Miért terjed, és főleg kinek tetszik ez a flat dizájn?
Szerintem rémes, hogy a honlapokon is ezt erőltetik: eddig voltak színek, 3D, árnyékok stb., ezzel szemben ezeken az oldalakon most minden szürke, lapos, sehol egy kiemelkedés, egy színes ikon, ami vezetné a szemet, hogy mit kell nyomni, minden egybefolyik, pl. sok helyen az űrlapoknál úgy kell keresgélni, hova írhatsz, fehéren egy vékony világosszürke vonal van csak (normális?), hogy oda írj.
A híroldalakon is csak szöveg van fehér alapon, semmi keret, csak úgy bele a semmibe. Nagy kár értük, pedig a mai számítógépek, mobilok teljesítménye mellett nem lenne gond szép weboldalakat csinálni, betöltenék, ehelyett megy az igénytelenség.
Te merre voltál az elmúlt 10-12 évben?
Csak mert már legalább azóta a flat design a vonal.
Arról meg felesleges vitatkozni, hogy ez szép-e vagy sem, mindenkinek más.
Szerintem is voltak régen nagyon kreatív és érdekes weboldalak, de azok ma mobilon nem néznének ki jól, és mivel sok ilyen weboldal képekből épült fel, ezért szerintem nehéz lenne kivitelezni reszponzívan, úgy, hogy minden felbontásban és eszközön jól nézzen ki.
Kicsit le vagy maradva, ez kb. 10-12 évvel ezelőtt volt aktuális :)
Azóta valamicskét fejlődtünk, egyes oldalakon vannak már árnyékok, lekerekítések.
De egyébként az az oka, hogy olcsó. Flat designnal viszonylag könnyen ki lehet alakítani egy oldal designját, és nem nagyon lehet mellélőni.
Nézd meg pl. a Material 3 DL ikonjait: [link]
Ha egyszer el van készítve, utána bárhol használhatod őket, és nem fognak kilógni a designból, mivel méret-, szín- és stílusfüggetlenek, raádásul programozottan módosíthatók egyes paraméterei. Sőt, akár egy betűtípust is lehet csinálni az ilyen ikonokból, amik borzasztó egyszerűen használhatók weben, mobilon, asztali gépen. Nagyon könnyű az ilyen ikonokkal méretre skálázódó, reszponzív weboldalt készíteni.
Azt, hogy az asztali és a mobilnézet is megfelelően jelenjen meg, könnyebb elérni, ha nincsenek fölösleges elemek, csak a lényeg. Egy keret asztali gépen jól nézhet ki, de mobilon túlzsúfolttá teheti a tartalmat, és lényeges helyet vehet el. Illetve egy-egy szkeumorfikus ikon, vagy egy árnyék asztali gépen jól nézhet ki, de mobilon zavarossá teheti a megjelenést, főleg nagyon kis méretben ( [link] ).
Én egyébként a Linuxos gépeimen használok szkeumorfikus ikoncsomagot (pl. az Elementary OS ikonjai nagyon tetszenek: [link] ), vagy a Mint-X ikontéma sem néz ki rosszul, de weben az ilyen ikonok nem igazán használhatók jól.
Aham, akkor a képek miatt van? Erre nem is gondoltam. Na mindegy, azért táblázatokkal is lehetne szép színes weboldalakat csinálni, szóval ez sem annyira mentség...
Amúgy attól, hogy 10+ éve ez a trend, a kérdés ma is jogos. :o)
Ha nagyon érdekelnek az ok-okozatok, akkor olvass utána az UX témának. Ez pont azzal foglalkozik, hogy "Hogyan tervezz weboldal és mobil dizájnt".
Mostanság nem a csicsa a lényeg, hanem:
- Minél egyszerűbb és felhasználhatóbb legyen az oldal
- Kevésbé terhelje a kognitív intelligenciát, azaz gyorsabban találd meg amit keresel
- Kevesebb erőfeszítésbe teljen valami. Beleéertve, hogy mennyit kell húzgálni az egeret
Egy csilli-villi oldal, elvonja a figyelmet az oldal információ tartalmájáról és a színes-szagos dolgok nem adnak plusz információt. Ha keresel valamit (leírás, adat), akkor nem azon fogsz csodálkozni, hogy milyen szép táblázat. Hanem mennyibe kerül, az amit meg akarsz venni.
Persze lehet animációkat csinálni, de az már inkább marketing pénzéből megy, de a cél minden felesleges elem minimalizálása és az egyszerűségre való törekvés.
