Programtervező informatikus vagy mérnökinformatikus foglalkozik inkább szoftverfejlesztéssel, játékkészítéssel?
Most úgy beszéltek ezekről a szakokról, mint ha kikerülne egy ember és azonnal kapkodnának utána a cégek. Nem.
Lehet, hogy fájni fog és kapom a lepontozást (ami nem érdekel), de minden friss diplomás mikor kikerül a cégek szemszögéből 0km-eres zöldfülű. Nyilván ez negatív értelmi töltet, mert rengeteg energiát beletett az adott egyén a diplomába. Ezt lekopogom. Én is úgy örültem a záróvizsgámnak, mint a majom a farkának és úgy éreztem mindenki fölé kerültem.
Aztán kiderül, hogy semmit se tudok valójában. Majdnem már 10 éve taposom a szakmát, és most is épp egy szakmai könyv olvasás szünetében tévedtem ide. A jelenlegi és mikor kézhez kaptam a diplomám tudásom fényévekre van egymástól.
Az egyetem nem arról szól, hogy amit megtanulsz az kész tudás és azonnal használhatod élesben. Igaz, van olyan is, de nem mondható el mindenről. Sőt az a 14 órából álló kurzus édes kevés egy témakör munkaerő piaci elvárt szinthez. Tehát egyetem mellet azért bele kell adni apait-anyait, hogy érjen is valamit.
Ha így nézzük, lényegében mindegy is melyik szakra mész. Eleve az IT olyan, hogy minden tudás fent van neten, YouTube, Udemy, ... Csak össze kell szedni a megfelelőket és kontextusban megtanulni és gyakorolni célzottan egy RoadMap segítségével. Az egyetem meg maximum bevezet olyan dolgokba, amikbe eredetileg nem is foglalkoztál volna.
#10
"ne nyomjál már ilyen hülyeségeket. Az embernek fáj még olvasni is."
Akkor megnyugodhatsz, mert csak tényeket írtam le és semmi hülyeség nem volt benne.
Azzal, hogy a BME mérnökibb megközelítést alkalmaz, így sokkal gyakorlatiasabb a képzés az ELTE nagyon elméleti képzéséhez képest - ami egyébként úgy elméleti, hogy nincs haszna a jövőben -, emiatt az adott cég sokszor nem tud mit kezdeni egy ELTE-ssel, mert nem lehet munkára fogni.
Konkréten tudok céget, ami 10 évvel ezelőtt még BME-st és ELTE-st is hívott interjúra, viszont az utóbbi időben csak BME-st, mert ELTE-sek nem tudnak dolgozni a képzés összetétele miatt.
#11
"de minden friss diplomás mikor kikerül a cégek szemszögéből 0km-eres zöldfülű."
Ez a nem igaz. Mert lehet -5 km-es is és a cégnek az a célja, hogy azt vegye fel, aki 0 km-es, mert egyébként még fel kellene hozni őket 0 km-re, ami a cégnek idő és pénz, amit nem akarnak pazarolni.
Remélem arról nem kell elkezdünk vitázni, hogy egyetem és egyetem között különbség van, amikor DE és SZTE mérnökinfóról is tudom, hogy 4.-5. félévben tanítottak olyat, ami BME-n 1. féléves anyag.
12, ne vergődj, mert csak hülyét csinálsz magadból.
Hazai viszonylatban IT vonalon a legerősebb, legértékesebb diploma az ELTE PTI. Ezután a BME mérnökinfó, de azért az OE-n, vagy az SZTE-n is nyilván akadnak olyanok, akik nagyon jók és állva hagyják a BME középszert. A múltkor említettem itt valakit, aki ma, több nagy nevű világcégnél eltöltött idő után a SpaceX-nél van alkalmazásban, rohadt nagy pénzért. Idehaza nem dolgozott egy percet sem, az Óbudaira járt.
Viszont, már gyerekként számítógépet épített, TTL elemekből, 17 évesen tudott kb. annyit, mint egy átlagos (BSc), végzős mérnökinfós.
