Mitől hódítottak annyira teret a konzolok a PC-vel szemben?
A gyerekkoromban már meghaladott volt "nintendózni" a sokkal magasabb technológiai színvonalat adó számítógépekkel szemben.
Most mégis úgy érzem, hogy talán egyedül vagyok, aki PC-t használ. Egy százezres város boltjában például nem találtam PC-s játékszoftvereket a polcokon, és az eladók is azt mondták, hogy nincs, csak konzolosak voltak.
Akármilyen, bármilyen cikket olvasok mostanában már évek óta a játéktesztelésekről, nem is emlékszem olyanra, hogy volt-e közöttük olyan, amit PC-n teszteltek, és nem konzolon. De tényleg. Mindegy, mi az, RTS, FPS, vagy TPS, bármilyen témában és bármilyen játék, mindig konzolos a róla szóló teszt, még a PC Guru(!) oldalán is. Hogyan lehet ez?
Az Egyesült Államokban a háztartások túlnyomó többségében valamilyen konzol van, náluk ez a megszokott. Már a korábban hagyományos PC-s címeket is próbálják multiplatformokká alakítani, hogy költöztessék a konzolokhoz.
Számomra ez érthetetlen. A konzolok egyfelől sokkal kevésbé kényelmesek, mint a PC-k, hiszen vannak olyan játékstílusok, amelyekhez egyszerűen _nem fekszik_ a kontrollel igen hiányos kezelőfelülete.
- FPS játékok esetében természetszerűen nem lehet olyan precízen és gyors mozdulatokkal célozni és lőni, mint az egérrel, és éppen ezért tesznek aim assist-ot beléjük.
- Stratégiai játékok esetében pedig nem is kell részletesen ecsetelni, mennyi funkciótól fosztják meg a konzolos verziót, mennyiben butítják le a játék tartalmát, hiszen egyszerűen _nem lehet_ annyi gyorsbillentyűt, és mást beletenni, mint egy billentyűzet+egér esetében, a nyomógombok korlátolt számából adódóan. A Tiberium Wars tesztje esetében olvastam például a pozitívumai között, hogy "majdnem olyan jó az irányíthatósága, mintha csak PC-n lenne", de ha csak majdnem, akkor könyörgöm, miért az egyáltalán nem ehhez illő konzolon tesztelték az írás elkészítéséhez, a PC helyett? Komolyan, hülye, aki RTS játékkal konzolon próbál meg kínlódni.
És, mint mondtam, nemcsak ebben, de minden játék esetében konzolokon történik a tesztelés.
Nemrég olvastam egy százas listát az elmúlt húsz év legjelentősebb, vagy legjobb játékcímeiről, és nem is értettem, miért szerepel olyan kevés PC-s cím közöttük, ami van, az is jobbára multiplatform. Valaki a hozzászólásokban is megemlítette, amire az volt a válasz, hogy ugyan, az a pár PC-s cím is csak mutatóba van ott, a konzol a lényeg.
Azt pedig már csak mellékesen említem meg, hogy számos játék kritikai összefoglalójánál olvasom felvont szemöldökkel, hogy "csúnyácska grafikájú", ami pedig szerintem kifogástalan amúgy, egészen addig, míg el nem jutok addig a részig, hogy igen: hát persze ezt is konzolon tesztelték.
Nos, aki konzolos, az állítólag nem "a grafikát helyezi előtérbe", ami pedig sosem lesz olyan szép, mint egy PC-n, akkor mégis mire fel emeli ki ezt benne, mint negatívum? Nem konzolon kell játszani, ez a megoldása.
Minden szempontból lebutítottabb, kényelmetlenebb tehát a konzol, úgy az irányításban, mint a játék tartalmát tekintve, hiszen nem tudja átlépni eredendő korlátait, amit a kör, iksz, háromszög, négyzet ad és még technikailag is alacsonyabb keretek között valósítható meg, értem ezalatt a látványt, mégis mindenki, és egyre többen konzoloznak.
