Milyen költségekkel jár egy vitorlás fenntartása egy évben?
Majd egyszer tervben lesz egy vitorlásvásárlás( vagyis remélem), ez még a jövő, néztem elég jókat kapni már 2 millió forint körül.
Na most a Balatonon szeretném majd tárolni, ami ha jól tudom nem olcsó.
Ez milyen költségekkel jár? Kikötődíjak, teleltetés , kiemelés, vízre emelés , valamint adók a vitorlás után ilyenekre gondolok.
Valaki esetleg tart fenn vitorlás? Sajnos fogalmam sincs mi mennyibe kerül egy ilyen mókánál..
Előre is köszönöm a válaszokért
Költségek, amikkel számolni lehet egy vitorlás hajó fenntartása során.
Tárolni kell valahol a hajót, ehhez kell egy kikötőhely valamelyik kikötőben.
Egy kikötői díjszabás itt van: [link]
Kikötőtől függően 100 000 — 400 000 Ft ekkora hajóra. Ennél drágább helyre aligha érdemes menni.
Egy ilyen méretű fix tőkesúlyos hajót — jellemzően 1 m-nél nagyobb merülése miatt — a déli parton a nádasba behúzva nem lehet tárolni, az északi parton esetleg lehet. Billethető vagy felhúzható tőkesúlyos hajónál esetleg meg lehet oldani, ha kellően védett nádast találsz. Szokták még bójára állítva tárolni, de akkor gyakorlatilag nyílt vízen áll, szerintem kockázatos. A bóján tárolásról a szabályozás változott az elmúlt években, utána kell nézni.
A téli tárolás 100 000 Ft körüli összeg.
A hajót tavasszal be kell daruzni a vízbe, majd ősszel ki: 2* 10 000 - 15 000 Ft.
Évente kell a hajót algagátlózni. ez 10000-20000 ft. Nem egy ördöngősség, olcsóbb, ha Te csinálod meg.
A kötelek, kopó alkatrészek, izzók, akkumulátor, stb. pótlására, javításra, motor szervizelésére évente 100 000 - 200 000 Ft-ot lehet számolni ilyen hajónál. Ha szerencséd van, olcsóbban is kijöhet, de jobb ezzel kalkulálni.
Az újonnan vett hajónál meg kell nézni, hogy megvannak-e a Hajózási Szabályzat szerint előírt felszerelései: [link]
Ha mindent meg kell venni, akkor 200 000 Ft körüli egyszeri költség.
5 évente vizsgáztatni kell a hajót, a Nemzeti Közelekési Hatóságnak fizetendő vizsgadíj 46 000 Ft.
A kedvtelési célú kishajók adójáról itt olvasható tájékoztató: [link]
Egy 5-6 m hosszú 4-5 személyes kishajó típustól függően még pont beleférhet az adómentes sávba (<25 m^2 vitorlafelület)
Mindezek az általad írthoz hasonló méretű vitorlás kishajóra vonatkoznak. Ha egy vízi sporteszköznek minősülő jollét vesztek, akkor a fenti költésgek töredéke jelentkezik csak. Meglepő lehet, ha azt mondom, hogy a vitorlázás meglepően olcsó is lehet, kellő leleménnyel és szerénységgel.
Mielőtt saját hajót vesztek, próbáljatok ki többféle hajót. Személyes tapasztalat alapján jobban lehet dönteni. Fontoljátok meg:
- mire akarjátok használni a vitorlást?
- hol szeretnétek vitorlázni?
- csak egy-egy napos utakat tennétek vagy több napos túrákat is?
- hányan fogjátok használni családdal, barátaitokkal együtt is?
- akartok-e versenyezni?
- hol fogjátok tárolni a hajót?
- mindig ugyanott használjátok, vagy elviszitek más vízterületre is?
Köszi a választ! akkor ezek szerint egy ekkora hajó csak a nyári-téli tárolási költségei kb 400ezer forint körül lehetnek, de inkább 500.
plusz a karbantartás/felszerelés...
Ez igen drága móka , ahogy elnézem.
Sajnos igen, egy ilyen középkategóriás autóhoz hasonló vitorlás fenntartása is hansolnló nagyságrendű az autóhoz. A kikötődíj a legnagyobb tétel. Ha kisebb merülésű vitorlást sikerül venni, az esetleg tárolható horgászkikötőben lényegesen olcsóbban. De szerencse is kell egy ilyen helyhez. Esetleg a Balaton Budapesttől nehezebben elérhető részén, a nyugati medencében az északi parton valamelyik nem annyira felkapott településen lehet olcsóbb kikötőhelyhez jutni.
Ha kisebb hajóval kezditek, például egy könnyű műanyag jollét vesztek, azzal sokkal alacsonyabbak a költségek. A kikötődíj is 100 000 Ft nagyságrendű, télire autó tetején vagy utánfutón haza lehet vinni, nem kell vizsgáztatni, nem kell annyi felszerelés hozzá.
Hát Zalában lakok, közel a nyugati medencéhez, de ugye nem feltétlen a vitorlázás miatt venném, nekem inkább ilyen mozgó nyaralónak kellene, családdal napokra lemenni, horgászgatni stb.. Lehet venni kicsi ilyen "sportvitorlásokat" nem tudom mi a megnevezése, de ugye azok ezekre a célokra nem alkalmasak. Hát egyszer talán lesz ennyi pénzem, vagy talán soha, ez még a jövő zenéje.
köszi a válaszod!
Azért mielőtt beruházol egy ilyenbe próbáld ki.
Azt írod aludni is szeretnél benne.
Egy kisebb hajóba, azért aludni nem olyan vidám dolog, már a kisebb hullámok is sokkal jobban dobálják, mint egy nagy hajót.
Szóval, nehogy az legyen hogy megveszed, aztán egész este ott rókázik a család, mert tengeri betegek lesztek.
Esetleg érdemes elgondolkozni egy kisebb motoros túra csónakba, pl: Angeló molinari 410-510 cm. Persze vannak ennél nagyobb és szebb csónakok is, kinek mit enged meg a pénztárcája. Egy ilyen kb. 3-500.000 ft motor nélkül.
Ez egy viszonylag kicsi csónak, viszont ahhoz képest nagy a hely benne.
Ez persze motoros, de egy villanymotor + 1-2 akkumulátor, és már mehettek is a balatonra. (én mondjuk napelemes töltőt is vennék)
napközben lehet vele csónakázni, estére meg meglátok valami kempingnél, és ott esztek isztok tusoltok, és alszotok.
vagy veszel rá egy benzinmotort, és lehet menni a Dunán és a Tiszán. Amikor alacsony a vízállás, akkor annyian sátoroznak a parton, hogy szinte nehéz helyet találni. És a Duna legalább olyan szép mint a Balaton.
Amíg 10Le alatt maradsz, addig nem kell rá jogsi, és nincs semmi más költség, csak a tankolás (esetleg kikötői díj) De egy ekkora csónakot utánfutón könnyen lehet szállítani, vízre rakni meg kb.: 10 perc.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!