Kezdőoldal » Sport, mozgás » Kerékpározás » Ha az elsőkerekemen a 160...

Ha az elsőkerekemen a 160 mm-es féktárcsámat cserélném 203 mm-esre, akkor jobb lenne a fékhatás?

Figyelt kérdés
Vagy mi a különbség egy kicsi és egy nagy tárcsa között?
2018. nov. 27. 20:07
1 2 3
 11/22 anonim ***** válasza:

megmondom őszintén, hogy a 'másik elméletemmel' kapcsolatosan elbizonytalanodtam. Elviekben azonos fékhatás eléréséhez tényleg kisebb erővel kell ráharapni a nyeregnek a tárcsára. Nem tudom, hogy ott számít e egyáltalán az erőkar, vagy tényleg csak az erő. Ha csak az erő, akkor igaz, hogy azonos fékhatásnál kevesebb erő kell.

Viszont rengeteg villánál meg van szabva a maximális rotor méret, aminek ennek fényében nem lenne értelme.

2018. nov. 30. 23:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/22 Wadmalac ***** válasza:

Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem speciel sokkal könnyebb egy kézerőt szabályozni, ha kisebb megerőltetéssel kell markolnom. Vagyis, ha kisebb erőt kell kifejtenem, jobban tudok szabályozni.


A villatekeredés érdekes kérdés. Ha csak a keréktengelytől vett rádiuszt nézzük, semmiképpen sem lehet a nagy tárcsának nagyobb csavaró ereje a villára.

Két dolog lehet szerintem, ami alátámaszthatja a nagyobb csavarást.

1. a nagyobb tárcsának a kiemeltebb konzolja, ami messzebb kerül a villa függőleges tengelyétől.

2. a villapapucstól messzebb kerülő csavarási erő támadáspont, ami, persze csak ha a villaszárakat összekötő merevítő erre nem tart eléggé ellen, produkálhat több csavarodást.


Az egyes számomra valószínűbb. És azért csak az utólagos tárcsacserére érvényes, mert ami gyárilag nagy tárcsás, ott a konzol nincs olyan messze a villától.


Amúgy meglepne, ha egy átütő-tengelyes villaszárat meg lehetne tekerni.

A vékony normál tengelyesnél előbb hihető a dolog.

2018. dec. 3. 07:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 szlory ***** válasza:

Már-már Sheldon Cooper (nem Brown :D) szinten álltok a fizikával, csak közben a lényeg egyszerűbben megvan. A villák, teleszkópok, vázak tervezése megadott erőhatásokra történik. Az olcsóbbaknál v. gagyibbaknál nem mérik ki, spórolásból. És itt jön a cumicunami.


Egyértelműen a tárcsafékes láb az egyetlen, ami meg tud rogyni az erőhatástól. Tessék nézni, van épp elég belőle a neten: [link]


Lehetne hosszan elmélkedni (előbb írtam egy vaskosat, aztán inkább töröltem, tényeket adok - nem elméleti fizikát), a vége úgyis ugyanaz. Kivitelezhető a tárcsafékes lábak elnyírása (mindegyiké), maximum nem kerékpáros erőkkel. A SRAM asszem mai napig a 200-as nagytárcsákkal teszteli a RockShox telóit (mindet), de végül mégis az adott modell merevsége + felfogatási rendszere + felhasználási területe alapján publikálják a maximálisan ajánlott tárcsaméretet a biztonságos használathoz. És nagyon nem mindegyikre merik javasolni a legnagyobbat. Biztos összeesküvés! :D


Tehát egy 160-as tárcsával muzsikáló rendszernél jobb lesz a 180 fékhatása és még jobb a 200asé. Mindeközben, semmi mást nem változtatva folyamatosan növekszik az esély, hogy a felső csavarozási pont felett kicsivel egyszer csak azt mondja a teló lába, hogy "viszlát". És innentől már csak az a kérdés, hogy ki mennyi esélyt akar bevállalni. Persze mindig könnyebb úgy vállalni, hogy nem is tud róla. ;)

2018. dec. 3. 12:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 Wadmalac ***** válasza:

#13:

Hát, a fizikát nem lehet megb..ni, a nyomaték, az nyomaték.

Hogy a konzol fölé mennyire nyúlik ki a munkahenger fogáspontja, az bizony lehet túlzott erő oka.

Akkor UGYANAKKORA fékERŐ, mint a 160-as tárcsán, okozhat nagyobb terhelést, viszont ha a fékezési nyomaték azonos, akkor ez a terhelő erő tárcsaátmérőre arányosan kisebb.

