Új komplex természettudományos tárgy a szakgimnáziumokban befolyásolja a tanárképző szakokat?
Tanárnak készülök, de most akkor hiába végzem el mondjuk a biológia és kémia tanári szakot vagy esetleg a földtajzot, ha ilyen komplex tárgyat kell tanítani, amibe minden más is benne van (pl fizika is). Ráadásul egy csomó mindent kivettek a tantervből pl: a földrajzosoknak elvileg nem kéne gazdaságföldrajzot tanítani, mert elvileg az nem minősül természettudományos témakörnek. Ilyeneket olvastam.
Mi vár rám, ha elvégzem a tanárit? Vagy addigra megszüntetik ezt a rendszert? Nem akarok feleslegesen tanulni, ha utána nem is azt kell tanítani, amire 6 éven keresztül készültem.
Egyáltalán bevezették ezt már, vagy csak egy terv volt? Ha igen, akkor most mi a helyzet a tanárokkal?
Mi értelme elvégezni mondjuk egy biológia-földrajz tanári szakot, ha utána komlex tantárgyat kell tanítani, amiben fizika meg kémia is van? Vagy megosztanák ezt a tantárgyat a különböző szakos tanárok között?
Ez most kicsit összekavarta a terveimet.
Azért jöttek ezek be, mert nincs természettudományos tanár.
Amikor a rendszer visszaáll (ha visszaáll), akkor ezt megszüntetik állításuk szerint (szerintem nem fogják).
Ugye a másik módszer az óraszám csökkentése volt. Csökkentették, hogy egy- vagy két tanár is eltudja látni valamilyen szinten a képzését az iskolákban.
Többféle variáció létezik az oktatására a komplexnek. Az országban a gyakorlat, hogy a tanárok felváltva oktatnak, és egyik órán ez van bent, a másikon az.
De! Miután mint írtam nincs tanár rá, így sokszor oktatják a nem szakos tárgyakat is. (tudod ez a szovjet tanár szindróma, amikor a tanár 2-3-4 órai anyaggal van a diák előtt)
(fontos megemlíteni, hogy ezelőtt is rengeteg iskola lépett erre az útra, és úgy alkották meg a pedosz programjukat, hogy a tanárhiányt így pótolhassák- ez leginkább a kistérségekben volt így)
A gyakorlatban ha nincs oktató rá, akkor elolvassák a tankönyvet, megcsinálják a munkafüzetet, esetleg az ofi által készített smart programokat, és már el is repült a 45 perc, amiben sok projekt diákmunka is van, így ezzel is lehet faragni az időt lefelé.
Őszintén szólva így tényleg nincs értelme elvégezni a szakot.
Nyilván a képzés során rengeteg társtudományi területet fogsz tanulni, de csak tanulod, és nem tanítani tanulod.
Szóval erre még nem álltak át a képzési intézmények.
Kicsit korábban vezették be, mint a képzését, és remélem érzed ebben a kétségbeesést, és a logikátlanságot. Na ez fogja végig kísérni a sorsodat.
Pl.:
nincs kidolgozva a gyakornoki képzés, nincs kidolgozva a gyakorlati képzés menete, nem tudni, hogy miből lesz az államvizsga stb stb.
Jelenlegi állás szerint te mint két szakos tanár a következőkből fogsz államvizsgázni:
megcsinálod azt az államvizsgát, amit pl a kémia bsc-sek, ehhez jön az msc tételeknek kb a 60-70%-a, de mivel kétszakos vagy, ezért még jön pl.: a biológia bsc teljesen, és az msc 60-70%-a, de mivel te tanárszakos vagy, ezért erre jön még egy kis pszichológia, és társadalomismeret, meg a szokásos bölcsész töltelék tárgyak, és mivel tanár vagy, ezért még tanításod is lesz.
Szóval te államvizsgán megcsinálsz 2 db bsc vizsgát, 2 db msc vizsgát 60-70%-ban , és még lesz egy kis pedagógia modul tételed, és +tanítás.
(lehetséges, hogy a portfóliódat is be kell majd mutatnod)
A tárgyaid eloszlása is így van. Első három évben megkapod azt amit a bsc-sek, illetve kapsz pedagógiai tárgyakat (pszichológia, szociológia, társadalompedagógia, különböző tréningek, fejlesztő képzések stb stb), ezután választod ki, hogy mire specializálódsz, azaz általánosban- vagy középiskolában akarsz oktatni.
