Mitől hódítottak annyira teret a konzolok a PC-vel szemben?
A gyerekkoromban már meghaladott volt "nintendózni" a sokkal magasabb technológiai színvonalat adó számítógépekkel szemben.
Most mégis úgy érzem, hogy talán egyedül vagyok, aki PC-t használ. Egy százezres város boltjában például nem találtam PC-s játékszoftvereket a polcokon, és az eladók is azt mondták, hogy nincs, csak konzolosak voltak.
Akármilyen, bármilyen cikket olvasok mostanában már évek óta a játéktesztelésekről, nem is emlékszem olyanra, hogy volt-e közöttük olyan, amit PC-n teszteltek, és nem konzolon. De tényleg. Mindegy, mi az, RTS, FPS, vagy TPS, bármilyen témában és bármilyen játék, mindig konzolos a róla szóló teszt, még a PC Guru(!) oldalán is. Hogyan lehet ez?
Az Egyesült Államokban a háztartások túlnyomó többségében valamilyen konzol van, náluk ez a megszokott. Már a korábban hagyományos PC-s címeket is próbálják multiplatformokká alakítani, hogy költöztessék a konzolokhoz.
Számomra ez érthetetlen. A konzolok egyfelől sokkal kevésbé kényelmesek, mint a PC-k, hiszen vannak olyan játékstílusok, amelyekhez egyszerűen _nem fekszik_ a kontrollel igen hiányos kezelőfelülete.
- FPS játékok esetében természetszerűen nem lehet olyan precízen és gyors mozdulatokkal célozni és lőni, mint az egérrel, és éppen ezért tesznek aim assist-ot beléjük.
- Stratégiai játékok esetében pedig nem is kell részletesen ecsetelni, mennyi funkciótól fosztják meg a konzolos verziót, mennyiben butítják le a játék tartalmát, hiszen egyszerűen _nem lehet_ annyi gyorsbillentyűt, és mást beletenni, mint egy billentyűzet+egér esetében, a nyomógombok korlátolt számából adódóan. A Tiberium Wars tesztje esetében olvastam például a pozitívumai között, hogy "majdnem olyan jó az irányíthatósága, mintha csak PC-n lenne", de ha csak majdnem, akkor könyörgöm, miért az egyáltalán nem ehhez illő konzolon tesztelték az írás elkészítéséhez, a PC helyett? Komolyan, hülye, aki RTS játékkal konzolon próbál meg kínlódni.
És, mint mondtam, nemcsak ebben, de minden játék esetében konzolokon történik a tesztelés.
Nemrég olvastam egy százas listát az elmúlt húsz év legjelentősebb, vagy legjobb játékcímeiről, és nem is értettem, miért szerepel olyan kevés PC-s cím közöttük, ami van, az is jobbára multiplatform. Valaki a hozzászólásokban is megemlítette, amire az volt a válasz, hogy ugyan, az a pár PC-s cím is csak mutatóba van ott, a konzol a lényeg.
Azt pedig már csak mellékesen említem meg, hogy számos játék kritikai összefoglalójánál olvasom felvont szemöldökkel, hogy "csúnyácska grafikájú", ami pedig szerintem kifogástalan amúgy, egészen addig, míg el nem jutok addig a részig, hogy igen: hát persze ezt is konzolon tesztelték.
Nos, aki konzolos, az állítólag nem "a grafikát helyezi előtérbe", ami pedig sosem lesz olyan szép, mint egy PC-n, akkor mégis mire fel emeli ki ezt benne, mint negatívum? Nem konzolon kell játszani, ez a megoldása.
Minden szempontból lebutítottabb, kényelmetlenebb tehát a konzol, úgy az irányításban, mint a játék tartalmát tekintve, hiszen nem tudja átlépni eredendő korlátait, amit a kör, iksz, háromszög, négyzet ad és még technikailag is alacsonyabb keretek között valósítható meg, értem ezalatt a látványt, mégis mindenki, és egyre többen konzoloznak.
Amikor fórumokon, a tesztek alatti kommentekben olvasom a vérremenő PS - XBox vitákat, eltűnődöm: én vagyok az egyetlen, aki PC-n játszik...?
Egyetlen dolgot, csupán egyvalamit szoktak felhozni a konzolok mellett, méghozzá azt, hogy "bocsi, de nekem nincs többszázezrem arra, hogy játékonként felújítsam a gépemet, mikor konzolon a generáció teljes sora játszható marad a következő kijöttéig." Ez volt eddig az egyetlen, bár többször is látott állítás, amit a konzol javára szólóan olvastam (ami azért így még elég karcsú érv lenne ahhoz, hogy már-már szinte eltűnt a PC a köztudatból, tehát biztos, hogy nem ez a döntő), de még ez sem feltétlenül igaz.