Összefoglalva, normál használati helyzetben elvileg nem okozhat egy nagyobb tárcsa törést, hiszen azon nem keletkezhet nagyobb fékerő, mint amennyi blokkolja a kereket, az meg elérhető a 160-as tárcsán is.


Ha az erőkarokat nézzük, tulajdonképpen egy felnifék tudja a legnagyobb terhelést adni a villa vállának.


Hogy egy teló alsó csövét be tudja rogyasztani a tárcsa ereje a konzolon át, az szerintem állati extrém esetben lehet csak tárcsaméret-függő.

2018. dec. 3. 13:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/22 szlory ***** válasza:

@Wadmalac: majd egyszer számold át újra. ;) ÉS/vagy esetleg magyarázd el, mit mondjunk azoknak, akik lefotózzák a megrogyott villájukat vagy esetleg magának a gyártónak, aki eddig fölöslegesen fáradozott a mérésekkel. :D


A legfurábbnak azt tartom a soraidat olvasva, mintha igazából te is látod, csak kb. nem hiszed, hogy megtörténik az egész. Mindezt a kerékpáriparban, ahol legyen minden könnyű, extramerev, olcsó. Mert ha egy motor telójáról lenne szó, abba kerül anyag bőven. Itt meg fél kiló alucsőtől várod el, hogy ne rogyjon meg, úgy, hogy még a márkáját sem tudod. Bár ha márkás lenne, legalább a gyártónak elhihetnéd, hogy nem ajánlja. Mindeközben a Merida és Specialized karbon villái (más baj van velük) törnek és hívják vissza. Meg ilyenek. És nem hiszed, hogy a nyíróerők mire képesek. Meg csak elvileg történhetne meg. Fura, nem? :) [Bocsánat, nem személyeskedésnek szántam soraimat, csak tényállást rögzítendő/pontosítandó]

2018. dec. 3. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/22 anonim ***** válasza:

[szerintem]

Egyre inkább azon vagyok, hogy a jobb oldali mozdul el előre. A bal szár törés már olyan extrém eset, ami messze túlmutat egy csavarodáson. Szerintem. Plusz ha egy autón a jobb oldalt lévő fékek kevésbé fognak, akkor az is bal oldalra fog elindulni erős fékezéskor és jobbra kormányzol ellen. Szerintem ez kicsit alátámasztja a szitut (ez amúgy velem megtörtént eset :D).

A másik, hogy a jobb oldali szárra csak a tengely, és két becsúszószárt összekötő rész hathat, innentől kezdve szerintem felesleges azt számolgatni, hogy hol helyezkedik el nyereg, mekkora az adapter, stb. Már csak azért is, mert a forgást indukáló erő a biciklivel párhuzamos síkon helyezkedik el, előre mutat és ilyenkor a síkon változó helyzetű támadáspont helye irreleváns, csak azt kell számolni, hogy az erő síkja milyen messze helyezkedik el a forgásponttól. Magyarul csak a jobbra balra számít, az előre/hátra/le/fel nem. A csavarodás meg kb annyi, hogy a nagyobb tárcsa miatt nagyobb nyomaték érhető el.

[szerintem]

Lerágott csont, mindenki azt hisz, amit akar :D A kérdés bekültem a GMBNnek, szerdán jön egy askGMBNtech rész, reméljük megválaszolják.

2018. dec. 3. 22:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/22 Wadmalac ***** válasza:

"A legfurábbnak azt tartom a soraidat olvasva, mintha igazából te is látod, csak kb. nem hiszed, hogy megtörténik az egész."


Nem arról van szó, hogy nem hiszem, csupán arról, hogy ez nem simán ilyen egyszerű, hogy nagyobb tárcsa töri a villát és egyértelműen a tárcsa átmérőjén múlik.

Leírtam, hogy annak lehet szerepe, hogy a konzol felfogatási pontjaitól messzebb kerül a fékbetét fogáspontja, ami nagyobb erőkart jelent ugyanazon a rögzítésen. Az a kérdés, mi a szent xartól lenne ez az erő több, mint egy 160-as tárcsánál, ha a féknyomaték a keréken azonos, a nagyobb féknyereg erőkaron így az erő meg kisebb (még hozzá ugyanazon arányban, hiszen mindkettő erőkar a féktárcsa méretén áll).

Én arra tippelek, hogy a nagyobb tárcsával gyakoribb a kerék blokkolása és a blokkoló kerékkel akadályba futástól fellépő túlterhelés, a fékerővel együtt, vagyis a terhelés inkább ütésszerű, mint kisebb tárcsánál. Attól kifáradhat a konzol, villa stb.



" magyarázd el, mit mondjunk azoknak, akik lefotózzák a megrogyott villájukat"


Fotózhatják, ha meg nem mondod, mi a VALÓDI ok, csak tippeled, hogy a nagy tárcsa.


