Hosszú vagy rövid hátsó váltó? Többi lent.





Mi a különbség a hátsóváltók kanálhossza között?
A láncváltós kerékpárokon a különböző áttételek külőnböző lánchosszt igényelnek, logikusan a elől-hátul "nagy-nagy" áttétel veszi fel a legnagyobb láncmennyiséget, míg a "kicsi-kicsi" a legkevesebbet. A lánc hossza mindig ugyanannyi, ezért a használat közben a lánc feszességét úgy lehet biztosítani, hogy a felesleges mennyiséget a váltó kanala "veszi fel".
A tervezés során figyelembe veszik azt, hogy a "nagy-nagy" és "kicsi-kicsi" áttétel között mennyi láncfelvevő kapacitás szükséges, eszerint szerelik:
- rövid (SS, vagy Short),
- közepes (GS, vagy Medium) és
- hosszú (SGS, vagy Long) kanállal.
Általában ez a kerékpárok alapfelszereltsége:
SS: Országúti 2 tányéros hajtóművek, 1 tányéros MTB bringák (csak a hátsó sor fogszámkülönbségeit kell áthidalni)
GS: Országúti 3 tányéros, MTB 2 tányéros hajtóművek
SGS: MTB/Trekking/stb 3 tányéros hajtóművek
A fenti szabályok alól kivételt képeznek azok az esetek, amikor szándékosan rövidebb kanalú váltót szerelünk fel (pl MTB 3 tányérhoz GS kanalas váltót):
- ha súlyt szeretnénk megtakarítani
- ha meg akarjuk védeni a mélyre nyúló váltókanalat a beleakadó szikláktól, tuskóktól, gallyaktól, melyek váltótörést okozhatnak.
- ha nem váltjuk soha (!) a szélső (kicsi-kicsi és nagy-nagy, valamint az azokhoz közeli), amúgy sem ajánlott áttételeket. Felszereléskor ellenőrizzük a használt áttételeket, figyeljük meg, mely áttétel okoz már gondot váltónak!! Ezeket nem használhatjuk. Ha mégis szeretnénk, akkor hosszabb kanalú váltót kell vegyünk.
Mennyire





Gratulálok az előzőnek, szép cikket talált, ha meg maga írta, akkor le a kalappal. :)
Röviden és kiegészítendő:
1. Minden váltónak meg van adva, hogy az adott kanállal mekkora átfogása van és mi a legkisebb/legnagyobb fogszám, amit a hátsó soron elvisel. Ez alapján mindenki ki tudja matekozni, melyikre van szüksége. A legnagyobb fogszám esetén vannak trükkök, amivel lehet élni, ha 2-4-x foggal nagyobb sort akarunk használni, de ezzel ésszel.
2. Mindig törekedtem a legrövidebb kanálra. Egyszerű mechanika, a benne lévő rugó sokkal jobban nyúzva van, sokkal érzékenyebb a minőségre, ha a kanál hosszú. Ha döcögős a pálya, nem akarod, hogy belengesse a lánc alul a kanalat és emiatt ne legyen 100as hajtásod.
3. Szerintem hosszú kanál lassan már csak az 1x12-es meg hasonló dögöknél lesz érdekes.





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!