Az én gépemhez nagyjából öt-hat (talán több) éve a legkisebb mértékig sem nyúltam hozzá (igaz, akkor viszont mindenből az akkori technológiai színvonal legmagasabb szintjét képviselő alkotórész lett beletéve), vagyis már nem mai darab, de még a mostani, 2012-es, 2013-as és 2014-es címek is zökkenésmentesen elfutnak rajta, maximum beállításokon, csak egy-egy, még ki sem jött játék esetében látom már, hogy nem lesz elég hozzá a gépem teljesítménye az alapkövetelményeknél, és csak mostanában kezdtem el azon gondolkodni(!), hogy kicsit erősíteni kellene rajta, de mivel egyelőre még kevés ilyenről van szó, még ez sem biztos.
----------------
Érdemes még arról szólnom, hogy a felhasználók majdnem megkövezték a Gearbox Software-t, amikor kijött a Duke Nukem Forever, hogy mennyire vacak, legális rablás, hogyan adhatták ilyen silány termékhez a nevüket, stb. Miért csak két fegyver lehet egyszerre, miért ilyen ronda a grafikája, miért tart percekig a töltési idő, és a többi.
Pedig a Gearboxos srácok valójában emberfeletti teljesítményt végeztek - megint -, értenek a játékfejlesztéshez (elég csak a Brothers in Arms sorozatot említeni), és éppen az eddig is megbecsült nevük erősbödött a szememben a Duke Nukem Forever kapcsán.
A DNF-et ugyanis úgy, "készen" kapták kézhez, hogy ahhoz legalább három-négy éve hozzá sem nyúltak már akkor a korábbi készítők, ez voltaképp egy 2004-es, 2006-os játék volt, mégis képesek voltak más munkáját olyan mértékig felfejleszteni, hogy ma is élvezhető legyen, és hihetetlen, mit ki nem hoztak a ma már elmaradott Unreal Engine 2-esből, ami mutatja, hogy elejétől a végéig oda-vissza ismerik a programot, és tudják, miben és hol kell átírni, hogy meggyőzően el lehessen hitetni a szemmel, hogy ez nem is olyan öreg. Ez teljesítmény. PC-n, maximum beállítások mellett ugyanis néhány elmosódottabb textúrát leszámítva, még szépnek is nevezhető, tényleg annak.
Konzolon természetesen nem (és meggyőződésem, hogy ha nem konzolon lett volna _megint csak_ minden esetben tesztelve, nem érte volna ennyi sárdobálás), de ez egyrészt magából a konzolból adódig, másrészt abból, hogy a Gearbox-os srácok előtt két lehetőség állt, mikor kézhez kapták a játékot, és látták, hogy milyen állapotban van (jól értenek hozzá, tudták, hogy így nem lehet kiadni ma).
Vagy elölről, a nulláról kezdve nekiesnek a játékfejlesztésnek, és újabb évek telnek el emiatt, vagy mindent kipréselnek a félkész szoftverből, amit tudnak. Az előbbit nem választhatták, hiszen már így is lincshangulat volt, így megtették, amit tudtak. És nem is keveset!
A konzolos verzió koránt sem olyan élvezetes a felsorolt hibái ellenére, de ehhez hozzá kell tenni, hogy eredetileg a stúdió kereken az elején megmondta: nem lesz konzolos változat.
Ugyanis, mint mondták, ehhez _az elejéről teljesen újra kellene írni_ a teljes programot, és ennek ellenére készült el mégis! Mert a piac megkövetelte. Tekintetbe véve ezt, csoda, hogy nem egy bughalmaz került a játékosokhoz, és ilyen kompromisszuk megtételére kényszerültek csupán a Gearbox-nák, hogy hosszúra nyúlt a töltési idő (ami PC-n csupán néhány másodperc amúgy), és két fegyver lehet csak a játékosnál (ami PC-n a bővített inventorynál átállítható négyre), vagy hogy chekpoint-rendszert kellett beletenniük a konzol miatt, ami pedig PC-n nem is lett volna indokolt. Ez csak öregbíti a nevüket inkább.
#10
Szerintem egy alsó, vagy legjobb esetben is középkategóriás telefonról beszéltél, egy erős telefonon\tableten nincsenek ilyen gondok(tény, hogy ezek aránytalanul drágák, 180-200k környékén nem sokan engedhetik meg maguknak, hogy ilyen, kb felesleges cuccokat vegyenek - legalábbis itthon). Viszont így az összehasonlításod nem fair, mintha egy alsó kategóriás autót hasonlítanál egy 20+ millióshoz - értelmetlen.
