Hogy lehet az, hogy az az autó a Forma-1-ben, amelyik a legnagyobb végsebességet éri el, másodperceket kap a köridőben? Illetve ebből kifolyólag miért nem a nagy csapatok autóié a legnagyobb végsebesség?
A Forma 1-es autók aerodinamikájában a két fő dolog a leszorítóerő és a légellenállási tényező. Nagy vonalakban ez a kettő egymással ellentétes: ahhoz hogy leszorítóerőd legyen, az kell, hogy a levegőmolekulák az autóba ütközve felrepüljenek a magasba, mivel ennek az ellenereje nyomja az autót az aszfaltba, növelve a tapadást. Ugyanakkor a magasba repített levegőmolekulák energiája az autótól származik, lassítva azt. Ez a légellenállás. (valójában kicsit bonyolultabb a dolog, de szemléltetésnek megfelel)
Az egyenesben az alacsony légellenállás a nyerő, kanyarokban a magas leszorítóerő. A csapatok a kettő közti kompromisszumra próbálnak törekedni. Ritkán van olyan, hogy a legextrémebb, legalacsonyabb légellenállás a tuti. Ezért ritka az, hogy a legjobb köridőt futó autó legyen a legnagyobb végsebességű is egyben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!