Melyik a jobb minőségű?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Három fő kategória létezik - mind audio- mind videotömörítés esetén:
* tömörítetlen
* veszteségmentes tömörítésű
* veszteséges tömörítésű
Ezek közül minőségi szempontból a tömörítetlen és a veszteségmentes formátum a legjobb minőségű, a veszteséges formátum veszt a minőségéből.
Viszont a tömörítetlen formátum igen sok helyet foglal el, a veszteségmentes tömörítés bár javít a helyzeten, de kevésbé tömörítenek mint a veszteséges formátumok - így a veszteségmentes tömörítések egyik fő "jósága" a minél magasabb tömörítési rátája.
Viszont hiába a veszteségmentes tömörítés magas tömörítési rátája, ha:
* nincs a kedvenc lejátszó szoftveredben/lejátszóeszközödben támogatás hozzá
* nem kezel számodra fontos tulajdonságokat - például többcsatornás (4.0 - kvadrofon, 5.1,....) hangot, hálózati médialejátszást (streaming), metainformációkat (a szám előadója, címe, a kiadás dátuma, az album címe),...
* nem elterjedt, senki sem használja
* nem nyílt forrású, valami nagyvállalat basáskodik rajta
Veszteségmentes audiotömörítések összehasonlításához itt egy táblázat:
Folytatása következik...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
...Folytatás:
Alapvetően a (digitális) hangokat két fő tulajdonsággal szokták jellemezni:
* a mintavételezési frekvenciával (ez az érték azt határozza meg, hogy egy másodperc alatt hány digitális mintát - 0-ák és 1-ek sorozatát - veszünk a hangból) - ez minél magasabb, annál szélesebb frekvenciatartományt (a Nyquist-ráta értelmében a maximum "lefedhető" frekvenciatartomány a mintavételezési frekvencia fele) lehet vele "lefedni" - az audio CD-nél ez 44100 Hz, stúdiókban a 192 kHz a használatos
* a bitmélység (ez azt határozza meg, hogy egy mintavétel alkalmával az egy minta hány darab bitből áll) - ez minél nagyobb, annál nagyobb dinamikatartományt ( [link] ) képes átfogni
Videónál három érték a fontos:
* egy másodperc alatt hány képkocka készül (ez a kékocka-sebesség, frame per second, FPS) - minél több, annál gyorsabb mozgások képezhetőek le vele
* az egy képkocka felbontása (hogy hány képpontból áll vízszintesen és függőlegesen) - minél nagyobb, annál részletesebb a kép
* az egy képpont bitmélysége - minél nagyobb, annál több színt, annál dinamikusabb, "fényesebb" képek képezhetőek le
Viszont ezzel is vannak gondok:
* az emberi érzékelés, a felvevő és lejátszó eszközök, a rögzítési- és átviteli módok mind-mind korlátosak - mind dinamika ( [link] ), mind sávszélesség tekintetében - szóval hiába a 192 kHz/32 bit, ha az emberi fül csak 120 dB dinamikatartományt és 20-20000 Hz frekvenciatartományt képes átfogni
* minél nagyobb a képkockasebesség, a felbontás, a mintavételezési frekvencia és a bitmélység annál több helyet foglal
* ha egy kisebb felbontású (bitmélységű, képkocka sebességű, mintavételezési frekvenciájú) anyagot digitálisan átkonvertálunk magasabb minőségűre, attól nem lesz jobb, az elveszett információ ugyanúgy elveszik
illetve
* igaz az előző a veszteséges tömörítésre: hiába alakítjuk a veszteséges formátumot veszteségmentessé/tömörítetlenné - a minőségromlás nem állítható helyre
#4 WAV Ezeket tudja többcsatornát legalább is tud?
FLAc et látom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!