Ha filmeknél van rendezői változat, akkor a többi verzió nem a rendezői elképzelés szerint készül?
Zenénél is van akkor zeneszerzői változat, vagy létezik festőművész változatú festmény is?
A kisfiam szerint, a rendezői változat olyan, mint mikor anya elképzeli, milyen lesz az ebéd, de nem olyanra sikerül. Amikor egyszer végre sikerül elkészítenie, ahogy szeretné, akkor az a rendezői, azaz szakácsnői verzió. :-D
Nem a forgalmazó vágja meg. Annak nincs ilyen jogosultsága. Legfeljebb a kereskedelmi TV-knél szokás, hogy a reklámok meg esetleg a korhatár besorolás miatt kivágnak... nem tudom ez mennyire jogos, de ez hivatalosan nem "változat"
A film tulajdonosa(i) a poducer. Alapvetően mivel ő szerez pénzt az egészre, az ő szava a döntő a film végső alakját és forgalamazását illettően (tehát pl, hogy melyik mozi forgalmazóknak adja el, vagy TVnek stb)
Mármint a hollíwoody gyártási rendszerben. Mo.-on csak az utóbbi években próbálkoznak "kereskedelmei" jellegű filmgyártási modellel, mivel nincs valódi piac, amiből megtérülne a film gyártása akár siker esetén is a filmet.
A filmek Mo. állami támogatásból készülnek, lényegében egy forrásból, tehát producernek is enyhe túlzás a többséget nevezni. A fő alkotótársak művészi döntéseiben ezért hagyományosan Mo-n nem szokás (volt) szokása beleszólin a "gyártásnak". Manapság már előfordul, de lényegében szerződés azaz jogi megállapodás kérdése. A pályzázatok tartalmi részét idehaza azért még mindig a rendező állítja össze, tehát ha a pályázat pénzt nyer, az a rendező munkájának köszönhető negyrészt. Emiatt sem volna szép ha a producer beleugatna, meg nincs is rászorulva, hiszen nem a forgalmazásból befolyó pénzeken múlik a filmkészítés.
Tehát a valódi produceri kereskedelmi rendszerekben a végső szó is kereskedelmi alapon a produceré. Ő akpja a legjob film Oscart is nem mellesleg.
(a rendező a legjobb rendezés oscart kapja)
Festészetben ez szerintem nagyon nem jellemző.
Könnyűzenében is van jelentőséga a producernek. Ők valóban értenek a zenék slágerré válásának titkához. Szóval a slágerre törekvő bandák producerei bele is szólnak. Ezért is egyformák és felejthetők a tömegslágerek.
A producer dolga az alkotótársak összeválogatása is. első körben eleve ezen keresztül van befolyása a végermékre. Filmben operatőr, rendező, esetleg színészek, zenében hangmérnök, mastering hangmérnök, hangszerelést készítő xy.
Ezektől függetlenül a rendezőnek van saját művészi elképzelése a filmről, és jelentős befolyású rendező esetén azt is forgatják le. A produceri vágat egyik lényeges kereskedelmi szempontja a hossz. Így gyakran kikerülnek elemek, melyek a rendező eredeti elképzelése szerint kerekké tennék az alkotást. A produceri éppen hogy érthető, jó esetben. A rendezői viszont mélyebb gondolatisággal és kohézióval bírnak általában.... cserébe előfordul, hogy több türelem kell hozzá, ami ugye nem a tömeg néző sajátja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!