Mi volt az a film, ami mely benyomast keltett? Vagy, akar nagy hatast ett ratok, vagy eletetekre?
A szomszed lany
Mullholand drive
Belepni a semmibe
Tavasz nyar osz tel... es tavasz
A negyzet
Visszafordithatatlan
A homar
A szereto
Furcsa jatek
Garp szerint a vilag
Reqviem egy alomert
Szerelemre hangolva
Tancos a sotetben
"Valami olyanra gondolok, amit megneztetek es napokig a hatasa alatt voltatok es meg ma is eszetekbejut."
Rekviem egy álomért
A szégyentelen
Az út
"Akar elvont volt es a kepivilag, ahogy folyik a tortenet es emiatt volt maradando"
Az új Dűne filmtől konkrétan leesett az állam, olyan atmoszférája van.
"Az Enter the avoid, az mi a szent sz.rrol szolt?"
Hát, Gaspar Noé a saját drogos élményeit próbálta vegyíteni buddhista filozófiával, miközben a kedvenc filmje, a 2001: Űrodüsszeia előtt próbált tisztelegni, és itt a hangsúly az utóbbin van. Én Noé-t - akinek a munkásságát amúgy kifejezetten kedvelem - mindig is inkább technikusként tartottam számon, és az Enter the Void egyértelműen a legnagyobb teljesítménye, egy szinte egyedülálló, pszichedelikus-experimentális remekmű, amiben a kavargó kameramozgások, a mindent beborító vibráló neonfények, az absztrakt számítógépes effektek tökéletesen összeálltak egy három órás hallucinogén utazássá. Ilyen szempontból a film egyedüli mércéje a 2001: Űrodüsszeia hasonlóan avantgárd utolsó félórája. Maga a tartalom szerintem inkább egy melodramatikus katyvasz, amibe Noé bedobott mindent, amivel szereti provokálni a nyárspolgárokat (erőszak, szex, vérfertőzés), plusz a fentebb már említett buddhista vonulatot a reinkarnáció témájával, viszont formailag-filmnyelvileg egy mesterműről beszélünk.
És hogy a főkérdéshez is hozzászóljak:
Sátántangó (Tarr Béla, 1994)
As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (Jonas Mekas, 2000)
Mulholland Drive - A sötétség útja (David Lynch, 2001)
Tükör (Andrej Tarkovszkij, 1975)
Halott ember (Jim Jarmusch, 1995)
Szép nyári nap (Edward Yang, 1991)
A szent hegy (Alejandro Jodorowsky, 1973)
Love Exposure (Sion Sono, 2008)
Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion (Hideaki Anno/Kazuya Tsurumaki, 1997)
Bukott angyalkák (Wong Kar-wai, 1995)
Dogville - A menedék (Lars von Trier, 2003)
Az ölés aktusa (Joshua Oppenheimer, 2012)
Dalok a második emeletről (Roy Andersson, 2000)
Három szín trilógia (Krzysztof Kieslowski, 1993-1994)
8-as, koszi neked is, majd szemezgetek.
A Halott ember az tenyleg egy mester mu. Konnyed, megis mely es tokeletesen ossze van rakva, szereplougyileg, zeneileg, kepileg, szovegileg. Uberelhetetlen es tenyleg nagy hatassal volt ram. Nem azt mondom, hogy meglvaltoztatta az eletem, de nagyon atadta az erzest, hogy vegul el kell fogadni a sorsunkat.
Igen, ez jo szo az Enter the void-ra, hogy katyvasz. Ezert nem ertem, hogy az kire tesz mely benyomast. Persze lehet elborzad az ember, de En nem ilyen mely benyomasra gondoltam. Meg ez a mondat, hogy szex-szel, eroszakkal es verfertozessel provokalja a nyarspolgart, ez kicsit fura. Errol a masik filmje jutott eszembe, amit sajnos megneztem a fentebb ajanlottak kozul. 10 percen keresztul eroszakolnak benne egy not es verik peppe. Nekem ez nem provokacio es nem hiszem, hogy ez csak a "nyarspolgarnak" sok. Akinek ez nem sok, az beteg. Es egy filmnek szerintem csak annyi eroszakot kene mutatnia, amennyi a mondanivalohoz muszaj. Nekem ez nem muveszet. Ennyi erovel csinalok egy 8 oras filmet, amiben a not 8 oran keresztul eroszakoljak 10-en. Es, akkor micsoda provokator vagyok?
Már a kérdés leírásában is szerepelt, hogy lehet olyan film , aminek a képi világa fogott meg valakit, az Enter the Void képi és filmnyelvi megvalósítása meg elképesztően formabontó, nem véletlen, hogy a bemutatásakor Noé-t többen is Kubrickhoz hasonlították, és úgy méltatták, mint "az egyik utolsó filmkészítő, aki mer új utakat felfedezni a filmművészetben". Szóval szerintem teljesen érthető, ha valakire nagy hatást gyakorolt, főleg hogy a film elsősorban vizuális, és csak másodlagosan történetmesélő médium.
(Az alábbi rész spoilereket fog tartalmazni, szóval aki még nem látta az Irreversible-t, az inkább ne olvasson tovább.)
Az Irreversible elsősorban szintén a formai-strukturális kísérletezése miatt népszerű cinephile-körökben, de egyben ez az a filmje, amibe általában a legtöbbet szoktak belelátni az emberek. Az pl. egészen kiváló húzás volt, hogy az eredetileg végig megállíthatatlanul, őrülten kavargó kamera a tízperces erőszak-jelenetre hirtelen statikus pozíciót vesz fel, így rákényszeríti a nézőt, hogy végig az eseményre figyeljen, ami persze végtelenül visszataszító és gyomorforgató, pont ahogy a való életben is. Mindenképpen meg kell említeni a fordított kronológiát is, amivel Noé egészen más hatást ért el, mint a korábbi rape & revenge filmek, míg azok a filmek úgy épültek fel, hogy "bevezetés-nemierőszak-bosszúállás, mint katartikus finálé", Noé teljesen a feje tetejére állítja az egészet, így dramaturgiailag megrázóbb lesz a végeredmény. Itt rögtön a bosszúállással kezdődik az egész, közben azt sem tudjuk mi miért történik, így először Vincent Casselt és barátját hisszük közveszélyes elmebetegnek, majd ahogy felsejlik az ide vezető eseménysorozat, egyre sötétebb lesz a kép. Pl. a tragédia elkerülhető lett volna, ha a nő barátja normálisan viselkedett volna a partin és hazakíséri, így viszont Vincent Cassel karakterének is nem elhanyagolható felelőssége van a történtekben, az ő döntéseinek is a következménye. A befejezés meg hiába tűnik boldognak, a néző tudja, hogy mi fog történni, így a film legnyugodtabb, leggondtalanabb fejezete valójában a legszomorúbb, leginkább lehangoló.
És Noé szerintem továbbra is teljesen tudatosan provokálja az embereket a filmjei erőszakosságával és a túlzásba vitt szexualitással, jellemző, hogy miután a 2018-as Cannes-i fesztiválon bemutatták a legkevésbé megosztó filmjét (Climax), azzal sírta tele a médiát, hogy elrontotta a filmet, mert a vetítésről csak hatan vonultak ki, a korábbi 25% helyett. Vagy említhetném a 2015-ös Love címre keresztelt, amúgy igen gyenge agymenését is, amiben a pornót próbálta beépíteni a hagyományos európai művészfilmbe, és az egyik jelenetben a főhős a néző felé ejakulál, amit különösen pikánssá tesz, hogy a filmet 3D-ben vetítették.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!