Hogy is működik a monitoroknál ez a "144HZ" dolog?
Nekem most 60Hz-s monitorom van. HA játéknál benyomom a V-sync-et akkor ugye 60 FPS-em lesz.
Na most ha 144hz-s monitorom van, akkor kell hogy 144FPs-el menjen a játék? Mert kétlem hogy menne pl a crysis annyival. Vagy az nem zavaró ha 60FPs-em van a játékba, és a monitor 144Hz-s? Egyébként érdemes erre beruházni?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
nem árt 144 fps hozzá.
De tapasztalatom szerint semmi különbséget nem láttam 60 és 120 Hz között (lehet csak én vagyok nagyon vak). Ezért aztán nem is gondolom, hogy megéri a befektetést. Persze ez emberfüggő.
Inkább egy minőségibb monitor 60 Hz-cel, amire én szavaznék.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Koszi a válaszokat!
Nem lesz akkora hardverem hogy 144fps-el toljam.
Szoval akkor amit leszűrtem a válaszokból.
Hogy jobb egy 60Hz monitor fix 60fps-el vagy többel, mint egy 144Hz- 60-70 fps-el Ugye?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem akarunk lebeszélni semmiről.Természetesen minél magasabb a képfrissítési frekvencia annál simább a kép.Mivel egy monitort nem 1 évre veszel nem mindegy mit nézel.Fő szempontok színhűség-válaszidő-méret-fogyasztás.
Gondolj bele hogy nem csak játékra használod a monitort.Aki azt mondja hogy nem látja a 60Hz és a 120Hz közti különbséget az hazudik,de senki nem használ 2 monitort ugyanarra a feladatra ezáltal nem látja a különbséget.Ha sokáig használsz egy 120Hz-es monitort fura lesz beülni egy 60Hz-es elé de csak egy darabig.A gyorsan mozgó képeknél mint játék már más a helyzet.Minél több az fps-ed annál simábbnak látod a mozgást.Ez érzékelhető egy 60Hz-es monitornál is de korlátokat szab a képfrissítési ráta.Egy 120Hz-es monitor 120 fps-el hajtva sima futási élményt ad és online játékoknál hamarabb észleled a történéseket a 60Hz-es tesóknál.
Ha ez megéri az árkülönbséget neked legyen.
Aki még ide látogat és érdekel a téma:
Az FPS és a Hz igenis összefügg. A monitor és a gép 2 külön dolog, ami miatt problémák adódnak:
Alaphangon: a géped (azaz videókártyád/VGA) kirajzolja a képeket amilyen gyorsan csak tudja, majd amint kész, továbbítja a monitornak. A 60Hz-es monitorod tehát 1 mp alatt 60 képkockát lenne képes megjeleníteni, mivel ekkora a frissítési rátája. De mi van ha a játék 120FPS-el megy? Akkor a kirajzolás közbe kap új képet a monitor, így meg"szakad" a kép, és más "időbe" fog látszani a kép alja mint a teteje - v akár a közepe 3 kép beérkezése esetén (mivelhogy alulról felfele rajzol a monitor) --> TEARING. 60 FPS-nél kisebb esetén pedig nem kap újabb képet a monitor, így a régit kezdi kirajzolni (de közbe lehet mégiscsak --> TEARING)
V-Sync: a V-Sync lehetővé teszi, hogy a videó kártyád a monitor Hz-re próbáljon ráállni. Ideális esetbe 60FPS-el fog menni konstans, és mindenki happy. Többet nem enged, így nem lesz tearing ha gyorsabban menne a játék mint 60 FPS. Ha pedig alacsonyabb az FPS szám, akkor pedig a videó kártya mindig meg fogja várni azt, amíg a monitor kirajzolja az adott képet, hogy elkerülje a tearing effektust - cserébe viszont laggolni fog a kép, mert nem csinál semmit amíg a monitor elrajzolgatja magának a képet, leszarva azt h ha 1ms-t várt volna akkor már ott az újabb kép!
G-Sync és FreeSync: a legújabb technológia, ami pofon 1xű: a videókártya diktálja a tempót a monitornak! Amint kép egy kép, küldi neki az pedig kirajzolja. Persze ennek is van alsó/felső korlátja, hisz meg kell világítani újra a képet ill. nem tud 60-nál többet kirajzolni (60Hz esetén), de ez már elég speci eset és egyáltalán nem is érzékelhető - az ilyen technológiákhoz mint a monitornak és mint a VGA-nak tudnia kell ezt - részletekért nézz utána, lényegében úgy állítódik a Hz ahogy jönnek az FPS-ek. Emellett mikor pl. ezt itt olvasod, statikus képet látsz, tehát felesleges rajzolnia mint az ökör --> alacsonyabb fogyasztás (sztem ez ~1W, de... mind1)
Szal mitől jobb a 144Hz? Attól, h sokkal gyorsabban rajzolja ki a képeket! Nem kell V-sync, és a FreeSync/G-Sync se annyira nagy plusz ehhez képest, hisz az elkészült kép és a kirajzolás közötti idő már olyan minimális, amit nem is lehet érzékelni.
