Forma-1-ben a piros zászlós újraindításoknál miért várnak perceket a semmire a veszély elhárulása után?
Legutóbb a múlt hétvégi Brit nagydíj időmérőjén tűnt fel. Ugye azért jött a piros zászló, mert Magnussen Haas-a megállt. Már javában elszállították az autót a pályáról, de még percek teltek el, mire jött az újraindítás. Asszem már Wéberék is említették, hogy mire várnak még perceket.
Vagy az előtte hétvégén, Ausztriában. Asszem Bottas Alfája pördült meg, és mivel kb. fél percig egyhelyben állt a pálya mellett, jött a piros, majd aztán - önerőből - mégis elindult, azonban itt is még utána állt egy ideig. Még megvárták, hogy ő is visszaérjen a boxba, és még vagy 3-5 perc mire kitették az üzenetet, hogy folytatódik az edzés.
Ilyent egyébként többször láttam az utóbbi években szabadedzésen/időmérőn. Megpördül/kicsúszik egy autó, pont beintik a pirosat, mikor mégis tovább tud menni, de még megvárják, hogy visszaérjen, meg mindenki, ahelyett, hogy rögtön folytatódna, tekintve, hogy a piros zászlót okozó veszélyforrás megszűnt.
A kérdésem, a műszaki mentések, illetve a veszélyt okozó autó továbbhaladása után mi az oka, hogy még perceket várnak, illetve megvárják, hogy ilyenkor is visszamenjen minden autó a boxba?
Pirosozás után megvan a procedúra hogy hogyan lehet/kell újraindítani. Piros után nem lehet csak úgy újraindítani mint sárga után, hogy jóvan akkor mehettek gyorsabban. Mindenki vissza a boxba és ellenőrzés. Végignézik az összes bírói posztot, mindegyik jelenti hogy oké minden. Bizonyos esetekben a safety car is végigmegy és az abban ülő sportbíró is meggyőződik a pálya biztonságosságáról és adja a jelzés, hogy rendben, újra indítható a leállított futam, időmérő, stb.
Sok100milliós értékekről van szó mint az autóknél, mint a pálya részéről. Jaa és az emberélet is számít egy kicsit. Nem indíthatják rá direktben a mezőnyt a még pályát sepregető emberekre. Inkább legyen +4-5 perc mint -1 ember. Rohadtsok ám a halottakkal a papírmunka!
Leintés után is végigmegy a safety car a mezőny mögött mégegyszer és megnézi minden rendben van-e, nem maradt el senki, semmi, stb. Meg a rajt előtt is a SC orr áll a mezőny előtt és végigmegy, végignéz utoljára mindent. Ezért érdemes kimenni futamra, mert látja az ember az ilyeneket amiket a közvetítésben nem mutatnak.
Egyszer sok évvel ezelőtt megpróbáltam befogni a Hungaroringen a pályabírók rádióját. Persze nem F1 futanom. 160Mhz környékén volt valahol, már nem emlékszem. Folyamatosan megy a jelentgetés. X kanyarban ez csúszott le, Y kanyarban azt a rajtszámot nézzétek meg, stb.
Szóval komoly szabályok vannak amiket maradéktalanul be kell tartani és végigmenni a checklistákon, stb ahhoz, hogy megnyomhassák azt a gombot ami zöldre váltja a boxutca lámpáját.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!