Nem mindenkinek olyanok az igényei, mint neked.
Úgy tűnik a nagyközönségnek elegendő a tablet, a konzol, még ha nem is tud annyit, mint egy PC.
Kedves 20:18-es válaszoló!
Köszönöm, hogy időt szakítottál egy hosszabb lélegzetvételű írásra.
"A DNF\Gearbox imádatodat nem értem"
- A Gearbox-ot főleg a Brothers in Arms-széria miatt szeretem, annál jobb második világháborús FPS-t máig sem készítettek (bár a harmadiknak már voltak számomra csalódást keltő elhajlásai), nekem pedig az FPS, azon belül is a második világháborús témakörű FPS a legkiemeltebb érdeklődési pontom.
De az általad felsoroltakon kívül fejlesztették még például a Halo-t is. AAA-s játékok kerülnek ki tehát a kezeik közül.
"Gondolom az eredeti dukenukem sorozattal nem játszottál"
- Dehogyisnem.:) Nekem a poénok nagyon tetszettek. De leginkább az, hogy a játéknak volt tartalma. Nekem ez volt benne szimpatikus, nem csak megyek és lövök. És itt nem csak a puzzle-feladatokat értem, de egyik pillanatban még egy repülőről turrettezek, a másik pillanatban Monster Truck-ban ülök, azután mini-Duke-ként ugrálok a hamburgereken és a fogaskerekek között. Valamint sokat alapozott az ügyességre, valóban kihívást, változatos játékmenet adva, nem csak végtelen számban újratermelődő ellenséget küldve rád, mint "kihívás", például mikor az idegenek darabokban lövik szét a hidat előttünk, és nekünk ki kell kerülgetni, vagy amikor megyünk fel a lépcsőn, és a disznó hordókat hajigál le felénk, miközben a vízszint emelkedik alattunk. Ráadásul a környezet mással össze nem hasonlíthatóan interaktív - és ez egy olyan dolog, ami annyira Duke-jellegzetesség volt, de ma már érthetetlenül elhagyták. A játék szempontjából semmit nem jelent, hogy lehet inni egy csapból, vagy le lehet ülni egy padra valahol random a pályán, teljesen indokolatlanul, de nem kell mindennek valamilyen funkciójának lenni, ezt hívjuk úgy: tartalom.
És benne van az igazi Duke-hangulat a beszólásokkal, a változatlan fegyverarzenállal és ugyanazokkal a disznókkal, polipagyakkal, repülő teknősizékkel, dinoszauruszokkal, nem gondolták újra alapjaiból, mint sok folytatásnál (például a Dragon Age 2-ben, amit nagyon elrontottak azzal, hogy nulláról újrarajzoltak minden egységet), meghagyták a régiben, hagyományosban. A jó folytatás nem mást ad, mert az természetszerűleg ellenérzést kelt egy rajongóban, hanem a régit, jobb köntösben.
Az pedig hogy Duke olyan alpári és erőszakos, nagyon jól hozzátartozik a hangulathoz. Hogy berúgja az ajtót a kinyitás helyett, hogy ököllel csapja ki a szekrényeket, hogy "I don't need no fucking keycard". Ezzel egyébként reflektálva arra, hogy akkoriban mennyi elpattant agyi ért okozott a színes kártyák keresgélése, amik most nincsenek.:)
Tehát ugyanazok a régi, megszeretett fegyverek, földünkívüli ellenségek, beszólások vannak, mint korábban, nem akartak "formabontók és újítók" lenni. Nem felülírta a régi Duke-ot, hanem inkább hozzátett valamit, kreatív elemekkel, lövöldözés mellett valami tartalommal is. És mint mondtam, az ügyességi feladatok alatt nem csak a puzzle-kat kell érteni.
Ugyanaz a humor: az alien mothership-nek való beintés, az autó vezetése közben a disznók lábának nekiütközés, ami miatt féllábon ugrálnak. Ritka, hogy tényleg nevetek egy játékon.
A kritikákkal szemben igenis rombolható némiképp a környezet: a vázák szétlőhetőek, a falnak nekiütközve a játékautós pályán is (nem azért, mert úgy lehet csak átjutni, hanem mert ez is egy adalék), az oszlopok burkolata szétlőhető (ezt például a Wolfensteinben dicsérték, pedig itt is megvan), stb. Az üveg szétlövése nagyon tetszik, szilánkonként lehet tördelni, nem egyszerre. Az autók szétlövése is élethű, a szélvédőjüké, az ajtók kicsapódnak rajta, stb.
