Ti programozóként mennyire ügyeltek a gyorsaságra?
Ha mondjuk van egy projektetek, amire van mondjuk 30 napotok, de legrosszabb esetben is mondjuk 5 nap alatt megtudnátok csinálni, akkor nagyon lazára veszitek és beosztjátok arra a 30 napra, hogy meglegyen a munkának a látszata vagy megcsináljátok 5 nap alatt a feladatot?
Volt már olyan, hogy túl hamar elkészültetek volna valamivel és éppen nem volt mit csinálni egy ideig? Vagy ilyentől nem kell félni?
Jelenleg éppen állást keresek (C#) és nem tudom, hogy melyik hozzáállás lenne az ideális a szakmában, szóval érdekelne, hogy ti hogyan csináljátok :)
Akkor megcsinálom kényelmesen 5-7 nap alatt, 1 napot sakkozok és utána szólok a főnökömnek, hogy ez kész van, mi a következő meló?
Egyébként ilyen a legritkább esetben fordul elő. Az a főnök aki ilyen szinten képtelen megbecsülni a projecthez szükséges időt nem marad sokáig főnök. Sokkal inkább jellemző, hogy szűkös a határidő.
Röviden, semennyire sem ügyelek a fejlesztési időre.
Bővebben, ez nem így működik, hogy fix határidőd van egy feladatra. Legalábbis nagy céges környezetben. Rengeteg tényező van, amik miatt nem lehet megmondani, hogy egy fejlesztési feladat mennyi ideig tart: ismeretlen technológiába való beletanulás, felmerülő bugok kijavítása, blokkoló környezeti problémák megoldása (miért nem megy az adatbázis, miért indultak újra a virtuális gépek, meghalt a build pipeline, jajj nem tudok deployolni), függőségek más munkatársak vagy csapatok munkájának eredményétől, 600 oldalas dokumentáció alapján mennyi idő alatt konfigolsz fel valamit jól, stb.
Vannak világmegváltónak kikiálltott projekt management módszertanok, amikkel mindig megpróbálják megbecsülni a megbecsülhetetlent és akkor kapnak egy +/- fél éves intervallumot a céldátumra, de amúgy a kutya nem foglalkozik ezekkel a határidőkkel, ha meg tudod indokolni, hogy mi miért késik. És mindig meg lehet indokolni, elég csak felsorolni, hogy tegnap tegnapelőtt stb min dolgoztál.
Nem egyszer láttam olyat, hogy az eredeti tervekhez képest kétszeres idő alatt lett "kész" egy projekt és a kész termék jóval kevesebbet tudott, mint ami a kezdeti tervekben szerepelt. Ilyen nagy eltéréseket pedig nem lehet úgy kiküszöbölni, hogy akkor most egy hétig jobban meghúzom a munkát. Látszik, hogy már az első lépésnél el lett baszva az egész tervezés. Ilyenkor elkezdik csökkenteni a scope-ot és kicsúsztatni a céldátumokat, de ez a fejlesztőt nem érinti semmiben, max néhány pénzes ember óbégat egymással fent, de igazából nem tudnak mit kezdeni a helyzettel, mert ezek a dolgok már ilyen 1 év után derülnek ki, addigra meg már túl sok lóvét öntöttek bele, hogy teljesen leállítsák a fejlesztést.
(Too big to fail ...)
Normál munkatempóban kell haladni és minőségi, hibamentes megoldásokat kiadni a kezeid közül. Ha kész vagy valamivel, akkor kérj új feladatot. Nem kell sumákolni még X napig, hogy az előző feladaton dolgozol.
Kezdőként téged amúgy sem fenyeget az a veszély, hogy túl hamar elkészülnél valamivel, mert szinte minden feladat ismeretlen lesz számodra.
Hú haver, hát értem én, hogy az egyetemen nem sokat tanítanak az Agile módszertanáról és társairól, de azért állást keresni úgy, hogy látványosan fingod nics róla elég gáz. Erősen javaslom, hogy sürgősen nézz utána, mert nagyon nem úgy működik a rendszer, hogy kapsz 30 napot és csinálj, amit akarsz. Eleve 2019-ban olyan, hogy egy programozó nem csapatban dolgozik ritka, mint a fehér holló, ha nem melózol, akkor záros határidőn belül lebuksz. Radásul a teamleaderek jellemezően a legtapasztaltabb emberek, szóval pontosan tudják mire kb mennyi idő kell.
Ha pedig hamar kész vagy, akkor mész a következő feladatra, ha valamilyen okból nem léphetsz tovább, akkor jön az, hogy van időd refaktorálgatni a kódot, vagy továbbképezni magad. Hasznosan is el lehet foglalni magad...
