Szerintetek lehetséges hogy a lineáris TV-t teljesen kiszorítsa a YouTube?
Csak a YouTube? Az biztos nem. Egyszerűen nem azok a tartalmak vannak ott, mint a tv-ben.
De az interneten elérhető médiatartalmak (Netflix, torrent) ki fogják. ha nem is teljesen, annyira mint a rádiót a tv biztos.
A yt önmagában soha, mivel a jogvédett tartalmak 90%-a nem elérhető rajta. (ha el is érhető akkor is pénzért, vagy csak okádék minőségben ha valaki feltölti még le nem törlik)
A streaming szolgáltatók már annál inkább kiszorítják a tv-t. Idehaza nyilván nem annyira, inkább külföldön ahol a torrentezést már büntetik.
Ez szerintem sokkal összetettebb történet és nem lehet röviden egy igen/nem válasszal letudni.
A lineáris tévézés felett eljárt az idő. Jelentős részben azért nem tűnt még el, mert vannak még olyan generációk/egyedek, akik megszokták és még nem engedték el - viszont egyre kevesebben vannak ilyenek. Egy csomó családban még megvan a tévé és még mindig központi helyen van a lakásban, mert így nőttünk fel, de tévé kábel már egyre több helyen nincs belekötve, max net a streaming szolgáltatásokhoz, vagy még az sem, mert csak a letöltött filmeket nézik rajta. Még többen meg már a lakásból is száműzik a készülék funkcióját is, mert bőven elég a telefonon, tableten, számítógépen nézni bármit.
Korábban nem létezett más megoldás, ezért kénytelenek voltak az emberek akkor nézni/hallgatni a műsorokat, amikor a tévé/rádió sugározta és csak a tévé készüléken lehetett nézni. Első sorban ez emelte a tévét az életünk középpontjába.
Ma már létezik az on-demand közvetítés, lehet élvezni, hogy bármit meg tudsz később is nézni, vissza tudsz újra meg újra nézni, nézheted bárhol, bármikor. Se a készülékre, se a szolgáltatásra nincs már szükség.
Egyes netes szolgáltatások (Snapchat, Clubhouse, meg akik ezeket másolják) pont a mesterséges múlandóság megteremtésével próbálnak kitűnni (egyszer látható, megsemmisülő üzenetek, csak egyszer hallgatható, fel nem vehető beszélgetések, stb), de ezeknek ma már csak korlátozott a létjogosultsága.
Az sem teljesen igaz, hogy a YouTube-on nincsenek fent a tévék műsorai, más tartalom van fent.
A YouTube is folyamatosan fejleszt és kísérletezik újabb és újabb dolgokkal, pl. egyre több tévével szerződnek, hogy a YouTube TV előfizetői a YouTube-on nézhessék a különféle tévék műsorait (persze zömében nem magyar tévékre koncentrálnak, hanem nagyobb és fontosabb piacokra, de sok máshoz hasonlóan egy nap Magyarországra is eljuthat majd ez a funkció, ha máshol működni fog nekik).
A tévék is érzik a közönség érdeklődésének eltolódását, ezért egyre inkább jelen vannak ők is a YouTube-on. Egyre több műsorukat maguk is feltöltik a YouTubera.
Illetve egyre több korábban tévés produkció költözik át a YouTube-ra, mert képesek ma már akár totál tévé csatornák nélkül is működtetni a tartalomgyártást, sőt YouTube-on akár több nézőt is el tudnak érni, mint egy tévé csatornán, ahol kedvező idősávba úgyse kerülhetnének, kedvezőtlen idősávban meg nem tudnak jobban teljesíteni.
Viszont az sem biztos, hogy igazán baj, ha nincsnek fent a YouTube-on a korábbi tévés tartalmak, ugyanis nem biztos, hogy azokra valóban van érdeklődés, vagy hiányoznának bárkinek. Egy rakás dolgot nem néztek eddig sem az emberek a tévében, illetve sokan eddig is csak azért nézték, mert épp az ment és lusták voltak elkapcsolni. Viszont, ha nem a tévé dönti el többé, hogy mit lehet nézni, akkor lehet, hogy soha többé nem fog hiányozni az embereknek. Szóval a nézők igényei is megváltozhatnak ennek hatására.
Közben már nagyon régóta sokat szemezgetnek a tévék a YouTube-ra készült műsorokból is. Nem csak azokra a műsorokra gondolok, amikben YouTube felhasználók poén videóiból válogatnak, hanem egy csomó olyan műsor van, amit YouTube-on indítottak/csinálnak és a tévéknek tetszik annyira, hogy fizetnek a készítőknek, hogy ők is vetíthessék.
Meg persze ott vannak a különféle streaming szolgáltatások - köztük a tévék sajátjai is. Mert ugyebár nem csak a kimondottan erre létrejött szolgáltatók, mint a Netflix, Hulu, stb. csinálnak streaming szolgáltatást, hanem maguk a tévé csatornák, mint az HBO (GO), CBS (Peacock), de még az RTL (RTL Most), MTVA (Mediaklikk) is csinálnak saját streaming szolgáltatást saját platformon, saját üzleti modellel.
Viszont ezeknek a rendszereknek a felépítése, működtetése, további fejlesztése iszonyú költséges és nem biztos, hogy mindenkinek meg fog térülni. Elég valószínű, hogy nem fog mindenki minden ilyen szolgáltatásra előfizetni, ezért esélyes, hogy több ilyen megoldás ki fog kopni és sok cégnek egyszerűbb lesz majd megegyezni a YouTube-al (vagy valamelyik másik szolgáltatóval), hogy inkább az ő szolgáltatásukat használják tovább. A YouTube, illetve anyavállalata a Google pedig erőteljesen nyomul, folyamatosan fejleszt és mindent megtesz érte, hogy minél több területen egyeduralkodók legyenek. Az se nagyon zavarja őket, ha nem lesznek az egyetlenek, csak fontos szereplő, kellően nagy bevétellel. De ők hosszú távon játszanak és elsöprő mértékű piaci dominancia, szinte végtelen pénzforrás, extrém komoly technikai háttér, fejlesztő és egyéb forrásuk van.
Sok mindennel kísérleteznek, folyamatosan jönnek újításokkal. Mindenről rendkívül komoly statisztikáik vannak, mindent mérni tudnak és az adatokat nagyon komolyan elemzik is. Amelyik újítás jól működik, népszerű (és pénzt is sikerül belőle csinálniuk) azt megtartják és tovább fejlesztik, amíg csak leeht. Ami nem működik, azt meg kíméletlenül kikukázzák, mint a Google Wave, Google+ és sok másik projekt. A Google olyan léptékben képes játszani a saját piacán, amilyen tudás, technika és pénzbeli háttér nem sok másik cégnek áll rendelkezésére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!