Hogyan lehetne megérteni az emberekkel, hogy a tudatos számítógép haználat nem egy rosz dolog?
Nem túl szakmai a kérdés, de már nagyon idegesít, hogy mindenki elfelejti a jelszavát meg elveszti az adatait és ahelyett, hogy megelőzte volna a bajt, most útólag megy számtech boltba meg ide gyk-ra sírni, hogy mit csináljon.
És amikor megkapja, hogy "állítsa vissza a biztonsági mentésből" akkor csak mélán néznek előre és még a fogalmat se értik.
Jelszóval is ugyanez a hanyagság megy. Nem azt mondom, hogy KeePassXC-t kéne használni és minden jelszót random generátorral kéne csinálni, de amikor megadja a macskája vagy a lánya nevét, legalább vegyen elő egy kib...szott füzetet és szánjon rá fél percet, hogy felírja.
(Ma már egyébként bőven lennének arra algoritmusok, hogy meghosszabbítsák a visszafejtési időt [Argon2 például] és így akkor rövidebb és egyszerűbb jelszavakat is meg lehetne adni, de a cégek valamiért nem foglalkoznak ezekkel.)
Aztán amikor ezek nincsenek meg, akkor megy mindenhova az IT-sokhoz és ha kiröhögik akkor még az IT-s a hibás, hogy nem tudja visszahozni.
(Nem tértem egyébként ki sok minden másra még. Például az internet szolgáltatók marketing húzásairól sem beszéltem, de ezt most haggyuk.)
Szóval lehetne ezekkel valamit kezdeni, hogy az emberek ráébredjenek, hogy a megelőzés lenne a fontos még azelőtt, hogy ezt meg kéne tapasztalnia?
Esetleg valamilyen helyi 15-20 fős kis előadásokat lehetne tartani, hogy ezekre figyeljenek? Vagy mit lehetne ez ellen tenni?
Sajnos sehogy, mindaddig amíg nem történik vele meg. Akkor viszont minden szar FB, Google, MS stb. Évek óta bekapcsolható a 2fa SMS kód de még ma is rengeteg fiókban nincs. Lópikula jelszó, ugyanaz az emailcím jelszópáros minden fiókban. A letöltött jelszólopó,és egyéb vírusokról nem beszélve. Aki meg bekapcsolta az SMS kódot az meg már más telefonszámot használ a régi elérhetetlen. Saját magát kizárva a fiókból.
Mert ugye helyreállítási, másodlagos emailcím az nem lett megadva. Helyreállítási kód az nem lett letöltve.
Sajnos csak egy szűk réteg az aki igazán foglalkozik a biztonsággal. Pedig ezek tanulható dolgok.
Nem érti a rendszert, így nem látja át mi mire jó.
Nálunk pl folyamatosan meglepődnek a kollégák, hogy a céges levelezőrendszer kijelentkezteti őket időközönként és csak telefonos jóváhagyás után tudnak visszalépni (2fa). Aki évek óta ott van az se érti, hogy ez mire jó, pedig 100x el lett már mondva nekik.
Vannak olyan új emberek, akik meglepődnek azon, hogy a windowsba felhasználónév-jelszó párossal kell belépni. Volt aki zárolta a fiókját, mert csak a felhasználónevét adta meg a jelszó mezőt nem töltötte ki. És nem értette, hogy miért probléma ez.
Olyan is előfordult, hogy 0,5 hónap ottlét után nem tudott bejelentkezni, merthogy nem tudja fejből a felhasználónevét és jelszavát.
Feladtam már, hogy megértessem velük ezeket. Ha megszívják, akkor megszívják. Majd tanulnak a saját kárukból.
Ezt azért nem gondoltam, hogy valahol ennyire súlyos a helyzet, hogy valakinél még a jelszó létezése is gondot okoz :D
Amúgy a levelezőrendszer kiléptetését én sem nagyon értem. Minek kell kiléptetni? Nem a Windows fiókon belül van a levelezés? Ha ott már egyszer jelszavazva van akkor minek lépteti ki az embereket?
Ha túl sok tudatos felhasználó lenne akkor éhenhalnának a PCszervizekben és adatmenő cégeknél dolgozók..
Jó ez így, legalább van munka.. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!