Szabadúszó fejlesztőként dolgozom saját vállalkozásban, ahol a határidő megszabása alap. Az ügyfélnek nem mondhatok olyat, hogy "majd kész lesz, ha kész lesz, addig nyugi van". Éppen ezért mindíg bő határidőt mondok, amit biztosan nem lépek át (fejlesztési idő + tesztelési időszak). A fejlesztési szakaszban még beledumálhat az ügyfél a munkába, és ha plusz dolgot kér, akkor arra mindíg plusz időt kérek. A tesztelési időszak pedig nem szigorúan előre meghatározott, ott addig megyünk, amíg nem találunk már több bugot, esetenként ez akkor is folytatódik, ha a projekt már kiment élesbe és a felhasználók jelzik a bugokat.
Ritkán van olyan, hogy jóval előbb be tudom fejezni a munkát mint a határidő, de ha mégis, akkor később jelzek az ügyfélnek. Persze még így is hamarabb, mint a határidő lejárta, mert azt szeretik ha gyors vagyok, csak ugye ügyelni kell arra, hogy ne legyek túl gyors. Még azt gondolhatja magában az ügyfél, hogy "ennyit kért, egy ilyen gyorsan elvégezhető munkára? ez engem levett". :D
Pontosan ez volt a fejemben, amit írtál #5-ös.
"ennyit kért, egy ilyen gyorsan elvégezhető munkára? ez engem levett" - Régen az osztályfőnököm is mindig ezt mondta középiskolában. Hogyha munkáról van szó, akkor az emberek eltelt idő alapján hajlandóak fizetni, szóval ha elkérsz 10 percnyi munkáért 150 ezret, akkor húzzák a szájukat, de hogyha ez a munka 5-10 nap (vagy legalábbis úgy tudják) akkor máris kevésbé húzzák a szájukat.
Kevésbé jellemző az, hogy nem húzzák az emberek a szájukat, hogyha valamit 10 perc alatt csinálsz meg, de van mögötte mondjuk 3 évnyi munkatapasztalat/tudás.
Na jó, azért ez nem így van. Segédmunkások között lehet, de itt szellemi munkáról van szó. Nem órabérben dolgozunk, nem a fejlesztési időt kell kifizetni, hanem magát a tudást. Ez ugyanolyan, mint az autóipar. Egy autó sem azért drága, mert olyan marha magas az előállítási költség meg az anyagköltség, hanem azért, mert azt az autót először meg kellett tervezni. Egy mérnök hosszú éveket tölt el tanulással és tapasztalatgyűjtéssel, majd az így szerzett tudásával tervezi meg az autót (illetve az autó egy részét, nyílván a teljes autót nem egyetlenegy mérnök tervezI). A lényeg, hogy szellemi munka esetén ezek a dolgok is benne vannak a költségben. Ez nálam is így van. Én kb. az összes projektben használok kész modulokat, amiket már korábban elkészítettem, de ettől függetelenül ugyanúgy elkérem érte az árát, mert ezekben a modulokban rengetek időm, energiám és tudásom van. Ezeknek pedig ára van.
Persze nem minden programozó nevében beszélek, sosem dolgoztam még munkahelyen és főnököm sem volt, szóval lehet máshol nem így van, de nálam (szabadúszó vállalkozóként) ez a rendszer.
#6
"Hogyha munkáról van szó, akkor az emberek eltelt idő alapján hajlandóak fizetni, szóval ha elkérsz 10 percnyi munkáért 150 ezret, akkor húzzák a szájukat, de hogyha ez a munka 5-10 nap (vagy legalábbis úgy tudják) akkor máris kevésbé húzzák a szájukat."
Naigen, de hacsak nem vállalkozóként dolgozol, akkor ez nem áll fent. Ha alkalmazott vagy egy cégnél, akkor
1. Nem te kommunikálsz az ügyféllel, te a munkáltatód irányába számolsz el a munkáddal.
2. A laikus ügyféllel ellentétben a munkahelyeden lesznek olyan emberek, akik nagyon jól meg tudják határozni, hogy egy feladat mennyi időráfordítást igényel, jobban mint te magad. Arról nem is beszélve, hogy minél tovább dolgozol ott, annál jobban kiismerik a munkatempódat, és az erősségeidet. Sem helye, sem értelme nincs kamukázni az időráfordításaiddal.
Megcsinálom 5 nap alatt és azt mondom, hogy dolgozom és 30 napig nem stresszelek, hanem inkább tesztelek, tanulok, stb. A végén örül a kliens, hogy kész vagyok. Pénz meg jön.
Játszottam azt, hogy 5 nap alatt meg lehet csinálni, megcsináltam 4 nap alatt, 30 napos projektet és tesztelve leszállítottam. Majd legközelebb azt mondták, hogy itt van egy 2 napos munka, ami valójában 30 napos volt és kirúgtak, hogy váltakozó a teljesítményem.
Lópikula a pici popijukba. Azóta nem vagyok őszinte senkivel, mert megtanultam, hogy IT szektorban:
Csapatjátékos = minden kis hülye melót bevállalsz másik helyett.
Rugalmas munkaidő = minden nap túlóra
Versenyképes fizetés = ha nem hajtod halálra magad, nem kapsz eleget, hogy egyél és legyen hol laknod
Erős céges kultúra = van egyéniséged, meg fognak törni
----
0%
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!