Miért növekszik a programok gépigénye?
Most újra elkezdtem játszani egy multiplayer játékkal, amivel utoljára 6 éve játszottam. A grafika nem változott semmit, azóta csak néhány frissítés jött a játékhoz (úgy évente 2), amik elvileg új pályákat meg tárgyakat tartalmaznak. Akkor egy Q8400-as proci volt a gépemben meg valami 512MB-os GPU, és emlékszem hogy tök jól futott a játék, nem volt hozzá gyenge a gép. Most egy i5-4690 és egy GTX970 van a gépemben, mindkettőt 70-80%-on kihasználja a játék. Miért? Azóta nem változott semmi a grafikán, a gépem meg jóval erősebb lett, tehát elvileg csökkennie kellett volna a kihasználtságnak.
De ugyan ezt sok másnál is tapasztaltam, pl. YouTube-nál. Régi gépem processzorát a FullHD-s videók nagyjából 60%-on használták ki, a mostaniét meg úgy 45-50%-on. A géppel biztos hogy rendeben van minden, mindenféle Benchmark programban jó eredményt tud produkálni.
Régebbi gépeknél is lehet ugyan ezt érzékelni: van egy 2GB Ram-mal rendelkező laptopom, amin hogy ha elindítom a böngészőt (Firefox) és megnyitok 1 teljesen átlagos weboldalt, akkor a memória használat kapásból felmegy 90%-ra, és lefagy rajta minden. Felraktam jóval régebbi verzióját a böngészőnek, azzal rendesen működik, fele annyi memóriát se zabál be.
Miért növekszik mindennek a gépigénye?
Ha régen 30 fps-t tudtál kicsikarni, ma meg 120 fps-t, akkor a gép 4-szer olyan keményen dolgozik. Ezt a játékokon belül rendszerint lehet korlátozni. A vidememóriát pedig a túl magasra állított felbontás, élsimítás és a textúra minősége szemeteli tele.
Más: volt egy ilyen mondás, hogy a szoftver mindig kitölti a rendelkeésére álló helyet. Amikor még szűkösek voltak az erőforrások, akkor a cégek nagyon alaposan odafigyeltek az optimalizálásra. Most már egyre inkább a emberközelibb programozási nyelvek az elterjedtebbek, amikkel sokkal gyorsabb a fejlesztés, viszont a program futása jelentősen lelassul. Ha még mindig nem zavaróan lassú, akkor az optimalizálással nem is fognak foglalkozni. Az idő pénz, úgyhogy így működik minden.
Ha megnézed, ma már a játékfejlesztő motorok tartalmaznak egy vagy kettő visual scripting nyelvet, és akár nem is kell tudnod programozni, ugyanúgy össze tudsz rakni egy működő játékot, ami természetesen a játék tartalmához képest feleslegesen sok erőforrást fog felzabálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!