Az már egy jó naqgy hülyeség amit állítasz, hogy "mérnökibb". Ilyen nincs.
A mérnökinfó semmivel nem gyakorlatiasabb mint a progterv. A PTI egy magasabb színvonalú tudást biztosít. Egy PTI-s előbb fog megalkotni valami komoly, korszakos dolgot mint egy mérnökinfós. A mérnökinfós kollega a hardver és a szoftver közötti hidat képes megépíteni, és átlátni a kettő kapcsolatát, a PTI-s meg olyan dolgokban jeleskedik inkább, mint hibajavító algoritmusok, adat-tömörítők kidolgozása, processzorok belvilágának, ALU-jának kifejlesztése, vagy mondjuk a TPC/IP-hez hasonló, összetett dolgok, technológiák kimunkálása.
Ez a kitalációd meg:
"Remélem arról nem kell elkezdünk vitázni, hogy egyetem és egyetem között különbség van, amikor DE és SZTE mérnökinfóról is tudom, hogy 4.-5. félévben tanítottak olyat, ami BME-n 1. féléves anyag."
viccnek is elég silány.
#13
"ne vergődj, mert csak hülyét csinálsz magadból."
Miért nem fogadod meg a tanácsodat akkor?
"Hazai viszonylatban IT vonalon a legerősebb, legértékesebb diploma az ELTE PTI."
Sajnos nem. A legerősebb a BME mérnökinfó, majd az ELTE proginfó. Ez amúgy fizukban is látszik. Kezdőfizetést tekintve a mérnökinfó általában 10%-kal magasabb bérről indul.
"az Óbudaira járt."
Az vágod, hogy ez érvelési hiba? Ezt hívják vergődésnek.
Én szakokról beszélek általánosságban, te pedig egy emberrel. Ha én ismerek egy balkezes embert, akkor nem állíthatom, hogy a világon mindenki balkezes, de te ezt teszed.
Persze, lesznek kivételek minden irányba. Egy gagyi boot camp-et elvégzett fejlesztő is lehet jobb, mint egy egyetemet végzett, mert olyan adottsága vannak.
De általánosságban az a tapasztalat, hogy egy egyetemet végzett jobb, nagyobb tudással rendelkezik, mint egy boot camp-et végzett.
Egyébként én is nagy nevű cégek körében mozgom, de nem hiszem, hogy nagyon releváns lenne. A SpaceX-szel is van pl. közös projektünk, ha már ez lett említve.
"Az már egy jó naqgy hülyeség amit állítasz, hogy "mérnökibb". Ilyen nincs."
Tekintve, hogy tőled vettem át, hogy a saját állításodra mondtad ezt. Te beszéltél mérnöki tárgyakról és annak kapcsán használtam ezt a kifejezést. De legalább jót nevettem rajtad. :)
Amúgy de, a mérnöki irány egy szemlélet módot ad, ami elég hasznos tud lenni. Ilyenkor pedig nem a konkrét tárgyak számítanak, mert nem az a cél, hogy az egyetem végén mondjuk tudj C-ben programozni, hanem hogy elsajátítsd azt a szemléletmódot.
"A mérnökinfó semmivel nem gyakorlatiasabb mint a progterv."
De. Ahogy az ÓE még gyakorlatiasabb, mint a BME, csak ott már a tudás kárára megy.
"A PTI egy magasabb színvonalú tudást biztosít."
Legjobb esetben is max azt szeretne, de valójában a rosszul kitalált számonkérések miatt nagyon sok esetben felesleges tudást biztosít, ami valóságtól elszakadva, használhatatlan lesz.
"A mérnökinfós kollega a hardver és a szoftver közötti hidat képes megépíteni, és átlátni a kettő kapcsolatát"
Bocs, nem. Az IS képes, de semmi olyat nem írtál le, amit az ELTE-s tudna, de BME-s nem, viszont csak olyat írtál a BME-shez, amit az ELTE-s nem tudna.
