Érdemes bukósisakot venni?
Nem tűnik veszélyesnek, amíg véletlenül el nem ütnek, vagy te hibázol, és a fejeddel tompítasz.
Tedd fel úgy a kérdést, érdemes-e némi pénzt áldoznod azért, hogy ha beüt a gebasz, jóval nagyobb eséllyel ússza meg a fejed?
Szintén kb. 25 évnyi bringás múlt, egyetlenegyszer sikerült úgy esnem, hogy a bukó is leért (kocsi kiütötte alólam a lovat), meg egyszer erdőben fejmagasságban zsákmányra váró karvastag faágon tompított a fejvédő akkorát, hogy elszállt a bukó héja és szétrepedt a hab.
Én a versenyeken szoktam rá a bukóra, ma már ugyanolyan rutin, mint felöltözni, nem is gondolkodok rajta.
Plusz praktikumként megspékeltem ezt is dizájnosan elhelyezett fényvisszaverő matricákkal, úgyhogy még optikai tuningnak sem rossz.
A sisak pont mint a biztonsági öv. Csak az utóbbi kötelező, amiatt, mert jóval nagyobb eséllyel lesz használva. Viszont ha zavarna egy átrendezett frizura (pl. legyalulja a beton v. behorpasztja a padka) gondolata, akkor tedd fel. Tudtommal a sisakellenesek 2 érvet szoktak felhozni: 1=mert meleged lesz alatta (igaz, a szél kevésbé éri a fejedet, de ezért vannak szellőzős modellek); 2=mert így az autósok kimutathatóan úgy vélik, hogy tudsz magadra vigyázni, kisebb távolsággal előznek, ilyesmi (ezt a megkülönböztetést nem vettem észre, pedig erős forgalomban tekerek legtöbbször)
Egy sisak anyaga is avul (mint egy gyerekülés habja), illendő 3-5 évente az amatőrnek is cserélni, akkor is ha nem volt ütve. Neked úgy mondanám, hogy jó lesz az 5 évre, valami 10-15e Ft-ot beruházva egy normális alapba.
Franciáknál bevezették, hogy ha 12 év alatti gyerek bukó nélkül teker, 700 € büntetést kapnak a szülei.
Elindult annak a generációnak a kitermelése, akiknek már nem ciki, hanem alapvető egyértelműség lesz a bukó viselése.
Kíváncsi volnék, hogy az eladott biciklis sisakok hány százalékán van esésből származó akár apró karcolás is. Szerintem kimutathatatlanul alacsony értékről van szó. Ez persze örvendetes, de felveti a kérdést, hogy aki bicikliúton, járdán max 10-15 km-es sebességgel teker, mekkora esélye van arra, hogy egyszer is odakoccantsa a fejét a betonhoz. Gyanítom hogy rendkívül kicsi, sőt talán kisebb, mint hogy egy szélviharban egy erkélyről fejére essen mondjuk egy virágcserép. Kicsit úgy érzem, hogy mai világunk fölöslegesen túl van biztosítva bizonyos tekintetekben, más tekintetben meg szinte alig foglalkoznak a biztonsággal. Hetvenes években kezdtem bringázni nagyapám tanyabájkján (még a váz alatt átlépős módszerrel), tesóimmal, haverokkal estünk-keltünk, három pótkocsit vontató traktorok közt lavíroztunk a faluban (van még ilyen?), olyan országutakon bringáztunk, ahova ma nem mernék kimenni, szülők-nagyszülők azt se tudták hol vagyunk, de szerencsére horzsolásokon és zúzódásokon kívül nem esett bajunk. Sisakról, bicikliútról senki sem hallott, mégis fölnőtt ez a generáció.
Mindenki eldöntheti, hogy használ-e sisakot, de aki csak járdán, bicikliúton tekerget békésen, annak erre nem feltétlenül van szüksége. Ha el is esne netán, nagyon nem valószínű, hogy odaütné a fejét. De ha bizonytalan, inkább tegye fel. Aki viszont nagyobb sebességgel, úton autók közt bringázik, országúton, netán hegyi terepen nyomja, annak viszont ajánlatos (sőt kötelező?) használnia...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!