Miben különbözik egy 4 hengeres motor, egy 6,8,10 esetleg 12 hengeres motortól?
Minél több henger van egy motorban, annál kiegyensúlyozottabb a teljesítményleadása (a járása nem biztos). A négyütemű Otto-motor ugyanis két fordulat alatt teszi meg a teljes munkaciklusát, tehát minden henger két fordulat után gyújt. Minél több henger van, annál több munkaütem jut két fordulatra. Azonkívül az autókban használt motoroknál az a legkezdvezőbb, ha a hengerenkénti űrtartalom 300-400 köbcentiméter közt van. Ilyenkor még nem nehéz a dugattyú és a hajtókar, de elég nagy a furata ahhoz, hogy ne kelljen miniatűr szelepeket építeni. Így a szelepek is kellően nagyok lehetnek, hamar lezajlik rajtuk keresztül a gázcsere, így egészen magas fordulatig működőképes a motor. Ha az ideális, 300-400 köbcentiméteres hengerenkénti lökettérforgatot nézzük, akkor egy négyhengeres motor legfeljebb 1200-1600 köbcentiméteres lehetne. Ez pedig bizony elég kevés... A négyütemű szívómotorok legnagyobb fajlagos teljesítménye utcai autókban 100-120 LE/l (Honda 2.0 VTEC, BMW S54B32), versenyautókban pedig 300 LE/l (2.4-es Forma-1-es motorok). Ez pedig azt jelenti, hogy a versenyautók közt 500 LE lenne a maximális teljesítmény. Ez nem kevés, csak éppen a Forma-1-es motorok élettartama eléggé rövid, egy Le Mans-i 24 órást nem biztos, hogy kibírnának (4-5000 km-t kell lehúzni). Éppen ezért nagyobb hengerűrtartalmú, alacsonyabb fajlagos teljesítményű motort kell építeni, ami természetszerűleg hosszabb életű. Csak éppen versenymotoroknál nem szabad megengedni, hogy ne az ideális tartományba essen a hengerek űrtartalma, mert akkor csökken a teljesítmény, romlik a teljesítményleadás. Így a "megfúrás" helyett inkább a hengerszámot növelik.
A másik ok a turbófeltöltők használata. A turbók úgy működnek, hogy van egy szép nagy lapátkerék, ezt meghajtja a kiáramló kipufogógáz, a tengelye végén ott a kompresszorlapát, az meg sűríti a levegőt, oszt' megy befele a zokszigén. A versenymotorokon óriási méretű feltöltők vannak, hogy nagy mennyiségű levegőt préseljenek be. Ennek azonban van egy kis problémája: egy nagy feltöltőt nehezebb pörgetni. Egy négyhengeres motor két fordulat alatt négyszer pufog ki, ami kcisit kevés egy bődületes méretű feltöltőhöz, ugyanis két kipufogás között lelassul a lapátkerék. Egy többhengeres motor két fordulat alatt töbször pufog ki (igaz, kisebbeket), így nincs ideje lelassulni a feltöltőnek.
Ilyen egyszerű :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!