Mért érettségi tananyag az microsoft office csomag használata az infó érettségin?
Én például csak azért nem kezdtem bele az emelt info érettségibe, mert exelt, wordöt és ppt-t kellet volna tanulnom, ahoz hogy át mennyek. (Meg persze külföldi egyetem ahova megyek nem kért infóból érettségit, de ez a kérdés szempontjából annyira nem releváns infó.)
Ezek a dologok mért vannak még mindig benne az érettségiben? Közép szinten megértem valamennyire, de emelten.
Lényegében arra készít fel, hogy jó titkárnő legyél, de az egyetemre...





Mert a magyar informatika oktatás leragadt 1995 ben. Aztán tudjad, hogyan működik a 486 os processzor meg a CO processzor mert ha nem akkor aztán hülye maradsz informatikából :P
Szóval nincs megreformálva.





ITsként is nap mint nap használom. Excelt pedig nagyon-nagyon hasznos jól forgatni ITsként is.
Illetve az emelt szintűben benne kell lennie az alapnak, ez azt hiszem minden tárgyból így van, sőt önmagában logikus is.





1. Az informatikai alapműveltség része, hogy tudsz:
* operációs rendszert használni (állományokat kezelni programokat megnyitni, stb...)
* Internetet használni
* szöveget szerkeszteni
* táblázatot kezelni
* prezentációt készíteni
ezt minden - nem csak informatikai - cégnél elvárás, így a tananyag része is. És ez nem csak kis hazánkban van így.
2. Azért a Microsoft Office programcsomag van használatban, mert:
* ez van elterjedve a cégeknél (ez az "ipari sztenderd")
* az iskolák és Te is ingyen hozzájuthattok (az már más kérdés, hogy a befizetett adó hány százaléka megy el ennek a fenntartására; bár az is kérdés, hogy a közoktatás teljesen átállítható lenne-e Linuxra...)
de egyébként használhatod a teljesen ingyenes és nyílt forrású Libreoffice-t is - megjelölhetted szoftverválasztáskor ( [link] )
3. Bár nem annyira vészes a helyzet de Magyarországon is fejlődhetne az informatika-oktatás (magam az oktatás területén is megfordultam). Az irodai programok erőltetése helyett (amit középiskolában gyakran újból elővesznek) kicsit többet lehetne fordítani a programozásra, a biztonságos és tudatos számítógép-/Internet-használatra nem leragadni a Windowsnál és az informatikát be kell csempészni más tantárgyakba is (például fizikában egy hajítás szimulációját meg lehet írni programként, vagy biológiában egy növény fejlődésének megfigyeléséhez összeállíthatnak a nebulók egy megfigyelő állomást, stb...). Nem egyszerű egy ilyan tanmenet kialakítása - külföldön is vakarják a fejüket.
3# Vegyük példának a gépírást. Nagyon fotos dolog. Minden munka folyamatot felgyorsíthat a gépen az interneten való kutatástól programozósig. Ez egy alap dolog és történelmileg egy nagyon érdekes téma, hogy mért alakították ki úgy a billentyűzetet ahogy...
Foglalkozástól függetlenűl mindenkire jó hatással lenne, de nem kapcsolhatom szorosan az informatikához annak ellenére, hogy nagy szerepet tőlt be a számíttógép használatában, mert sok informatikus a mai napig 3-4 ujj használatával tökéletesen elvan. Sokak talán még 2 ujjas pötyögéssel is (ismerek ilyet :D)...
Éppen ilyen az office csomag... ez egy történelmileg jelentős szoftware amit a mai napig rengeteg ember használ, de csak úgy mint a gépírás az ITn belűl nagyon sokan egyátalán nem szorulnak a használatára. Pl.: A programozók nagyon sikeresek lehetnek a munkájuknak anélkül, hogy valaha bármilyen táblázatot is alkotnának az Exelben.
4# A 3. érved nagyon tetszik :D A 2. érved csak akkor igaz ha elfogadjuk, hogy kell a szöveg-, táblázat-, és prezentációszerkesztés oktatás a középiskolában. Ez a 3 inkább olyan álltalános dologok amikre rá jösz ha szükséged lesz rá. Középiskolában az emelt érettségin nem programozásra kéne koncentrálni amivel reálisan tudják tesztelni a rátermetségedet?
Egy leírás szerint megírni egy doc vagy xls fájlt nem mondanám hasznosnak. Az évek alatt úgy is elfelejti az ember ezeknek a programoknak a profi használatát és ha véletlenűl valakinek a munkaköri leírása fog tartozi az úgy is újból neki áll megtanulni.
18 évesként kicsit erős kijelentéseket tettem :D ... mi mindenre sarkal az unalom :D





