Miért van az új kerékpáromra ráírva, hogy közúti használatra nem ajánlott?
Sziasztok!
Nemrég vettem egy új bringát, mivel a régi MTB-m már közel 15 éves volt. A szempont az volt, hogy hétvégente el tudjak menni 20-40 km-es tekerésekre, később majd hosszabb távokra is talán. Sokat tekerek betonon, de szeretek terepen is hajtani, erdőkben, vízmosásokban stb. Ezért vettem egy KTM Ultra Peak 29" kerékpárt. Pont egy ilyet:
Egyik nap törölgettem egy erdei menet után, és egy kis német mondat ütötte meg a szememet, ami azt írta, h nem ajánlott betonon használni, kizárólag terepen.
Ennyire nem mind1, hol használom? Annyira nem vagyok bringa szakértő, persze kárt sem akarok tenni az új paripában. Ezt csak jó tanácsnak írják rá, vagy azért illik komolyan venni?
Pontosan ugyanazért nem ajánlott, amiért rallyautóval sem szokás elmenni a tecsóba darálthúst venni.
A rallyautó is elmegy a közúton, ahogyan a mounti is, csak nem arra van kitalálva, nem lesz olyan hatásfoka, mintha az erdőben, terepen hajtanád.
Persze amióta létezik mtb, azóta használják aszfalton, régebben menőségből, ma legalább odáig eljutott pár ember, hogy vékony gumikat pakol a terepre készített bringára. Így könnyebb hajtani betonon, nem mellesleg iszonyú bután néz ki:)
Szóval a lényeg, ha én fel akarom turmixolni a gyümölcsöt, akkor azt turmixgéppel csinálom, nem motoros kaszával. Mindkettővel meg lehet csinálni, de azért annyira nem mindegy, melyiket mire használom:)
Kell venni rá egy jó gumit amit vegyes használatra készítettek.
Pl amit én vettem az a Schwalbe Smart Sam Plus.
A "plus" a defekt gátló réteg benne.
(Darabonként a 26'-os nekem 10.000,-Ft ba került.)
Azzal lehet könnyen gurulni aszfalton is, mert csak a középső keskeny mintázat sor érintkezik a talajjal, de ide fel kell fújni legalább 3 barra. Aszfalton én 3.5-re is fel szoktam fújni. Terepen 1.8-2 körül lehet jól menni vele. Ha az alacsonyabb nyomással használjuk akkor aszfalton jobban kopik, viszont terepen jobban kapaszkodik.
Nagyobb nyomáson, aszfalton nagyon jól gördül és terepen könnyen megcsúszik.
A keskeny országúti kerékkel viszont nem lehet bemenni a terepes utakra, mert azt tönkre teszi. Azért vettem vegyes használatra ilyent, amit az elején leírtam. Kitekerek aszfalton mondjuk Pilismarótra és ott a be az erdei aszfaton az elágazásig és ott balra a kis patak hídján, töredezett gödrös aszfalton felmegyek Királykúti-nyereghez. Onnan tovább Sikáros irányába. A második leágazásnál balra fel lehet menni Prédikálószékhez, ahova viszont már kötelezően terep gumi kell. Ott még érdemes lemenni a másik irányban az erdőn, gyökres, köves részeken keresztül.
Onnan viszont szinte végig haza gurulok a sikárosi rét, Dömörkapu felé. A képek végén látszik az a rész ami a Prédikálótól tovább lefelé meglátható. Az tovább már csak gyalog lenne járható a Vad-álló köveknél le Dömösig.
Az, hogy miért van ráírva, hogy közúton nem, azt csak sejteni lehet. Egyrészt talán a gumi miatt, ami nem kimondottan országútra való. Lehet, hogy a rajta lévő gumi extre lágy és az kövekhez, sziklákhoz nagyon jól tapad, viszont országúton olyant érdemes használni, ami nem kopik annyira. Köves úton is kopik az, de terepen nem kapaszkodik jól a keményebb köpeny.
Ezt egy outis nem tudná megcsinálni, amit a montival meg lehet járni. Viszont a montival is megjárható amit az outis végig jár, igaz az outival gyorsabban lehet menni országúton, mert arra van kialakítva minden tulajdonsága. Viszont a monti jó (szerintem megfelelő gumival kiváló) vegyes használatra is.
A montival bármi biztonságosan megjárható.
Azért utolsó, nagyon nem mindegy, milyen mountiról beszélünk. Amit a kérdező linkelt - xc bringa - az még használható országúti túrázásra, de azért egy dh bicóval kerülni kell a közutat, mert nagyon nem odavaló.
Tekertem én is nem kevés km-t országúton xc bringával (szintén Smart Sam gumikkal), de messze van attól az élménytől, amit az erdei, hegyi ösvényeken való bringázás adhat. Szerintem mountinak a hegyekben a helye, nem az 1-es főúton:)
Montinak a hegyekben a helye, de el is kell jutni oda, ahonnan szeretnél indulni a hegyek közé, és az nem mindig van a lakhely közelében. Terepen eljutni, az viszont már idő előtt kiveszi az energiát, mielőtt az ember eljutna a tervezett indulási pontra, területre.
Akkor mi a megoldás?
Amit sosem értettem, van aki fel teszi a járóképes bringát mindenféle szállító alkalmatosságra, mint vonat és hasonlók.
Szerintem, amíg kerék van az ember alatt, addig nem kell szállítani reálisan elérhető távokon belül. Azért van kereke.
Nyilván nem a kis, nyereg és áttétel nélküli "ugráló" bringákra gondolok ilyenkor.
Azt meg mégsem lehet, hogy elmegyek aszfalton outival a kinézett indulási pontra és ott váltok terep bringára, mert hogyan?
Outival sem mehetek terepre. Fordítva viszont működik a dolog.
Ha megyek akkor ne legyenek korlátaim a közlekedésben, hiszen járóképes gép van alattam. Nekem ez a szemléletem.
kifejezetten azért választottam ezt a gépet, mert ezzel, a megfelelő gumival el tudok jutni szinte bárhova aszfalton is, és ha be akarok menni vele bárhol az erdőbe, annak sincs semmi akadálya vele. Szabadon és kötetlenül, mint a madár! :)
Azt viszont nem tudnám elképzelni, hogy megyek outival és ott a korlát, hogy nem tudok fel/lemenni egy erdei úton vele, ha éppen ahhoz lesz kedvem közben. Nekem ne a bringa határozza meg, hogy mehetek vagy nem. Olyan bicikli nem kell, amelyik ilyen korlátokkal akadályoz engem, hogy most ezzel csak sima aszfalton és le nem térhetek semmi kellemes erdei útra, bámennyire is kívánkozom és fordítva. Ilyenkor szabadon akarok "szórakozni, kirándulni és közlekedni közúton is. Olyan kerékpárra nem vágyom ami ebben korlátoz.
Mert német/osztrák (nem tudom) bringa.
És ők komolyan veszik a lámpa,prizma,villogo,csengő,stb dolgot.
Ha ezek nincsene a bringán (mert kellene a kresz szerint)akkor megbüntet a rendőr.
Kivéve ha nálad van license engedéj (versenyző vagy) és épp edzel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!