[link]


[link]


[link]


Ezek meg 160-as és 180-as tárcsák voltak.


"Magyarul csak a jobbra balra számít, az előre/hátra/le/fel nem."

Telós villánál ezt illene kivédenie a megfelelő villapapucsnak és a villaszárakat összekötő merevítőnek.


A linkelt fotóimnak legalább egyike egyértelműen előreforgató túlterhelést kapott, nem oldalcsavarodást.

2018. dec. 4. 07:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/22 anonim ***** válasza:

Csak én érzem úgy,hogy kicsit túl variáljuk?

Csupán a tárcsát cserélné a kérdező.

A nyereg,kar marad ugyanaz.

Vagyis az adagolhatoság sem változik,miert tenné?

Csupán a konzoltól való távolság változik,a tárcsa,pofa távolság változatlan (ha nem lesz vastagabb nagyobb tarcsa)


Valóban nagyobb fékerő lesz a végeredmény de ez is csak száraz betonon lesz érezhető,bármilyen egyébb talajforma estében a talaj-gumi tapadás lesz a mérvadó. És valljukbe ha nedves avaron fékezek akkor tökmindegy,hogy mikor blokkol a kerék,mekkora fékerő,kb: a félhegyről lecsuszok mire megáll a ló.

2018. dec. 4. 09:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 szlory ***** válasza:

Nincs ez túlvariálva, a fizika alapvetően rengeteg részből teszi össze a modellt, jelen esetben mindenki a magának kézenfekvőből indul ki, legalábbis először.


Node, még mindig nem fizikával győzködök. Íme, megtaláltam a gyártó korábbi sajtóközleményét: [link] Lényegi rész a nagyon sietősöknek:

"SRAM tests the structural integrity of all RockShox forks to that of the 210mm disc brake rotor size. However, other factors, including fork stiffness, bushing design, and intended use are considered when determining maximum rotor size."


Wadmalac: először is nem tippelem, hanem tudom hogy a tárcsa. Nem önmagában a nagy tárcsa (mindegyiknél), hanem a tárcsa felfogatására érkező nyíróerő. Biztos valamit rosszul fogalmazok neked, mert szerintem megint kimondtad, hogy látod: "A linkelt fotóimnak legalább egyike egyértelműen előreforgató túlterhelést kapott, nem oldalcsavarodást." Hát erről beszélek! :D Dehogy a csavarodásba halnak bele, hanem a nyírásba. Ha fékezel, a tárcsa rányomja a felfogatást a villa lábára. Ha ez a nyomás erős vagy strukturálisan gyenge ponton érkezik, reccs. A gyártók nem fognak mindent lehetővé tenni. Persze jobbára megúszod csavarodással, de egy 160 -> 203 esetén, különösen valami harmadrangú cuccal és a többi faktorral együtt hamar kijön a kockázati sansz olyan emelkedése, amit épeszűen nem kéne vállalni. Ennyi.


#18: Egyfelől más megírta okosan, hogy bizony a tapadás, gumi, miegymás is fontos, ha valaki 200asra áhítozik. Másfelől igenis változik az adagolhatóság, mert a tárcsa lábai (amivel felfogatod az agyhoz) erőkarok lesznek fékezéskor. Például adok neked egy középcsapágyat meg szerszámot hozzá, amit egy 10 centis karral kell kihajtanod. Fogadjunk, hogy ha meg tudod indítani, mert elég erős vagy, akkor is úgy fog kirúgni, mint az állat. Szemben egy 25 centis karral, amit egyrészt a gyenge ember is kihajt, másrészt megindítod finoman (adagolod az erődet). Itt is ez történik.


SZVSZ hűtés és gyengédebb adagolás a két legfőbb ok, amiért érdemes rámenni a nagy tárcsára. De nem éri meg számomra a luxus, hogy az életemet vagy másét kockáztassam a hanyag tervezés miatt. Márpedig nem gyártom a villákat, csak beépítem. Ergo vagy megmondja a gyártó, mit tehetek fel, vagy 160assal építem össze. Külön kérésre, fentiek elmondása után hajlandó vagyok a 180ra. 200 semmiképpen, csakis gyártói ajánlás esetén, akinek illik tudnia, mennyi anyagot rakott a lábakba. Ha ő sem tudja, akkor ki vagyok én?! Kukába vele.

2018. dec. 4. 09:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/22 Wadmalac ***** válasza:
Kicsit kisebb kézerő lesz szükséges a fékkaron. Szerintem ez a mérvadó pont. Fékerő a 160-assal is elég.
2018. dec. 4. 10:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!