Amikor fórumokon, a tesztek alatti kommentekben olvasom a vérremenő PS - XBox vitákat, eltűnődöm: én vagyok az egyetlen, aki PC-n játszik...?
Egyetlen dolgot, csupán egyvalamit szoktak felhozni a konzolok mellett, méghozzá azt, hogy "bocsi, de nekem nincs többszázezrem arra, hogy játékonként felújítsam a gépemet, mikor konzolon a generáció teljes sora játszható marad a következő kijöttéig." Ez volt eddig az egyetlen, bár többször is látott állítás, amit a konzol javára szólóan olvastam (ami azért így még elég karcsú érv lenne ahhoz, hogy már-már szinte eltűnt a PC a köztudatból, tehát biztos, hogy nem ez a döntő), de még ez sem feltétlenül igaz.
Az én gépemhez nagyjából öt-hat (talán több) éve a legkisebb mértékig sem nyúltam hozzá (igaz, akkor viszont mindenből az akkori technológiai színvonal legmagasabb szintjét képviselő alkotórész lett beletéve), vagyis már nem mai darab, de még a mostani, 2012-es, 2013-as és 2014-es címek is zökkenésmentesen elfutnak rajta, maximum beállításokon, csak egy-egy, még ki sem jött játék esetében látom már, hogy nem lesz elég hozzá a gépem teljesítménye az alapkövetelményeknél, és csak mostanában kezdtem el azon gondolkodni(!), hogy kicsit erősíteni kellene rajta, de mivel egyelőre még kevés ilyenről van szó, még ez sem biztos.
----------------
Érdemes még arról szólnom, hogy a felhasználók majdnem megkövezték a Gearbox Software-t, amikor kijött a Duke Nukem Forever, hogy mennyire vacak, legális rablás, hogyan adhatták ilyen silány termékhez a nevüket, stb. Miért csak két fegyver lehet egyszerre, miért ilyen ronda a grafikája, miért tart percekig a töltési idő, és a többi.
Pedig a Gearboxos srácok valójában emberfeletti teljesítményt végeztek - megint -, értenek a játékfejlesztéshez (elég csak a Brothers in Arms sorozatot említeni), és éppen az eddig is megbecsült nevük erősbödött a szememben a Duke Nukem Forever kapcsán.
A DNF-et ugyanis úgy, "készen" kapták kézhez, hogy ahhoz legalább három-négy éve hozzá sem nyúltak már akkor a korábbi készítők, ez voltaképp egy 2004-es, 2006-os játék volt, mégis képesek voltak más munkáját olyan mértékig felfejleszteni, hogy ma is élvezhető legyen, és hihetetlen, mit ki nem hoztak a ma már elmaradott Unreal Engine 2-esből, ami mutatja, hogy elejétől a végéig oda-vissza ismerik a programot, és tudják, miben és hol kell átírni, hogy meggyőzően el lehessen hitetni a szemmel, hogy ez nem is olyan öreg. Ez teljesítmény. PC-n, maximum beállítások mellett ugyanis néhány elmosódottabb textúrát leszámítva, még szépnek is nevezhető, tényleg annak.
Konzolon természetesen nem (és meggyőződésem, hogy ha nem konzolon lett volna _megint csak_ minden esetben tesztelve, nem érte volna ennyi sárdobálás), de ez egyrészt magából a konzolból adódig, másrészt abból, hogy a Gearbox-os srácok előtt két lehetőség állt, mikor kézhez kapták a játékot, és látták, hogy milyen állapotban van (jól értenek hozzá, tudták, hogy így nem lehet kiadni ma).
Vagy elölről, a nulláról kezdve nekiesnek a játékfejlesztésnek, és újabb évek telnek el emiatt, vagy mindent kipréselnek a félkész szoftverből, amit tudnak. Az előbbit nem választhatták, hiszen már így is lincshangulat volt, így megtették, amit tudtak. És nem is keveset!