A grafika vegyes, néhol elmosódott, néhol meglepően szép. De alapvetően egyáltalán nem mondható csúnyának. A glavírozott pisztoly olyan gyönyörű például, hogy csak azért táraztam és lőttem egyet-egyet újra, hogy nézhessem közben.
Igen, vannak negatívumai is, például az NPC-k nagyon ótvar bénán vannak megrajzolva, ráadásul mindegy, hol állunk, miközben velünk beszélnek, nem oda néznek, hanem mindig ugyanabba az irányba. Ez szinte már bántja a szemet. De ebben is megmutatkozik a kora a játéknak.
Az is kár, hogy kivégzési módokból csak kettő van, és nem is túl látványosak.
A fegyverekhez pedig valóban fájdalmasan kevés a lőszer, de a hordozhatók számát négyre bővítve a tárházzal már nem volt különösebb bajom. Talán csak annyi, hogy tényleg ritkán fordul elő különleges alien fegyver. Az pedig sok idő elteltével tűnt csak ugyan fel, de valóban kár, hogy nincs jetpack, pedig pár pályaszakaszt lehetett volna erre építeni.
Igaz, lehetett volna "retrósabb" is, a Serious Sam-ban bármennyi fegyver lehet nálunk, nincs visszatöltődő élet sem, hanem helyettük életerőcsomagok, és tárazás sincs, annyit lövünk, amennyi lőszer csak van nálunk -> ezeket jó lett volna megtartani a Duke Nukem Forever-ben is.
De a negatívumai egyáltalán nem olyan súlyúak, hogy lehúzzák a pozitívumait, ez az én véleményem. Hosszú ideje nem találkoztam olyannal, amire igaz a nagybetűs _játék_ jelző.
Kedves 20:31-es válaszoló!
"Szerintem egy alsó, vagy legjobb esetben is középkategóriás telefonról beszéltél, egy erős telefonon\tableten nincsenek ilyen gondok"
- Például az ékezetes betűk miatti lassított írás, vagy több videómegosztó oldal kiesése a tartalmuk lejátszhatatlansága miatt (nem kompatibilis), illetve a videók nézése közben más oldal nem megnézhetősége nem kategória függvénye.
#13
Az a gond, hogy amiket a grafikában kiemelsz, azok nem olyan nagy dolgok, mint amilyennek képzeled őket, a grafika 3 dologtól függ, a fénykezeléstől(ez engineenként eltér), a shaderektől(ez már nem, közvetlenül a hardverrel tudsz kommunikálni, enginetől függetlenül), és a modell minőségétől. Ha a gearbox újraírta a régi shadereket, akkor már csak a grafikusokon múlik, hogy milyen tükröződést látsz pl a pisztolyon. A régi engineek alatt készült játékok is lehetnének ezerszer szebbek, csak akkoriban a hardvert annyira tudták kihasználni, ez nem varázslat, egyszerűen fejlődött a technika - azon a gépen, amin egy unreal engine 2.5 ös játék anno tükörsimán futott nem menne jól a dnf.
Halo t csak portoltak, az mindig is bungie volt, azért az nem kimondottan ugyanaz.
Azzal nincs semmi gond, hogy neked személy szerint tetszett, de a végfelhasználónak nem azt kell néznie, hogy mekkora szívás volt megcsinálni, hanem hogy mit kap a pénzéért. Ha 2k lett volna megjelenésekor, mondván, hogy "hát, vannak vele gondjaink, nem sikerült a legjobban, nem vagyunk pofátlanok, hogy teljes áron adjunk valamit, ami egyértelműen nem ér annyit, mint más játékok ennyi pénzért", akkor nem keltett volna ekkora közfelháborodást. Az ő szempontjukból is érthető persze, gondolom nem kis összeget kellett kicsengetniük azért, hogy az övék legyen a név, de ebben a formában nem igazán volt értelme.
#14
Az ékezetes karakterek az írásfelület miatt nincs a képernyőn, egy telefon kijelzője túl kicsi ahhoz, hogy kényelmesen elférjen rajta minden gomb, ami egy billentyűzeten lenne, ezzel nem lehet mit kezdeni - viszont tablethez csatlakoztathatsz billentyűzetet, és máris megoldódott ez a probléma. A zene\videó is okkal áll le, nem akarja az aksit feleslegesen meríteni, ha egy program a háttérbe kerül, akkor leállítja - ez viszont kikapcsolható, ios en legalábbis, androidot nem tudom, de biztos vagyok benne, hogy ott is meg lehet oldani, ez szoftveres dolog, a szoftver pedig azt, és csak azt csinálja, amit a programozó mond neki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!