Kikötésnél, (kishajó esetében), pl. : ha orral állunk a kikötő helyre, akkor elől bikára kötök és a tat résznél pedig cölöpre szeretnék. A cölöpökre való kötésnél, milyen csomót érdemes alkalmazni? Egyáltalán ti hogyan csináljátok a manővert?
A kikötés előtt a kötél végére előre érdemes egy akkora hurkoz kötni, ami ráfér a cölöpre. A csomó lehet perec- (más néven nyolcas), vagy paalstek. A pereccsomó rángatástól sem lazul ki, a paalsteket le kell biztosítani.
A kikötéshez 2-3 ember kell, a hajó méretétől függően:
1 kormányoz
1 az orrkötelet kezeli
1 a farról a cölöpre kerülő kötelet kezeli
A kikötőhelyet úgy érdemes megközelíteni, hogy ahhoz a cölöphöz megyünk közel, amerről a szél fúj. Így elfújni akar a szél az oszloptól. A farkötelet kezelő embernek lesz először dolga: a hajó legszélesebb részénél áll a szél felőli oldalon, majd mikor az oszlop mellé ér, ráteszi a hurkot. Ezután kézből adagolva hagyja kifutni a kötelet, de azért bármikor meg lehessen húzni feszesre. Ezután tovább megy előre a hajó. Amikor az orrban levő ember jelzi, hogy ki tud lépni, a farkötelet feszesre húzva megállítják a hajót, az orrban levő ember kilép és leköti a hajó elejét. Ezután kissé lazítva köteleken a hajót a másik oszlop felé lökik és arra ráteszik a másik oldali farkötelet.
a művelet rajzokkal illusztrálva le van írva a
Dulin Jenő, Dulin László: Vitorlássport
Tóth Kálmán: Vitorlázás
című könyvekben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!