A konzolos verzió koránt sem olyan élvezetes a felsorolt hibái ellenére, de ehhez hozzá kell tenni, hogy eredetileg a stúdió kereken az elején megmondta: nem lesz konzolos változat.
Ugyanis, mint mondták, ehhez _az elejéről teljesen újra kellene írni_ a teljes programot, és ennek ellenére készült el mégis! Mert a piac megkövetelte. Tekintetbe véve ezt, csoda, hogy nem egy bughalmaz került a játékosokhoz, és ilyen kompromisszuk megtételére kényszerültek csupán a Gearbox-nák, hogy hosszúra nyúlt a töltési idő (ami PC-n csupán néhány másodperc amúgy), és két fegyver lehet csak a játékosnál (ami PC-n a bővített inventorynál átállítható négyre), vagy hogy chekpoint-rendszert kellett beletenniük a konzol miatt, ami pedig PC-n nem is lett volna indokolt. Ez csak öregbíti a nevüket inkább.
tl;dr
Nem kell telepíteni, ha megveszel egy játékot PS3-ra, az biztosan futni fog a PS3-adon, nem kell hardvert fejleszteni, stb. stb.
Kedves 19:48-as!
Ezt az érvet már olvastam több helyen is, de ez az egyetlen, én a "stb, stb"-re lennék kíváncsi, erről ugyanis szóltam már a kérdés magyarázórészénél is, ha elolvastad.
"erről ugyanis szóltam már a kérdés magyarázórészénél is, ha elolvastad"
Én a válaszom elején jeleztem, hogy tl;dr az írásod. Ha te nem olvastad el ezt a három sort, hogy várod el, hogy én elolvassam a 3 oldalt? :)
Nem ismerem ezeket a rövidítéseket, de sokat elmond, hogy olyan szinten leépült a szellemi színvonal, hogy nem csupán olvasni, de még pár szót leírni is lusták lettek az emberek, és még azt is rövidítve, kezdőbetűkkel teszik.
Lassan már tényleg eljön MZ/X kora.:)
Ráadásul ezt a rövidítést is angolul. Aki nem keres utána, kizárt, hogy magától rájönne.
"Nem ismerem ezeket a rövidítéseket, de sokat elmond, hogy olyan szinten leépült a szellemi színvonal, hogy nem csupán olvasni, de még pár szót leírni is lusták lettek az emberek, és még azt is rövidítve, kezdőbetűkkel teszik. "
Aki ezt az oldalt latogatja, az nem ketoldalas esszeket akar olvani. Lehet, hogy erdekes es ertekes a velemenyed, de egyelore semmi jel nem utal erre, es amig latszolag vegtelen sok erdekesebb olvasnivalo van az interneten, nem fogok rad szakitani perceket az eletembol.
Az 5-6 éves PC-det gondolom nem annyiért vetted, mint anno lehetett kapni egy konzolt. Illetve az árába beleszámítottad az operációs rendszer árát is? Gyanítom két konzolt lehetne megvenni belőle...
Aki játszani akar, az játszani akar és nem telepíteni, vírustkergetni, aztán megint újra telepíteni.
Egyszerűbb a konzol. Mivel a telefonokon, tabletekene relatíve kényelmesen lehet netezni a PC-nek nem sok helye maradt egy átlag felhasználó lakásába.