Tapasztalatom nincs, látni kéne egy FreeSync VS 144Hz monitort egymás mellett. Persze lehet mind a kettő is egyszerre, 200.000 körül már kapsz :)
Van egypár félre beszélő a probléma gyökere hogy a pc nem tud egyenletes sebességgel képkockát rajzolni szóval szarr foss nem bírja a tempót a monitorral aminek 60 vagy 144fps kellene különben lemarad. Persze kitaláltak jónéhány megoldást ennek a szinkron hiányának leküzdésére.
Minden esetre jó erős pc kell hozzá hogy birja és keveset hibázon.
A képkockaszámítás a PC-n belül zajlik, aminek az eredménye egy kész képkockát leíró adathalmaz, melyet a rendszer a kijelző felé továbbít, ami végül látható képként jelenik meg az adott monitoron. Ez mindenhol, minden összeállítással így működik, és minden esetben elmondható az is, hogy nincs igazán tökéletes szinkron a PC és a monitor között. Elvben az lenne a jó, ha a játékok is olyanok lennének, mint a filmek: fix sebességűek, amihez tökéletesen igazodna az adott kijelző frissítési frekvenciája is. Erre ma is látunk példákat, hiszen a filmek egy adott frissítéssel (képkockaszámmal) vannak rögzítve, és ehhez igazítva a kijelző frissítését közel ideális élményt kap néző. A gond ott kezdődik, hogy a játék nem film, vagyis a futás sebessége nem fix.
Az emiatt felmerülő szinkronprobléma egyik megoldása lehet a V-Sync, azaz a vertikális szinkron, aminek a működése nagyjából annyit tesz, hogy a kijelző frissítési frekvenciájához igazítja az új képkockák megjelenítésének ütemét. Ez a megoldás addig tökéletesen működik, amíg az adott program futtatási sebessége megegyezik vagy képes meghaladni a monitor frissítési frekvenciáját – itt be lehet vetni minden extrát, elsődlegesen gondolva a tripla pufferelésre, hogy az a követelmény teljesüljön. Előfordulhat azonban, hogy a játék futtatási sebessége a kijelző frissítési frekvenciája alá esik, és ilyen esetben a monitor nem tud új képkockát kitenni. Ebben az esetben az egyetlen lehetőség, hogy az előző képkocka kerül megint a képernyőre, ami viszont apró akadást okozhat, de nem minden esetben! Elsősorban azért, mert nem mindegy, hogy a vertikális szinkron milyen frissítési frekvenciát történik. A felhasználók által használt 60 Hz-en nyilván észrevehető akadás jelentkezik, de a V-Sync 120 és 144 Hz-es kijelzőknél már kevésbé vagy egyáltalán nem észrevehető, ha a kijelzőnek meg kell dupláznia egy képkockát. Persze fontos, hogy minden esetben azt feltételezzük, hogy az adott grafikus processzor képes kiszámolni minimum annyi képet, amennyi szükséges a jó hatásfokú szinkron fenntartása érdekében, azaz a 60, 120 és 144 Hz-hez rendre 60, 120 és 144 képkockát másodpercenként.
A "Tearing" effektus
A "Tearing" effektus
Amennyiben a fenti lehetőség nem teljesül, akkor jönnek csak az igazi gondok. Tegyük fel a 60 Hz-es szinkronnal a 40 képkocka/másodperces sebességet tudunk megjeleníteni. Ez nem éppen ideális, mivel elég sokszor lesz megduplázva egy-egy megjelenített képkocka, ebből kifolyólag pedig elég sok apró akadást kapunk eredményül. Ilyenkor a vertikális szinkron kikapcsolása a járható út. Az apró akadások ennek hála megszűnnek, viszont bejön egy másik probléma: a képtörés, aminek oka tulajdonképpen egyszerű. Tegyük fel, hogy két képkockapuffer is van a VRAM-ban, amiből az egyik mindig a valós képkockát tárolja, vagyis azt amit kijelző aktuálisan rajzol, míg a másik a háttérpuffer, amiben éppen készül egy új képkocka. Mivel a PC-n belül a feldolgozás folyamatos, így a háttérpufferben elkészült képkocka azonnal átkerül a valós képkockát tároló pufferbe, innen pedig egyből a monitorra kerül. Másképpen fogalmazva, kikapcsolt V-Sync mellett nincs szinkron, a képkockák továbbítása az elkészülés ütemének megfelelően történik, kvázi a grafikus vezérlő maximális tudását kihasználva, tehát függetlenül attól, hogy az előző képkockát sikerült-e már teljesen kirajzolni vagy sem. Emiatt előfordul, hogy a kijelző esetleg félig már kirajzolta az adott képkockát, de a következő pixelsort vagy félképet már az időközben megcserélődött puffertartalom miatt az új képkocka megfelelő sorából rajzolja - mivel monitor e tekintetben passzív eszköz, így nem tudja, hogy a rendszer időközben megcserélte a pufferek tartalmát - tehát képtörés jön létre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!