"Vegyük példának a gépírást."
A gépírás abból a szempontból nem jó, mert gépírás nélkül el lehet lenni (maximum lassabb lesz a munka), de szöveget szerkeszteni (nem feltétlenül Wordben), táblázatot/adatbázist kezelni (nem feltétlenül Excelben és Accessben), prezentációt készíteni (nem kizárólag Powerpointban és nem feltétlenül a diás metodikával) az irodai munka során kell. Lehet, hogy más eszközökkel, nem M$ Office-specifikus módon, de kell.
"A 2. érved csak akkor igaz ha elfogadjuk, hogy kell a szöveg-, táblázat-, és prezentációszerkesztés oktatás a középiskolában."
Kell, mert a cégek elvárják, hogy az irodista tudjon Word-öt/Excelt/Powerpointot kezelni. Tök mindegy, hogy programozó, HR-s vagy pénzügyes.
"Középiskolában az emelt érettségin nem programozásra kéne koncentrálni amivel reálisan tudják tesztelni a rátermetségedet?"
Van az is. Csak az emelt szintű érettségit nem csak programozónak készülőknek állítják össze.
6# Igen sok helyen elvárnak egy általános felhasználói tudást, amit az anyukám is tudna hozni. Róla azt érdemes tudni, hogy a mai napig csak úgy hajlandó rá keresni akármire az interneten ha először rá megy a starlat.hu-ra. Egy weboldal megnyitása kb 3-4 perc neki, de még ő is tudja kezelni az Exelt és wordöt átlagosan.
Profi felhasználói tudást már kevesebb helyen kérnek, éppen ezért nem lehet egy egész tantervet eköré építteni.
Nem azzal van baj, hogy benne van a tantervben, hanem hogy eköré épül az egész közép iskolai oktatás és nagyon szájbarágósan magyarázzák...





Nekem - Linux hálózati rendszergazdaként, webfejlesztőként és programozóként - például kell szöveget szerkesztenem (mert az ügyfeleknek kell írni), táblázatot kezelnem (mert elvárják, hogy statisztikákat prezentáljak), vektorgrafikus ábrákat készítenem (mert például a hálózatokat dokumentálni kell).
Meg néhanapján videókat vágok (mert weboldalra megfelelő formában kell azt feltölteni), meg képet szerkesztek (mert nincs mindig grafikus a közelben), meg nagyon ritkán 3D modellezek is.
Egyébként azért e köré épül a közoktatás, mert a cégeknek (de a közembereknek, így a nebulóknak is - tisztelet a kivételnek) általában ez az igényszintjük.
Persze jó lenne, ha
* többet foglalkoznának programozással és/vagy minimális szinten webfejlesztéssel, képszerkesztéssel, videóvágással/stb...
* többet foglalkoznának tudatos géphasználattal
* nem ragadnának le a Windowsnál és a Word-Excel-Powerpoint szentháromságnál
* az informatikát nem egy merev tárgyként kezelnék, hanem beleintegrálnák más órákba is
csak ez nem egyszerű. Bele kell mindezt sajtolni a szűkös órakeretbe; egy összetettebb dolgot nem biztos hogy minden nebuló egyformán ért meg - ebből következőleg differenciáltan kéne oktatni, ami további bonyodalmakat szül; jó lenne, ha a cégek is segítenének ez ügyben (mondjuk egy szoftverfejlesztő vállalat végezhetne képzéseket, vagy egy gyár szakközepeseknek CNC/PLC/robotprogramozási gyakorlatot, vagy egy televíziós/rádiós csatorna segítséget nyújthatna egy iskolarádió/stúdió létrehozásában, stb...) - szóval nem olyan egyszerű dolog, külföldön is vacakolnak ezzel.










A (köz)oktatás egyébként is lassan reagál a trendi dolgokra, ami nem csoda, hisz felvet kérdéseket:
* meg tudja-e minden nebuló tanulni?
* biztos, hogy ha megtanulja a trendi dolgot a nebuló, azt tudja hasznosítani a továbbiakban? van-e rá igénye a cégeknek?
* a szükséges eszközöket, a tanárok továbbképzését ki állja? mennyire függ ez egy cégtől?
* bele lehet-e építeni a tanmenetbe, van-e rá idő, hely, eszköz, szakember?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!