Attól lehet egy elkülönítő elem egy árnyék vagy kitüremkedés, de ez is tervezés és döntés része, hogy kell-e, szolgál-e valamit. Mert UX szempontjából mindent meg kell magyarázni, hogy miért úgy van az tervezve ahogy. Ha nem lehet megindokolni, hogy az miért fontos, akkor ki lehet venni, így csökkenti a fejlesztési időt, tehát az árát is. A megrendelő érdeke, hogy az oldal minél előbb és olcsóbban készüljön el.
De, ha gondolod és magadnak szeretnél oldalt csinálni, akkor olyan csicsát viszel bele, amilyet akarsz. :)
//kicsit off:
Egyébként kiváncsi vagyok, hogy egyszer visszatérnek-e a régi dizájnelemek. Néha nekem is hiányzik, olyan jó kis nosztalgia. :D Szerettem az életem azon szakaszát, mikor az a dizájn ment.
Én a régi iOS dizájnt is nagyon szerettem.
#4: Csak az a baj, hogy a leírt okok a gyakorlatban csak részben igazak.
"Mostanság nem a csicsa a lényeg"
De. Pont, hogy mostanában lett igazán lényeg a küllem. Mondjuk szigorú értelemben véve tényleg nem a "csicsa", szóval nincsenek animgifekkel teleszórva az oldalak (bár azért az elegánsabb oldalak fénykorukban is csínyján bántak ezzel), de az kvázi tényként kijelenthető, hogy egy-egy weboldal "megújulása" majdnem mindig funkciócsökkenéssel, vagy funkciótorzulással jár együtt. (Az meg már egy egészen más téma, hogy egyúttal az erőforrásigényük is durván megemelkedik, és persze, lehet azzal előhozakodni, hogy a sokmagos, több GHz-es gépek, és a sok GB-os RAM-ok korában ez már mindegy, de sok szerencsét a használatukhoz egy gynegébb hardveren, vagy netán olyan helyen, ahol már-már nosztalgikus hatású az internet sávszélessége.)
"Minél egyszerűbb és felhasználhatóbb legyen az oldal"
Elég gyakran ez sem igaz. Az egyszerűség egy szint felett már a funkcionalitást korlátozza. A felhasználhatóság meg bár némileg múlik a grafikán is, de pont fordítva, mint a trendek: minél könnyebben beazonosítható egy elem, annál könnyebben használható az adott oldal vagy alkalmazás. A szinte már színtelen, 5 éves óvodások szintjén levő részletességű grafikai elemek pedig pont, hogy nem szolgálják ezt a célt.
"Kevésbé terhelje a kognitív intelligenciát, azaz gyorsabban találd meg amit keresel"
Ez sem igaz, sőt, itt is igaz, amit az előbb írtam, még hátráltatja is a hatékony információkeresést.
"Kevesebb erőfeszítésbe teljen valami. Beleéertve, hogy mennyit kell húzgálni az egeret"
Attól, mert valami értelmesen néz ki, nem lesz nehezebb a használata. (Sőt...)
Igen, persze, grafikusi szemszögből nézve kevesebb így a munka, de ennyi erővel a gépjárműveket is kezdjék el szabályos, csak derékszügeket tartalmazó, "kocka" formájúakra tervezni, mert az kevesebb tervezői munka. Sőt, akkor már legyen mindegyik ugyanolyan színű...
A valódi válasz az - túl azon, hogy egyszerűbb elkészíteni, és így egy "grafikusnak" már jóval alacsonyabb lécet kell megugornia, mint mondjuk 20 éve -, hogy egyszerűen ilyen a divat. Arra, hogy mi válik divattá, és mi nem, nincs egzakt magyarázat. De ha valami egyszer divat lesz, akkor azt nagyon sokan vakon elkezdik követni, sőt, még ideológiai szintre is emelik, és belemagyarázzák, hogy az miért is überszuperjó. Az emberek elég nagy hányadának ugyanis nincs kialakult ízlése, és vakon követi azt, ami épp a trend.
#7 Elmondom, hogy miért mondasz hülyeséget. Nem teljes mértékben, de azért akad.
A küllem alatt az oldal rendezettségét és tisztaságát kellene érteni, ami tükrözi a szolgáltatás/termék tulajdonságait. Ide értem a színek, szimbólumokat vagy magát a kényelmes használhatóságot.
Majd bevezeted a "majdnem mindig funkciócsökkenéssel, vagy funkciótorzulással jár együtt", ahol összemosol több dolgot is.
- 1.: UX vagy maga a Design nem foglalkozik a weboldal motorikus működésével, azaz egy UI Design terveket meglehet valósítani tiszta JS/CSS/HTML komlóval, szerver oldali felület rendereléssel és Vue/Angular/React keretrendszerekkel is. Az, hogy melyik FrontEnd fejlesztő mennyire kontár módon oldja meg (erőforrás pazarlóan), az nem az Design bűne vagy az UX tervező-é. Ott
- 2.: UX-nek minden esetben támogatnia kell a minden elérhető vagy bevezetendő funkcionalitást. A cél az elérhetőség és a használhatóság. Tehát egy design-nak nem szabad az üzletfolytonosságot hátráltatnia, hanem pont hogy támogatnia.
