producer, aki lényegében az egész filmgyártást felügyeli.
Tegyük fel, hogy egy produkciós vállalat főnöke megegyezik a 20th Century Fox stúdióval, hogy legyárt számukra egy filmet. Kész a könyv, ezek után rendezőt keres a gyártáshoz. A rendező kiválasztásán sok múlik, ezért eleve tudja már, milyen körökben kell keresgélni, pl. tapasztalt az akciófilmek terén, vagy nagyon jól tud színészeket vezetni, stb.
Kiválasztják a rendezőt, aki leszerződik a filmre. Ezután, vagy ezzel együtt választják ki a főbb technikai embereket, az operatőrt, zeneszerzőt, vágót, látványtervezőt, jelmeztervezőt, trükkösöket, kaszkadőröket, stb. Ezek többnyire hozzák a saját csapatukat (pl. az operatőr a világosító-csapatát, a hangmérnök a mikrofonosokat, akciórendező a saját jól bevált embereit, stb).
Természetesen az executive producer másokat is bevon a gyártási munkálatokba, akik általában maguk is produceri minőségben dolgoznak, de mindegyiknek van egy bizonyos területe, amit felügyel, pl. a zene felvétele és keverése, a vizuális effektusok, pénzügy, helyszín, technika, stb.
Amikor már a gyártás szcenikai része megvan, addigra a rendező és az executive producer már tudják, hogy milyen színészeket szeretnének a filmbe, pl. egy nagy sztárt. Felveszik az illetővel, vagy az ügynökével a kapcsolatot és leszerződtetik.
Castingot is szerveznek, amikor a film többi szereplőit válogatják ki, ezt megelőzően bemutatkozó videókat néznek a döntéshozók, majd eldöntik, hogy ezek alapján kiket hívnak be meghallgatásra, de az is gyakori, hogy "pályázatot" írnak ki egy szerepre, ilyenkor országos, vagy nemzetközi castingról beszélünk, pl. ahogy a kisgyerek Anakin Skywalker szerepére kerestek megfelelő gyerekszereplőt.
Amikor minden szereplő megvan, akkor próbák következnek, a színészek összejönnek valahol, megismerkednek egymással, és persze elkezdik próbálni a különböző jeleneteket, összeolvassák a szövegeket, helyzetgyakorlatokat végeznek. A főszereplő eközben felépíti magában a karakterét, amiben a rendező is aktívan közreműködik.
Végül a gyártásvezetők, producerek meghatározzák a forgatás menetét, a forgatókönyv alapján ún. diszpóskönyvet íratnak, amiben szerepel, hogy mettől meddig tart a forgatás, napra lebontva mit fognak csinálni, mit vesznek fel, kik fognak szerepelni, milyen technikára lesz szükség, stb.
Ezt követően technikát bérelnek, helyszínt foglalnak, gondoskodnak a cateringről (kaja :D ), a színészek utazásáról és szállásáról (gyerekek esetén tanárról is), nyersanyagot vesznek, stb, és egy szép napon elkezdődik a forgatás.
Nagyjából ez egy átlagos hollywoodi film előkészítése.
Ja, és a többi kérdésedre a válasz:
Nincs átlagos rendezői gázsi, ez változó, de minden esetben szerződésben rögzítik az összeget. Van, hogy fix pénzt kap a rendező, de van hogy jelképesen mondjuk 1 dollárt, viszont százalékosan részesedik a film bevételéből, esetleg ez is, az is (a részesedéses módszert amúgy Spielberg vezette be, de az ötlet Geroge Lucas-é volt a Star Wars idején).
Az összeg széles skálájú: a néhány 100,000 dollártól egészen a több millióig mozoghat, de ez tényleg nagyon változó és sok mindentől függ, pl. a rendező ismertségétől, a produkció anyagi lehetőségeitől, vannak-e "25 milliós" színészek a szereplők között, stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!