Ha kiválasztottad, akkor jönnek az msc-s tárgyak, illetve elkezdődik a módszertan.
Ezután jön a gyakorlat, de ezt még nem tudni, hogy hogyan működik (még nem volt rá precedens, csak most fog jönni szeptemberben).
Szóval jól gondold, meg hogy kell-e ez neked, vagy sem.
(mielőtt jönne valaki, hogy nem csak ott lehet oktatni, akkor azoknak üzenem, hogy a gimnáziumi képzést csökkentik, egyre kevesebb van belőlük, szépen elfojtják őket- osztályok megszüntetésével-, illetve az egyházi iskolák vannak még, de azok más tészták, ott más nehézségek vannak, és nem a kötelező áhítattal van gond..)
" Magyarországon nincs olyan pedagógus, aki taníthat ilyen tantárgyat. Nem is tudom, hogyan oldják meg a feladatot a szakiskolákban, a szakközépiskolákban – hogy a régi neveket használjam. Gyakorlatból tudom, az integrált tantárgyat felosztják: most fizika, most kémiaóra lesz. Összeszervezik, de ez olyan távol van az integrációtól, mint Makó Jeruzsálemtől.”"
"ermészetesen botrányos, hogy a tanév kezdése előtt két héttel jelenjen meg a tanterv, miközben egy tanterv megírása, kipróbálása, bevezetése tíz év a miénknél boldogabb országokban. A tanárok többsége már előre fumigálta az egész koncepciót. A természettudományos tárgyakat tanítók között ugyanis a komplex természettudomány (az államtitkár által is emlegetett science) vörös posztónak, a szakmaiatlanság csúcsának, rejtett óraszámcsökkentésnek tartják."
Komplex ttud egyelőre csak szakgimnáziumokban, szakközepekben van, ott is csak az első (9.) évben. A többiben egy ttud tárgyat tanulnak a "szaknak megfelelően"... Gimnáziumokban/ált. iskolákban én nem hallottam róla, hogy terveznék a bevezetését. A komplex ttudban valóban nincs gazdaságföldrajz, ahogy rendszerező szerves kémia, és sok más anyag sem! Közép és általános iskolákban is lehetőség volt rá korábban, hogy így oktassák a tárgyakat, nem értem ezt miért felejtette el mindenki... Még érettségi is van belőle minden szezonban. Szóval csak kicsit járatosabbnak kellett volna lenniük.
A tanári szakok ugyanúgy indulnak, mint eddig.
Arról lehet vitatkozni mi volt a kormány célja, de ezt max ők tudják...
Először a szakot kellett volna léttehozni, majd az első végzettekkel kipróbálni pár iskolában, majd bevezetni a kötelező ttud érettségit, és tesztelni mi a jobb!
Én egyébként amellett vagyok, hogy legyen kötelező a (közép) ttud minden* gimnazistának, pl 11. után, persze az anyag "töredéke", ahogy a fent is említett ttud érettségun (alap tv-ek/jelenségek magyarázata). Persze mindezt a tantervhez igazítva, ugyanis eddig is minden ttud tárgy max 3 évig tartott.( Sajnos nagyon el vannak hanyagolva ezek a tárgyak. Ami ebben a korban szerintem megengedhetetlen! És gondoljunk arra, hogy a humán érettségiket végig kell nyomni a reálosoknak, akiket meg a humán tárgyak érdekelnek bátran félvállról vehetik a ttud tanulást, erről is tudnék mesélni... Meg a sok hülye tárgy, ami elveszi az órákat (filozófia, művtöri, társadalomismeret, etika, mindennapos tesi, és még kitudja milyen baromságok). Nem lenne ezekkel baj, de ebbe a formában (30++ óra egy héten) nem jók, és szerintem se kéne bent lenni 30 h-nál többet, ugyanis ez a "plusz" idő csak látszólag, vagy talán még úgy se, telik tanulással...)
Jelenleg a tanárok közt megosztva megy a komplex ttud a legtöbb helyen, és egy óriási katasztrófa...
*kivéve azokat, akik egy ttudból emelt szinten érettségiznek
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!