"a PTI-s meg olyan dolgokban jeleskedik inkább, mint hibajavító algoritmusok, adat-tömörítők kidolgozása, processzorok belvilágának, ALU-jának kifejlesztése, vagy mondjuk a TPC/IP-hez hasonló, összetett dolgok, technológiák kimunkálása."
Ez mind BME tananyag, egy részét pedig meg is csinálják a BME-sek a képzés végére.
"Ez a kitalációd meg:"
Nem kitaláltam. Ezt tényleg így van, sok helyen volt ismerősöm. A DE-re pl. pont egyik tankörtársam ment át 1. félév után. Leginkább ötösei voltak a BME-n, viszont azt mondta, hogy nincs kedve ennyit tanulni, szóval átment DE és a mérnökinfó mellett még elkezdte a jogot. Képzés végefelé mesélte, hogy a BME első féléves tudás elég volt neki a 4.-5. félév végéig, addig nem tanult semmit és kb. hibátlan zh-kat, vizsgákat írt.
Az SZTE-vel nem ilyen közeli a story, de oda is járt ismerősöm, aki kérte, hogy segítsünk 1-2 ZH-ban. A 4.-5. féléves ismerősöm ZH-jában olyan dolgokat kérdeztek, amiket nekünk 1. félévben adtak le.
Ez a magyar valóság. Amúgy látszik, hogy sok ismereted nincs, mert a SZTE mérnökinfóról úgy általánosságban is az terjed, hogy kritikán aluli.
14. Bocs, hogy beleszólok, de nem tudom, melyik univerzumban lenne a BME mérnökinfó a legerősebb hazai IT képzés. Talán a BME-sek menzai álmodozásai közben.
A proginfón jelentősen több a matek és az elmélet, innen kezdve pedig nincs miről beszélni. Elméleti tudományról beszélünk, nem építőipari szakmunkáról. A “gyakorlatiasabb” képzés (mint az egyetemi képzések esetében mindig) itt is a gyengébb, alacsonyabb színvonalú képzést jelenti.
Most nem megyek végig a BME képzésén tételesen, de minden fontosabb tárgyat fele óraszámban tanulnak, mint a proginfósok. Számomra ott válik komolytalanná az egész, amikor EGY (1) félév valszám+statisztika van. Röhej egy mérnöki képzésen tényleg. A Duna túloldalán a korvón a komolyabb szakokon (alk. közgáz, GPME) éveken át gyötrik magukat statisztikával, ökonometriával, többváltozós adatelemzéssel stb. A BME mérnökinfón meg vagy EGY félév statisztika?! Hagyjuk már tényleg. Meg van EGY (1) félév algoritmuselmélet (vs. 4 félév a proginfón)?!
De tényleg nem kell mást tenned, mint magad elé húznod a proginfó tantervet, hogy megértsd, miért toronymagasan ez az erősebb képzés.
Ez a “mérnöki szemlélet” meg üres nagyképűsködés. A jelentése: akinek “mérnök” szerepel a diplomájában, az büszke erre. Nem tudom, mitől lenne “mérnökibb” egy alapvetően gyengébb képzés.
A tények ismeretében meg az Óbudait ócsárolni egyenesen szánalmas.
#15
" melyik univerzumban lenne a BME mérnökinfó a legerősebb hazai IT képzés."
A jelenlegi univerzumban. Talán ezért is kellett a régi ELTE-s képzést küldened, amit már rég megváltoztattak.
"A proginfón jelentősen több a matek és az elmélet, innen kezdve pedig nincs miről beszélni."
Jó, akkor számoljunk, mert úgy néz ki, hogy ez elmélet több a BME-n.
Az ELTE-n a természettudományi tárgyak heti 26 órányi előadást (elméletet) tesznek ki, 28 órányi gyakorlatot és 2 órányi labort a képzés során.
(Ja igen, nem a régi képzést néztem, hanem az újat: [link] )
A BME-n 30 órányi elmélet van (egyébként spec nélkül, mert van spec, ahol még pluszban jönnek erre tárgyak), 20 órányi gyakorlat és nincs labor.
