Milyen változások voltak a Forma-1-ben?
- Ha a motorokat érted, akkor 2014 óta van a jelenlegi, hibrid éra, előtte a V8-as éra volt. Az autók az igazi motorhangjukat is akkortájt vesztették el.
- 2011-ben vezették be a DRS-t, azóta nyílik a hátsó szárny a célegyenesben, és váltak az előzések sima autópályás kikerülésekké
- A 2014-es Bianchi-baleset óta van ez a nagy óvatosság az esős futamokkal, meg küldik rögtön az SC-t, ha megáll egy autó.
Majd még írok, ha eszembe jut. :)
A 2017-es szabályokat emelném még ki, amikortól jelentősen megnőtt az autók által termelt leszorítóerő és így a kanyarsebesség és átlagsebesség, egyúttal a méretük is. De tényleg, brutál nagyok a mostani autók, itt a 2021-es és a 2008-as McLaren összehasonlítva:
Hát a 2008-as szinte játék méretűnek tűnik.
Az eső miatti óvatosság egyébként jelentős részben inkább ennek köszönhető, a nagyobb és gyorsabb autók törvényszerűen sokkal több vizet vernek fel egy kisebb esőben is, és könnyen nullára csökken a látótávolság.
Illetve ami még nagyon feltűnő (bár a versenyeket nem befolyásolja), hogy huplisabb részeken vagy féktávon, az aszfalthoz verődve szikrákat vernek fel az autók, mint a 80-as években. Ez 2015 óta van, amióta az autók alján levő kopólemezt titánból készült elemekkel rögzítik, onnan jönnek a szikrák.
Ami még a versenyre nagy hatással lehet:
Kvalifikáció. A jelenlegi kieséses rendszer 2006 óta létezik, három etap van (Q1, Q2, Q3), a leglassabb néhány versenyző nem mehet tovább a következő etapba, a Q3-ra már csak a legjobb 10 versenyző marad.
Sprintfutamok. 2021 óta néhány hétvégén van egy rövidebb, normál esetben boxkiállás nélkül teljesített szombati sprintfutam. Ez egy jelenkori próbálkozás a versenyhétvégék izgalmasabbá tételére, így semmi véglegeset nem lehet róla mondani, minden évben másképp néz ki (tavalyelőtt ha volt sprint, az döntötte el a fő futam rajtrácsát, míg tavaly már egy külön kis futam volt külön időmérővel).
Gumihasználat. Régebben többféle gumigyártó is jelen volt, és a különböző pályák különböző gyártónak feküdtek. 2011-től a Pirelli a kizárólagos gumiszállító. Minden futamra három különböző szárazpályás keveréket visz, és közülük legalább kettő különböző félét használni kell a futam során, feltéve, hogy végig szárazak a körülmények.
Virtuális biztonsági autó: ha olyan probléma adódik a pályán, amit a veszélyre figyelmeztető sárga zászló mellett nem lehet elhárítani, de nem olyan súlyos, hogy a valós biztonsági autónak kelljen maga mögé gyűjteni a mezőnyt, akkor bevezethetnek virtuális biztonsági autós fázist. Ekkor a versenyzők információt kapnak közvetlenül a kormánykijelzőre, hogy az adott szakaszt milyen gyorsan teljesíthetik. Ezt 2015-ben vezették be, Jules Bianchi sárga zászlós szakaszon történt végzetes balesetét követően. A biztonsági autós fázis szabályai egyébként viszonylag gyakran változnak (főleg, amik az újraindítást érintik).
Motorokkal kapcsolatos változások röviden a kezdetektől:
Persze fontos hozzátenni nagyon sok motor van a világon, ami a fanok kedvence, teljesség igénye nélkül íme pár autó/motor kombó, amelyet mindenki ismer:
Ferrari 412T2, az utolsó V12-es autó, amely az 1995-ös évi szabályokban foglaltak szerinti kisebb motorűrtartalom 3.5L-ről 3L miatt elérte a 17 ezres fordulatot, ezért egy rendkívül különleges hangja tudott lenni a nagy fordulat miatt.
Ford Cosworth V8 :
Ezen motorok 1966-tól meghatározóak voltak a 90-es évekig, nyilván fejlesztett verzióban, rengeteg világbajnoki címet is szereztek velük.
Információk erről:
V10 1989-95 3.5l 1995-2005 3L
Nem csak az F1, de a motorsport hangjának nevezett hang is , amelyhez hasonló nincs, bárki aki meghallja, akár pilóták is libabőrösek lesznek, jelenleg a mezőnyben lévő Alonso az, aki éles körülmények között is vezetett ilyet, hisz ő az utolsó V10-es (és az első modern V8) világbajnok. Ezen motorok volta koruk egy adott űrméretre vetített legerősebb motorok a motorsport történelemben, hiszen a 3L-es motor akár 950 lóerőt is tudott 19ezres fordulaton.
8-as vagyok:
Hát sírunk is rendesen, idén lesz 10 éve és ez 26-tól csak rosszabb lesz, bár a hang lehet nem, mert változtatnak az 1 nagy turbó koncepción(ez fogja a hangot többségében), mert arról már nem fognak akutöltés gyanánt energiát leszedni, és ráforgatni se tudnak elektromos úton, így lesz egy kis turbólyuk, azaz gázreakció késés, amíg a turbónyomás felépül, de a fő baj az lesz, hogy a mai 880 lóerő körüli motorok 550 lóerő környékére lesznek szabályozva és a jelenlegi 163 lóerős elektromos egység pedig fel lesz hozva szintén 500 lóerő környékére..vagyis most már félig tényleg elektromos lesz, elkeserítő belegondolni abba, hogy a hajtás kb. felét elektromos dolog adja, annyira megsterkélt az egész. Mintha kapnál egy csomagot és csak látszólag az lenne benne, mint amit vársz.
UI: Elfelejtettem ezt is linkelni: Alonso ugyebár 21-ben tért vissza az Alpinehoz, ami igazából a Renault sportmárkája, ő pedig 2005-2006-ban bajnok lett velük, kihozták neki 2020-ban az utolsó futamra a 2005 évi utolsó autóját, még benne volt a Kínai pálya térképe is, hát okozott az egész mezőnynek érzékeny pillanatokat! Volt ekkortájt Amazonon egy Fernando című sorozat, abban benne is van, felvette az eredeti ruhát, ott voltak az eredeti tagok, akik manapság külön csapatoknál dolgoztak és ők összeálltak újra, hogy elindítsák a kocsit. Összességében a kocsi elvileg nagyon nem is volt beállítva, a legnagyobb különbség a slick gumi volt a bordázotthoz képest és ahhoz képest nem is maradt el az akkor autóktól, pedig 15 éve nem vezette azt a kocsit és 1 évig nagyon F1 autót sem éles keretek között, ennek ellenére tövig nyomta (mint mindig).
1. [link]
2. [link]
3. [link]
360 fokos kamera:
4. Vágatlan körözés az egyik napról a spanyol sport tv által.
Interjú a speciális bemutatóról
4. [link]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!