Értem én, hogy a design alatt a weboldalon megjelenítő mechanikát érted, de az már egy implementáció egy tervezésre, amit 1000+1 féleképpen megvalósítható. Köztük RAM és CPU terhelő módon és kímélő módon egyaránt.
A második bekezdésed több jó dolgot tartalmaz mint rosszat. Amire rávilágítok az egy félre értés részedről, amit meg is cáfolsz magadnak. Az egyszerűség nem jár funkció korlátozással. Lásd, "fentebb 2-es pont". Az egyszerűséget nem szabad összekeverni a minimalizmussal. Nézd meg pl. az Apple.com-ot. Egyszerű, de nagyszerű, de még is elérsz mindent amit oda terveztek.
Az egyszerűségben benne van az is, hogy nem kell túlkomplikálni. Nem kell új kereket kitalálni. Emberek milliói tudja, hogy mi az a gomb, és azt a mintázatot fogja keresni. 5db csillag, így leírva is tudod mire szolgál.
A harmadik bekezdésed, pedig teljesen baromság. Kognitív intelligencia terhelése az oldal hozza létre az emberben, ami mentális fáradságot jelent. Tehát, kognitív terhelés nagy, akkor hamar elmegy az oldaltól a kedved. Vegyünk egy blogot, ahol több topic van. Ha egy főoldalra ki van rakva 20-30 csempeként össze-vissza kategorizálatlanul, akkor a szemeddel való keresés által elfáradsz és valamilyen megoldást keresel, hogy megtaláld amit akarsz. Ez esetben "elmenekülsz" a keresés felé, mert kognitív oldalról leterhelődtél.
Ha csak úgy jelenne meg, hogy az általad kedvelt topic-okból 3 legfrissebbet kitesz, de ott van mellette egy szűrő, hogy navigálhass, máris más érzeted kelt az oldal maga.
Tehát pont, hogy ha az oldal kevésbé terheli a kognitív intelligenciát, akkor gyorsabban találod meg azt amit keresel és nem fogod "menekülőre".
A negyedig bekezdésed, teljesen értelmetlen. Két független dolgot hasonlítasz össze. De, ha nagyon szeretnéd, akkor CyberTrack.
Nem azt mondtam, hogy fejlesztőnek kelljen kevesebb erőfeszítésbe teljen, hanem a felhasználónak. Ezalatt az értendő, ha egy művelet sort végzel el, akkor a következő művelet az előzőhöz a legközelebb legyen, vagyis a szeme előtt. Ne az oldal másik végében. Vegyük példát egy mobil alkalmazás menüjéről. Tegyük fel, hogy bal fent van egy hamburger gomb, amitől kicsúszik egy menü jobb irányba. Ha bezáró gombot a menü jobb-felső sarkába teszed, akkor az ujjadat át kell mozgatni oda, tehát "munkát kell végezned". Ha bal-fentre helyezem, akkor maradhat ugyanott, ahol megnyitottad a menüt, mert egy ismételt tappolással bezárható. Tehát, a "kezed alá dolgoztam", hogy ne kelljen "munkát" végezni.
Tehát, kevesebb erőfeszítésbe került neked. És, ahogy írtam: "Kevesebb erőfeszítésbe teljen valami."
Majd a záró bekezdésed: "A valódi válasz az".
Nincs valódi válasz. Válasz van, és mindenkinek a saját ízlése szerint valódi a valódi. De majd minden itt lévő olvasó eldönti, hogy melyiket tartja a helyesnek.
Mindezek mellet talán ez volt a legjobb hozzászólás ebben a részben és emelem kalapom ezelőtt.
Valóban, a trendek jönnek-mennek. Elterjed majd eltűnik. Ez is egy fejlődési folyamat. De attól nem lett könnyebb vagy nehezebb. A design munkákat (ahogy eddig is megszoktuk) keverednek. Más egy grafikus és más egy UI tervező feladata. Míg a grafikus valóban grafikákkal dolgozik, effektekkel és képekkel, addig az UI/UX tervező, az elrendezéssel és felhasználási élmény javításával. Az UI/UX szakma inkább pszichológiai iránya, ahogy a neve is mondja: ÉLMÉNY!
Ha élmény valamit használni, akkor jó benyomást kelt, így jó tapasztalatod lesz és másnak is ajánlani fogod, holott háttérben valójában pszichológiailag manipulálnak, amit nem veszel észre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!