Ez annyit tesz, hogy a BME-n csak óraszám alapján is több az elmélet, így a logikád szerint, mivel elméleti tudományokról beszélünk, nincs miről beszélni, a BME szimplán erősebb.
"de minden fontosabb tárgyat fele óraszámban tanulnak, mint a proginfósok"
Kivéve hogy nem. Pl. gondolom te csak annyit nézel, hogy az ELTE-n van analízis 3 is, míg a BME-n csak 2-ig van.
Viszont ha megnézed, akkor a BME-n magasabb az óraszám. Az ELTE analízis tárgyai 2 óra előadás, 2 óra gyakorlat, míg a BME-n 4 óra előadás és 2 óra gyakorlat. Vagyis 2 analízis tárgy a BME 8 órányi elmélet, míg az ELTE-n 3 analízis tárgy csak 6 órányi elmélet.
"Számomra ott válik komolytalanná az egész, amikor EGY (1) félév valszám+statisztika van."
Most hogy megnéztem az ELTE-s képzést, el tudom mondani, hogy ott is 1 van összesen, sőt, ott még alacsonyabb óraszámban is.
ELTE valszám 1 óra előadás és 2 óra gyakorlat. A BME-n a valszám az 4 óra előadás és 2 óra gyakotlat.
Szóval mivel elmélet tudományról beszélünk, így egy BME-s a képzés végére 4-szer annyit tud a valszámról, mint egy ELTE-s.
Amúgy a valszám pont a kevésbé fontos tárgyak egyike. Annak kell, aki gazd infózni akar. Mármint jó ideje dolgozom elég komoly projekteken és több fizika ismeret kellett nekem eddig, mint valszám. De persze te köpködsz a fizikára, nehogy valami hasznost tanuljanak a hallgatók. :DDD
"Hagyjuk már tényleg. Meg van EGY (1) félév algoritmuselmélet (vs. 4 félév a proginfón)?!"
Ok, most ezzel kapcsolatban tényleg meg kellett néznem a tárgy leírást és a BME-sek egy tárgy alatt többet tanulnak.
Az algoritmuselmélet 1 az ELTE-n nálunk az adatbázisok keretein belül van leadva (ami túlzás, mert az olvasd és számonkérik megközelítést alkalmazzák). Az algoritmuselmélet 2 pedig a mi algel tárgyunk első fele.
Szóval igen, itt is többet tudnak ezek alapján a BME-sek.
"De tényleg nem kell mást tenned, mint magad elé húznod a proginfó tantervet, hogy megértsd, miért toronymagasan ez az erősebb képzés."
Jah, ezért kellett a régit előhúznod...
Szóval mégegyszer, ezt hasonlítjuk: [link]
Ezzel: [link]
"Ez a “mérnöki szemlélet” meg üres nagyképűsködés. A jelentése: akinek “mérnök” szerepel a diplomájában, az büszke erre. "
Valójában nem, nem ezt jelenti. Általában pont az mondja ezt, aki irigykedik, hogy nem mérnök és csorgatja a nyálát arra, aki az.
Ez ténylegesen egy szemléletmód, amit nem lehet átadni 1-2 tárgy alatt és nem fog megjelenni egyből amikor munkába állsz, de hosszútávon kifejezetten hasznos.
"A tények ismeretében meg az Óbudait ócsárolni egyenesen szánalmas."
Lol, ezt kb. mintha egy 3 éves mondta volna.
Milyen tényekről beszélsz? Ha arról a személyről, aki a SpaceX-nél van (ami önmagában megkérdőjelezhető, mert nehezen hiszem el, hogy állampolgárságot szerzett és maga Musk is bevallotta, hogy csak amcsi állampolgárokat alkalmazhatnak), ott is te is bevallottad, hogy olyan személyről van szó, aki már egyetem előtt BSc szinten volt, vagyis az egyetem igazán nem tett hozzá semmit.
Szóval ennek a ténynek az ismerete nem oszt, nem szoroz és erre hivatkozni elég gyerekes is, mert azt jelenti, hogy neked középiskolás tudásban vannak hiányosságaid.
