Elektromos kerékpárok esetén, nem kevés a hivatalosan 250w és 25km/h sebességhatáros pedelec rásegítés limit?
Itt arra gondolok, hogy ha valaki 60 kiló, akkor lehet, hogy neki megfelelő a 250w rásegítő motor, de ha egy 90-100kg súlyú embernek már nem nagyon.
Most már ilyen pedelec motorokból is van többféle. Középmotor, hub motor, dörzshajtás. A hub motorokból van geared és gearless. A gearlessnek a nyomatéka sokkal kisebb (az áttétel hiánya miatt), ezért ebből a direct drive fajtából az 1000wattos felel meg egy geared hub, vagy a középmotoros 250wattosnak.
Sebesség szempontjából is jobb lenne a 35km/h hivatalos rásegítés határ, a 25 helyett, természetesen ésszel kihasználva.
Először is a magyar előírások szerint a maximális teljesítmény 300W, sebesség nincs meghatározva.
Ami ennél nagyobb teljesítményű, az segédmotoros kerékpár; ennek megfelelően használható -tehát legális.
Az pedigb hogy a rásegítés 25 km/h-ig működik, az nem jelenti azt, hogy ne tekerhessél vele ennél gyorsabban -saját zsíron.
Alapvatően a kerékpár emberi erővel hajtott jármű. Ehhez képest az a 250/300 W pluszteljesítmény csak ráadás. És egyáltalán nem kevés: Förstemann csúcsteljesítménye 700-800 W körül van.
Amennyiben neked a motor teljesítményével van a gondod, akkor viszont a kérdés az: valóban kerékpár kell neked, vagy inkább egy motorizált jármű?
Szerintem nem elsődlegesen a teljesítményről kell ítélkezni, hanem a forgatónyomatékról.
Mert pl. 250 wattból a Bosch kihoz neked max 75Nm-t. A Brose 90Nm-t. Mindkettő 25km/h limitált (persze ha amcsit vennél, abban a leszabályozás ~32km/h lesz) - ez nem a magyar jogszabály miatt, nekünk nem csinálnak külön konfigot.
Hogy mire kevés a 25km/h? Relatív. Ha minél gyorsabban akarsz menni, tényleg kár bringára költeni.
Ha pedig nem akarsz szabálytalanul eljárni (idehaza), akkor bedobsz némi plusz pénzt és a garanciát és olyan motort választasz, amiben kiüthető kényelmesen a limit. "Természetesen ésszel használva"
Vagy ha van amúgy AM jogsid (miért is ne lenne/lehetne), akkor veszel speed pedelecet, 350Watt táján, szintén max. 90Nm nyomatékkal, 45-ös leszabályzással, garival. Kényelmetlenség lehet a biztosítás megkötése meg hasonlók, de hasítani fogsz. :)
Szlory, én is a forgatónyomatékra gondoltam, mint legfontosabb tényezőre.
"Ismerve, látva azt, ahogy a Kékestető meredekségét egy 110 kilós csóka a 28 kilós 250w-os pedelecjével úgy pörgette felfelé, hogy a szikár és cirka feleannyit nyomó országútis ló-lovas nem tudta követni."
Abban milyen motor volt? Középmotoros?
Az a baj, hogy én direct drive hub motor párti vagyok.
Azért szeretem az elektromos kerékpárokat, mert ha akarom tudom sportra is használni kikapcsolt motorral, nagyobb emelkedőn bekapcsolhatom a rásegítést, de ha szükséges, akkor egyszerű közlekedési eszközként is megállja a helyét anélkül, hogy elfáradnék vagy leizzadnék, felvihetem a vonatra különjeggyel, a lakásban és irodában elfér, kevesebbet fogyaszt mint egy robogó, pénzben kifejezve.
Hub motor párti vagyok, abból is direct drive típust kedvelem üzembiztonsága és tartóssága miatt. Ezzel az a gond, hogy ebből a 250 wattos nyomatékszegény. Az 500 wattos DD hub so-so, az 1000 wattos már megjárja.
Középmotoros volt. Bosch P.CX.
Tartok picit tőle, hogy annyira szofisztikált lett már az igénylistád, hogy túltoltad. Mindent amit mondasz igaz, csak a végén nem marad opció.
Ha pl. az elektromotorból kivesszük az áttételrendszert, szépen tökönszúrjuk. Duplán, mert mondjuk egy 1000W-ost etetni is kell.
A hubmotorral, kikapcsolva sportolsz persze, de kerékpáros alapvetés, hogy a legrosszabb hely, ahova plusz grammokat lehet tenni, az a hátsó kerék, távolodva a tengelytől. Fincsi tulajdonság lehet a visszatöltés, de nem kárpótol. Mint ahogy pl. a középmotoros súlypontja miatt sokkal reaktívabb tud lenni, mint a farnehéz.
Mindazonáltal igen, a hubmotor kímélőbb a hajtással, amúgy kisebb teljesítményre van szüksége, mint a középmotornak.
Jómagam, ha már ilyen sport+rásegítésopció még csak-csak tudok válogatni, de tartósság... ezek nem híresek róla. egy sportkocsi sem tartós alkatrészekből áll, hanem csúcsra járatott, gyorsankopó, szervizigényes cuccokból. én inkább ezt a szempontot annyiban figyelném, hogy lehet szervizháttér és jövőkép, mert az áttételezést megmókolni egyszerű gépészet, amíg gyártanak alkatrészt.
nem tudom, mennyi az annyi, de ha súlyos típus vagy, akkor szerintem úgy tarthatsz meg az eredeti elvárásaidból a legtöbbet, ha azonnal speed pedelecre mész és pá. Egy 500W-os áttétes Suntour pl. hátsó kerékre max. 80Nm-t ad le. Az szerintem baráti és a Suntour sem holnap fog eltűnni. Talán. :)
Ha pedig inkább sportélmény a prio, akkor Fazua motor, mindenképp. 60Nm nem sok a középmotortól, akkuja sem egy klasszis hombár, de hogy 1 kiló híján az egész rendszert és annak tömegét lekapod a bringáról - az minimum ötletes.
Esetleg látogass ki a fanatikusabb pedelec szaküzletekbe, ha főváros környékén jársz. Legalább kettőt tudok, aki komoly tapasztalattal és igen nagy (és $$$) raktárral szívta fel magát ahhoz, hogy tesztelhess. Mert végezetül megnézhetsz te minden specet, de a drive unit szoftvere dönti el, hogy milyen görbe mentén adja le a maximumokat...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!