Láncfűrész láncolaj is jó kerékpár lánc olajozásra?
A németek csináltak egy kenőanyag tesztet. Azon a motorolaj nem volt sokkal rosszabb, mint a spéci láncolajok. Viszont cserébe jóval olcsóbb.
Viszont nem mindegy, hogy milyen típus. 15w40-est használtak.
Aki nekem ajánlotta ő több, mint évi 10000km-t teker. És neki nem kopnak jobban a láncai, mint a drága láncolajjal.
Szerintem hihető a teszt eredménye, azonban a 15W40 nem olaj "TÍPUST" jelöl, hanem némi egyszerűsítéssel viszkozitást, sűrűséget, hőfok tűrést. (A normál gépkenő olajoknál pl. nem mindegy, hogy télen, nagy mínuszok esetén mennyi idő alatt tud az olaj a kenési helyekre jutni, nyáron meg ha nagyon hígfolyóssá válik az olaj, lehet hogy nem alakul ki az az olajfilm, amin pl. egy forgó tengely felületének kellene futnia. Megfelelő körülmények között csúszócsapágyak esetén nem fém a fémen, hanem fém az olajfilmen siklik!)
Különböző gyártók olajtípusai között is megtalálhatók azonos kategóriák, míg az olaj összetétele más lehet. (Szélsőséges példa, de pl. lehet szénhidrogén -szerves-, és szintetikus olaj is hasonló kategóriájú.)
Egyes kenőolaj felhasználási helyeken igen szélsőséges körülmények között (nagyon alacsony, vagy nagyon magas hőmérséklet, nagy nyomás, nagy nyíró igénybevétel, stb.) kell az olajnak helyt állni, a kerékpárlánc esetén az igénybe vétel minimális, úgy hogy oda egy kis túlzással akármilyen olaj megfelelő. (Egy ismerősöm legalább húsz éven át használta a ház körül a kerékpárját, a lánc kenést akkor kapott, ha megázott. A láncszemek látható csúszófelületei szépen ki is voltak fényesedve. Egyszer elég csúnyán a lábát törte a jóember, vagy fél évig nem tekerte a bicajt, szép merevre össze is állt (rozsdásodott) a lánc...)
Kerékpár lánc esetén az elemi csapszemek perselyei ill. a csapszem csúszócsapágyként funkcionál, a kis relatív sebességek miatt itt nem tud a ráfutáshoz szükséges olaj film kialakulni, viszont a felületek állandó olajozottsága nagy mértékben csökkenti a súrlódást, ill. az abból eredő kopást.
Napjainkban egy felkapott súrlódás csökkentő anyag a teflon, kenőolajban, gépzsírokban (jó áron) adalékként már megtalálható. Azonban nincs új a nap alatt!
Az 1960-as években alkalmam volt egy rokonommal, egy akkoriban igen sikeres kerékpár versenyzővel megismerkedni az akkori Ny-Németországban. Ő a kerékpár láncot rezsón forralt BIRKA FAGGYÚBAN "áztatta", edzette elég hosszú ideig (talán egy órán át), időnként "megkavargatva" a láncot az edényben. A forrón hígfolyóssá váló faggyú a kenési helyekre biztonsággal eljutott, a lánc kiemelésekor is maradt a csapokban kenőanyag, és állítólag a forró faggyú valamiféle felületi edzést is végzett, mindenesetre a tapasztalataival nagyon meg volt elégedve, s rendszeresen alkalmazta ezt a megoldást kerékpáros pályafutása során. (Arra már nem emlékszem, hogy milyen gyakorisággal tette ezt.)
Lehet, hogy ez volt akkoriban a hatvanas évek teflonozása?
Na pont, hogy a méz állagú az minden csak nem jó erre a felhasználásra, mert túl sűrű.
Castrol GTX volt a német tesztben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!