#16
"már rég érvényét vesztette?"
Nem vesztette. De ha felfogtad volna az érvem, akkor te is tudnád.
"Azóta volt COVID és fizetési robbanás az IT-ban 2021-ben, te pedig 2020-ban végzetteknek a 2020-ban kapott fizuiról beszélsz, mikor inkább a 2023-asról lenne adat így '24 elején."
Ez releváns megjegyzés lenne, ha a fizetésekre hivatkoztam volna és nem két fizetés arányáról.
Az állításom nem az volt, hogy most annyit keresnek, hanem hogy az egyik többet keres, mint a másik. És ha jött a "fizetési robbanás", akkor mindkét szakon végzettek esetében jött, így jó eséllyel a kettő aránya nem igazán változott.
Ez pedig még mindig azt jelenti, amit fentebb már mondtam. A piac is többre tartja a BME mérnökinfót.
" Ha arról a személyről, aki a SpaceX-nél van (ami önmagában megkérdőjelezhető, mert nehezen hiszem el, hogy állampolgárságot szerzett és maga Musk is bevallotta, hogy csak amcsi állampolgárokat alkalmazhatnak), ott is te is bevallottad, hogy olyan személyről van szó, aki már egyetem előtt BSc szinten volt, vagyis az egyetem igazán nem tett hozzá semmit."
Ezt én állítottam.
Sajnos voltak páran olyan kretén gyökerek innen, hogy elkezdték zaklatni, aminek okán törölte a linkedin profilját és a facebook-ot is hiddenre tette.
"
Experience
SpaceX logo
Sr. RF Test Software Engineer, StarlinkSr. RF Test Software Engineer, Starlink
SpaceXSpaceX Jun 2021 - Jan 2024 · 2 yrs 8 mosJun 2021 - Jan 2024 · 2 yrs 8 mos Redmond, Washington, United StatesRedmond, Washington, United States
Radio Frequency (RF), Electronics and +11 skills
Amazon Web Services (AWS) logo
Software Development Engineer (L5), Network - CoreSoftware Development Engineer (L5), Network - Core
Amazon Web ServicesAmazon Web Services Dec 2017 - Jun 2021 · 3 yrs 7 mosDec 2017 - Jun 2021 · 3 yrs 7 mos Seattle, Washington, United StatesSeattle, Washington, United States
Linux, Embedded Systems and +3 skills
Arista Networks logo
Software Engineer, switching platformSoftware Engineer, switching platform
Arista NetworksArista Networks Apr 2017 - Nov 2017 · 8 mosApr 2017 - Nov 2017 · 8 mos San Francisco Bay AreaSan Francisco Bay Area
Linux, Embedded Systems and +3 skills
Flex logo
Staff Software Engineer, IoT research and prototypingStaff Software Engineer, IoT research and prototyping
FlexFlex Nov 2016 - Mar 2017 · 5 mosNov 2016 - Mar 2017 · 5 mos San Francisco Bay AreaSan Francisco Bay Area
Linux, Embedded Systems and +3 skills
Ericsson logo
EricssonEricsson
5 yrs 8 mos5 yrs 8 mos
Software Engineer IV, Routing Control PlaneSoftware Engineer IV, Routing Control Plane
May 2015 - Nov 2016 · 1 yr 7 mosMay 2015 - Nov 2016 · 1 yr 7 mos San Francisco Bay AreaSan Francisco Bay Area"
Amúgy: minek hazudozol itt össze-vissza?
EducationEducation
Óbuda University logo
Óbuda UniversityÓbuda University
Electrical Engineering - TelecommunicationsElectrical Engineering - Telecommunications
Centria University of Applied Sciences logo
Centria University of Applied SciencesCentria University of Applied Sciences
IT, Telecommunications
17. “Amúgy a valszám pont a kevésbé fontos tárgyak egyike.”
Ez az egy mondatod telibe cáfolja azt az állításodat, hogy az általad istenített szak magas színvonalú lenne. Gyakorlatilag ma ez a #1 legfontosabb skill a mesterséges intelligencia korában.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!