Kifizetnétek 35. 000 HUF szállítási (vám) költséget, előreutalással, ha állítólag nyertetek 3 laptopot?
Csaló szándékú ajánlatok
Csaló szándékú ajánlatok például a nigériai levelek, holland (spanyol) lottó stb.
* Az egyik legelterjedtebb internetes csalási módszer, a "nigériai ajánlat" különböző formákban közel húsz éves múltra tekint vissza. Először levélben majd faxon terjed, s újabban e-mailen. A feladó általában címzettet arra kéri, hogy segítsen egy jelentős összeget - legtöbbször több tízmillió dollár - kijuttatni Afrika valamelyik országából. Az ilyen küldemények a nagy pénz ígéretével csábítják áldozataikat, akiknek semmilyen, vagy csak minimális erőfeszítést kell érte tenniük. Ha az érintett válaszol a levélre, hamarosan újabb emaileket kap, melyekben tájékoztatják, hogy a jutalék (lottó esetében a nyeremény) utalása érdekében különböző jogcímeken (külföldi adó, ügyvédi munkadíj, egyéb díjak stb.) előleget kell fizetnie. A kért összeg átutalását követően a becsapott személyek hiába várják a nagy összeg megérkezését, a csalók többé nem jelentkeznek.
* Ezzel kapcsolatban angol nyelven a National Consumers League (NCL) amerikai fogyasztóvédő szervezet lapjain olvashat többet: [link]
* Amennyiben áldozattá vált, a következőket teheti meg: csalás miatt feljelenést tehet lakóhelye szerint illetékes rendőrkapitányságon.
* Lehetőleg azonban legyen inkább óvatos és kétkedő. Ha ilyen jellegű levelet kap, gondolja végig: ha nem lottózik külföldön vagy adatait Ön lottózáshoz nem adta meg, akkor nem is nyerhet; illetve millió dollárok megmentéséhez valószínűleg Ön sem e-mailen kérne segítséget ismeretlentől.
Spam
A "spam" elnevezést egy amerikai cég (Hormel Foods) konzervhús-készítményének nevéből kölcsönözték (Spiced Porc and Ham), amely 1937 óta létezik. Az internet világában ez lett az szokásos kifejezés a tömeges e-mailek jelölésére.
Hogy hogyan lett a sonkából tömeges e-mail, arról több történet szól. A Hormel Foods maga meséli, hogy a kifejezés a "Monty Python Comedy Group" egyik vicces jelenetén alapul, amelyben a fogalom pár percen belül 120-szor hangzott el, és háttérbe szorított minden más párbeszédet. Valóban kézzelfogható az analógia a tömeges e-mailekkel.
Spamnek, Spammingnek vagy Junk Mailnek (levélszemét) nevezik az interneten a:
* kéretlen reklám-e-mailek tömeges szétküldését,
* a Newsgroups reklámcélú mellékleteit, amelyeknek semmi köze a Newsgroup témájához
* láncleveleket
Az ilyen, elektronikus formában megjelenő, gyakran kereskedelmi célú szórólapokat UCE (Unsolicited Commercial E-Mails) néven is emlegetik, ami annyit jelent, mint "kéretlen reklám-e-mailek". Hogy e-maileket milliós példányszámban lehessen küldeni, a spammereknek címekre van szükségük. Ezeket a címkereskedőktől szerezhetik meg. A kereskedelmi spammerek azonban gyakran tartanak fenn adatbankokat címek millióinak tárolásával. A Newsgroup-ok, honlapok, vagy e-mail-jegyzékek célzott, (egy program által automatizált) átvizsgálása, de a forgalomban levő címek kipróbálása során is könnyen hozzá lehet jutni ezekhez a címekhez. A nagy tömeg miatt nincs semmi jelentősége, ha sok cím nem is érvényes. Majdnem minden költséget a címzettnek, vagy a szolgáltatónak kell megfizetnie: a megtámadott letöltési idő és a szükséges tárolóhely miatt. A szétküldés gyakran automatikusan történik, speciális programok által. A spammernek csak a programot kell elindítania, aztán mehet a dolgára, míg programja százezreket bosszant fel.
