Milyen módszerrel oldanátok meg az összegzést Excelben?
Adott egy 2 oszlopból álló táblázat.
Az A oszlopban terméknevek vannak, amik csoportosítva vannak (NAGYBETŰS), a B oszlopban értékek vannak, amik összesítve vannak csoportonként, és a végén egy végösszeg:
ps4 ; 1000
xbox ; 2000
wii ; 3000
KONZOLOK ; 6000
Színes A4 ; 500
Fehér A4 ; 350
PAPÍROK ; 850
MINDÖSSZESEN ; 6850
Kérdés: milyen módon valósítható meg, hogy a B oszlop utolsó sorában csak a csoportnév melletti részösszegek legyenek összesítve úgy, hogy ez egy bővítés során is automatikusan számoljon és ne kelljen módosítanom hozzá a fv.-t?
Részösszeg() fv-el meg tudnám oldani, ha a csoportok nevén kívüli elemeket elrejteném, de ez sem opció.
Nem is ezt kértem paraszt, de azért kösz a semmit. Feltételezem, a válaszod a hozzáértésedet tükrözi, ha csak ennyire futotta.
Mellesleg örülnék, ha iskolákban ilyen szinten tanítanák az Excelt, csak sajnos odáig sose fog felfejlődni az oktatás.
=FKERES("KONZOLOK";A1:B10;2;HAMIS)+FKERES("PAPÍROK";A1:B10;2;HAMIS)
Az "A1:B10" résznél értelemszerűen az egész táblát kell kijelölni a Mindösszesen soron kívül.
Viszont nem sok értelmét látom a dolognak. Nem világos miért ne lehetne külön oszlopokba rendezni a papírokat és konzolokat, vagy bármi egyéb módon elkülöníteni őket. Mindenesetre ez a függvény megoldja a problémád.
#3: köszönöm a választ, a fenti problémát megoldja, viszont általánosan nem alkalmazható. Ugyanis én nem a fenti problémára keresek megoldást, hanem egy olyanra, ami használható egy hasonlóan felépített táblázatban :)
Írtam is a végén, hogy egy esetleges bővítés során "automatikusan számoljon és ne kelljen módosítanom hozzá a fv.-t".
Miért jó ez: azért, mert a teljes táblázat nem így néz ki.
Írhattam volna példának egy árfolyamjegyzéket is, amivel azt csinálom, hogy minden oszlop az év 1-1 napja, és a különböző valutáknak a napi átlagát beleírom, majd ezeket akarom (valami lenyűgöző okból) régiónként csoportosítva minden oszlop alján (minden nap) összegezni.
Ha egy ilyen lépés semmilyen automatizált módszerrel nem megoldható, akkor kénytelen leszek máshogy kivitelezni, vagy SZUM()-ba egyesével kijelölgetni a kategóriák celláját.
!MEGOLDOTTAM!
Ha esetleg valaki hasonló problémába ütközik (vagy csak érdekességképp), én így csináltam:
a csoportosítások mellett összesítésnek a RÉSZÖSSZEG() fv-t használtam, "Mindösszesen"-nél pedig az ÖSSZESÍT() fv-t.
Az ÖSSZESÍT() fv-nél megadható, hogy a RÉSZÖSSZEG() fv-el kiszámolt értékeket figyelmen kívül hagyja. A fenti példát figyelembe véve így néz ki a táblázat:
ps4 ; 1000
xbox ; 2000
wii ; 3000
KONZOLOK ; =RÉSZÖSSZEG(9;B1:B3)
Színes A4 ; 500
Fehér A4 ; 350
PAPÍROK ; =RÉSZÖSSZEG(9;B5:B6)
MINDÖSSZESEN ; =ÖSSZESÍT(9;3;B1:B6)
Ha a csoportosított mezőket a nagybetű különbözteti meg az egyedi értékektől, akkor így is meg lehet oldani:
=SZORZATÖSSZEG(--(AZONOS(A1:A15;NAGYBETŰS(A1:A15)));--(B1:B15))
De a te megoldásod is jó.
Felesleges ilyen függvényekkel küszködni. Ha megvannak az üres cellák az egyes szakaszok alatt, azokban a SZUM függvény a felette lévő kis szakaszokat adja össze (Windowsos gép esetén). A következő SZUM nem fog minden felette lévőt, csak az előző SZUM-ig.
Aztán az egész alatt egy üres cellában egy újabb SZUM pedig csak a szummázott cellákat fogja felajánlani, tehát megint nem az összes kitöltött cellát.
Ha újabb csoporttal bővíted a listát, akkor kitörlöd a legutolsó teljes SZUM-ot, beírod az új adatokat, szummázod a kis csoportot, majd egy újabb SZUM megint a korábbi rész szummákat adja össze.
Bár könnyebb lenne, ha gyártanál egy oszlopot, amibe beírod a kategóriákat (konzolok, papírok, stb.) aztán használnád az Adatok fülről a Részösszeg funkciót.
#8: nem feltétlen értek ezzel egyet.
Tény, a #3,#6-os megoldás kreatív, de nem az egyszerűséget szolgálja. Azért nem használnám, mert ha valamit ennyire meg kell variálni, inkább próbálnék más utat találni.
Lehet, hogy bizonyos (egyszerűbb) esetekben felesleges ennyire túlkomplikálni, de a te javaslatod már túl titkárnős (bocsi) :D
Nem lehet annyival letudni, hogy az excel tök okos, és autoszum esetén magától felajánlja a lehetőségeket, ha megfelelően van formázva. Ráadásul az én esetemben csak 2 függvényről van szó, amik nincsenek egymásba ágyazva sem. Meg kell találni a köztes utat a felesleges formázgatás és a hatékonyság között annak tekintetében, hogy milyen mértékű adatokat kell kezelni/átlátni.
Meg szerintem csúnya egy amúgy is tartalmas táblázat, ha tele van pakolva üres helyekkel csak azért, mert máshogy nem tudom megoldani a számolást. Például egy terjedelmesebb/összetettebb táblázat esetén, ahol egyébként is sokat kell görgetni minden irányba, hogy lásd az adatokat, a felesleges-függvényes módszerem sokkal használhatóbb.
Ezért nem csináltam a kategóriáknak külön oszlopot sem, mert anélkül helytakarékosabb vagyok :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!