A konzolok mellett az szól, hogy az emberek lusták, és buták, egy konzolt maximum hardveres lehet elrontani, vagy úgy, hogy olyasmit csinálsz, ami amúgy nem lenne indokolt - szemben a pc vel, amit karban kell tartani. Kényelmes, hogy csak bedobod a lemezt, ledöglesz a kanapéra, és játszol(illetve már nem igazán, egyre inkább muszáj lesz telepíteni, a lemezről streamelés rohadt lassú, de annak idején ez egy elég nagy pozitívum volt). Mellette szól még, hogy sokkal kisebb az esélye, hogy egy játék rosszul fog futni, mert nem kell ezerféle összeállításon letesztelniük a fejlesztőknek, sokkal előbb kiderül, hogy hol kell javítani(pc re fejleszteni majdhogynem olyan, mintha egyszerre kéne ezernyi konzolra). Csak akkor olcsóbb, ha bérled a játékokat, ha veszel évente 10 játékot(és amennyi játékidőt belepakolnak a legtöbb játékba évi 10 játék nem túl sok szórakozást nyújt), és megvennéd ugyanazt a 10 teljes árú játékot, akkor legalább 50-60k t spórolnál, amiből viszont már hozzá tudsz nyúlni a gépedhez, két év alatt/kétszer ennyi játéknál meg egy olyan vga t tudsz venni, amin minden gyönyörűen fog futni hosszú ideig(és az új konzolok árából össze lehet rakni egy olyan gépet, ami mindennel simán megbirkózik - plusz monitor, de a konzolhoz sem adnak tv t, szóval ez nem kiindulási pont). Szóval nem, konzolon játszani semmivel sem olcsóbb.
A DNF\Gearbox imádatodat nem értem, szar volt, unalmas, nem azért nem lehetett két fegyvernél több nálad, mert jajj a konzol, hanem mert egy ostoba idióta azt gondolta, hogy mekkora fun lesz, ha reálisra veszik a figurát - de jó is lenne egy serious sam, amiben lopakodni kell! A bia sorozat valóban jó volt, a borderlands is, viszont a dnf\alien úgy ahogy van leírta őket, folyamatosan hazudoztak, a hypeot kihasználva lenyomták a vásárlók torkán az összegányolt szemetet, és közben úgy tettek, mintha valami zseniálisat alkottak volna. Gondolom az eredeti dukenukem sorozattal nem játszottál, különben nem gondolnád, hogy az erőltetett poénok, a lineáris pályaszerkesztés, és a rettenetes(!!) gamedesign része volt bármelyik résznek(komolyan, az egér érzékenységét másképp érzékelte függőlegesen, mint vízszintesen, ha egy fps ben nem lehet pc n normális célozni, akkor azt semmiféle ötlet nem tudná megmenteni). Még a manhatten project is élvezhetőbb volt, pedig az is kb annyi mélységgel rendelkezett, mint egy papírlap.
Kedves Tengor:
Ha drága is volt, de egyszeri kiadás csupán, és utána évekig élvezetesebb. Lehet, hogy fele annyiba kerül egy másik cipő, de ha évekig nyomja utána a lábamat, akkor nem éri meg abban az egy alkalomban többet rászánni?
Mindkettő hosszútávú, akkor pedig az, ami kevésbé komfortos, sokkal inkább pénzpazarlás.
"Egyszerűbb a konzol. Mivel a telefonokon, tabletekene relatíve kényelmesen lehet netezni a PC-nek nem sok helye maradt egy átlag felhasználó lakásába."
- Ezek még messze nem olyan kiforrottak egyelőre, mint a PC. Videókat nézni sem telefonon, sem a tableten nem kényelmes, hiszen sokkal kisebb a kép. A telefonon nem lehet videó nézése (zene hallgatása) közben más oldalra átlépni. Sok olyan videó van, amit a mobilokon nem is lehet megnyitni, mert flashplayer kell hozzá. Így teljes oldalak esnek ki a mobilon internetezők számára.
Vagy például írni is eléggé körülményes (próbáltam volna csak meg bepötyögni ezt a fenti szöveget telefonon), hiszen alig lehet visszatekerni a sorokban, ha pontosan oda kattintasz a szavak közé, néha akkor is elugrik a kurzor (nem a virsli ujjak miatt), ékezetes betűket csak háromszor annyi idő alatt lehet bevinni, nem lehet kényelmesen átlátni, visszaolvasni a szöveget, nehéz szövegrészeket kijelölni és másolni, mert egyszerre mindig csak néhány sor látható belőle, és akadozva lehet csak visszapörgetni, és a többi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!