Mivel a tömeges e-mailek a Spammer számára viszonylag kedvező költségekkel járnak, a dolog már akkor is megéri, ha öt millió spamre csak öt vásárlás esik. Mindenki, aki megkap egy ilyen spamet, észre fogja venni, hogy ezúton főleg olyan dolgokat reklámoznak, amelyek reklámozása más reklámeszközökkel nem éri meg. A reklámozott termék általában gyakorlatilag értéktelen, sőt gyakran illegális. A magyar jog szerint tilos e-mailen keresztül kéretlenül reklámokat küldeni. A spam azonban sokkal több, mint egy bosszantó dolog: minden évben milliárdos nagyságrendű költség keletkezik az átvitel által, időveszteség az elolvasásuk által, vagy ezeknek a bosszantó elektronikus küldeményeknek a megválaszolásával.
Különösen akkor lesz a dolog bosszantó, ha ezek telítik a postafiókót, és emiatt a szokásos postájának továbbítása lehetetlenné válik. A nagymértékű leterhelés miatt a postafiók akár be is telhet, aminek jelentős késedelem és jelentős károk lehetnek a következményei, tipikusan üzleti célú levelezés lebonyolításának meghiúsulásakor.
Hogyan védekezhetünk - tippek a felhasználóknak
1. Kezelje e-mail-címét úgy, mint egy titkos számot. Ne adja meg mindenféle web-űrlapon az e-mail-címét. Fő e-mail-címét csak olyan személyekkel közölje, akiket személyesen ismer. Ugyanígy járjon el barátai és ismerősei címével is. Sok híroldal felkínálja az opciót, hogy bizonyos cikkeket gombnyomásra elküldi a barátai számára. Ha Önnek a felkínáló nem tűnik megbízhatónak, ne adja meg a címet a megfelelő rovatba. Inkább szánjon rá néhány percet, és saját maga küldje el a megfelelő linket a saját levelezőprogramján keresztül.
2. E-mail címét a honlapján tárolja képként. Mivel a spammerek az interneten a HTML-oldalakat címek után kutatva vizsgálják át, tárolja címét egyszerűen képként (pl. GIF). Ezáltal az automatikus keresés nem éri el célját.
3. Létesítsen második postafiókot. Sok internet-oldalon meg kell adnia e-mail címét ahhoz, hogy bizonyos szolgáltatásokat igénybe tudjon venni. Ezt nem lehet kikerülni. Hogy ne a fő e-mail címét kelljen megadnia, létesítsen ezekre az esetekre egy második e-mail címet, ilyet a legtöbb szolgáltatónál ingyen kaphat.
4. Ne válaszoljon a reklám e-mailekre. Gyakran kaphat olyan e-mailt, amelynek elején vagy végén a következő megjegyzés található: "Kattintson ide, ha nem szeretné, ha újból üzenetet küldenénk Önnek", vagy "Válaszoljon a 'Remove' hivatkozással, hogy törölhessük nevét a címzettek listájáról". Ezt mindenképpen el kell kerülni, mert ezáltal megmutatja a feladónak, hogy rendszeresen használja a postafiókját. Ez a körülmény címét a csak még értékesebbé teszi és lehet, hogy Ön a jövőben még több reklámküldeményt fog kapni. Természetesen vannak kivételek is. A hírleveleknél, amelyekre feliratkozott, bármikor minden további nélkül töröltetheti magát a névsorból.
5. Kapcsolja be e-mail-szolgáltatója spam-védelmét. A költségmentes mail-szolgálatok kedvelt célpontja a reklámküldőknek. Ha nem is adta át címét senkinek, akkor is megtörténhet, hogy rövid időn belül elárasztják postafiókját nem kívánt üzenetekkel. Ilyenkor segíthet a spam-védelem. A Hotmail-nél ezt a szolgáltatást például "Junk Mail Filter"-nek nevezik, a GMX esetében az "Antispam" opciót kell aktivizálnia.
6. Helyezzen be szűrőt a levelező programjába. Ha mindig ugyanaz a feladó okoz bosszúságot reklámküldeményeivel, akkor teljesen egyszerűen kiszűrheti azokat. Ehhez a levelző programjába egy megfelelő szűrőt kell beilleszteni.
7. Ne tévessze meg Önt a hamis hivatkozás. Ha olyan hivatkozással kap e-mailt, hogy "Válasz az Ön levelére", "Szeretnélek viszontlátni", vagy "Ön nyert" a megnyitás előtt nézzen inkább előbb a feladóra. Ezek a hivatkozások legtöbbször csak fel akarják kelteni az érdeklődést, és nem tartják be, amiket ígérnek.
8. Tegyen panaszt. Akit telefonon, faxon, SMS-en vagy e-mailen keresztül túlságosan gyakran zavarnak elektronikus reklámszeméttel, és ezt szeretné bejelenteni, panaszával forduljon a CERT-Hungary-hez, illetve a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!