Mi kötelező az esti kerékpározáshoz a hátúl piros és elől fehér villogón kívül?
"hát ha ez epilepsziás rohamot vált ki akkor nem is lehetne jogsid mert van egy ismerősöm akinek emiatt nincs jogosítványa. "
Egy szóval sem írtam, hogy lenne jogosítványom, de attól még szoktam kocsiban ülni, sőt még biciklizek is.
Az érvényes KÖHÉM-rendelet szerint folyamatos fény kötelező.
Szóval a válasz:
- előre fehér, hátra vörös fényű lámpa
- hátul vörös fényű fényvisszaverő (prizma)
- legalább az első keréken, legalább egy darab, mindkét irányból látható borostyánsárga fényvisszaverő (küllőprizma)
- lakott területen kívül éjjel v. rossz látási viszonyok esetén láthatósági mellény
- ezenkívül a szokásos: 2, egymástól üggetlen fék, csengő...
És még egy: NEM CSAK ESTI KERÉKPÁROZÁSHOZ! A felsoroltak a közúti közlekedés feltételei, napszaktól függetlenül! (nappal is kötelező a lámpa megléte)
KÖHÉM rendelet, blabla lerágott csont...
a villogó vagy folyamatos fénynél azt kell eldöntened, hogy egy villogó, igen csak figyelemfelkeltő dologgal sokkal jobban tudatod a szerencsétlen 8 órája volán mögött ülő álmos fuvarozóval, hogy ott vagy, vagy betartod a KÖHÉM rendeletet, és kockáztatod, hogy benéznek útszéli kis piros oszlopocskának és átmennek rajtad mint a huzat...
Amúgy szabadidőmben bringázom sokat, a községünkben lévő rendőr pedig eléggé problémázós alkat, ezért a biciklimen folyamatos fényű lámpa van, de a jobb lábamon villogó.
Nem célom minősíteni a KÖHÉM rendeletet. Csak leírtam, hogy jelenleg miket tartalmaz. És 1-2 kivétellel tiltja a villogást.
Mellesleg személy szerint én is a villogó fényt favorizálom hátul, főleg városi környezetben...
kresz szerint ezek kellenek:
előre fehér, hátra piros folyamatosan világító vagy villogó fény (enyém mindig világít), fényvisszaverők (nekem pl a pedálomon és az ülésemen is van) és persze a jó öreg mellény (én apumtól "loptam el" egy igazán jó minőségű Volvo-s mellényt:)).
Az a helyzet, hogy valamikor most nyáron csendben megváltoztatták a KRESZ-t. Ezelőtt úgy volt, hogy a KRESZ-ben semmi nem volt erről, és a KöHÉM rendelet szabályozta, hogy mivel kell felszerelni a biciklit. Ebben a rendeletben benne van a lámpa, a hátsó,exit.
piros prizma, küllőprizma, csengő. Ez éjjel-nappal.
Most nyáron az történt, hogy beleírták a KRESZ-be, hogy sötétben és rossz látási viszonyok között csak olyan biciklivel szabad közlekedni, amin van első-hátsó lámpa vagy villogó, meg prizma.
Szóval elég vicces lett a szabályozás. Ráadásul a KRESZ nem is fogalmaz egyértelműen (hogy kell-e első prizma).
Úgyhogy ha mindkettőt betartod, akkor csak folyamatos fénnyel világíthat, de valószínűleg nem fog semmilyen rendőrt zavarni, ha villog.
A szabályozás első blikkre tényleg eléggé "érdekes"...
A lényeg: az ominózus KÖHÉM rendelet azt szabályozza, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie a járműnek, ha a forgalomban szeretnéd használni; a KRESZ pedig azt, hogy a rendeletnek megfelelő járművel hogyan szabad közlekedni. Nem írja felül a rendeletet, hanem kiegészíti azt. (konyhanyelven kb. annyi a lényege, hogy a KÖHÉM szerint ahhoz, hogy a kerékpár részt vehessen a forgalomban, ahhoz fel kell szerelni a lámpákkal, prizmákkal, stb., a KRESZ pedig azt írja, hogy sötétben/rossz látási viszonyok között közlekedve ezeket -az eleve felszerelt- berendezéseket kötelező használni)
Csak hát ugye a KRESZ egy évek (évtizedek?) óta toldozott-foldozott szabálygyűjtemény, ami nem mentes a belső ellentmondásoktól sem; azt már igazán nem várhatjuk el, hogy más, kapcsolódó szabályozással is koherens egységet alkosson, ahogyan az Európában szokás...
Én igyekszem biztosra menni: fehér lámpa elöl, piros hátul(többnyire villogtatom őket), fehér prizma elöl, piros hátul, sárgák mindkét keréken; sisakomon fejlámpa, hátizsákomon piros lámpa prizmával; a vázon egy-egy fényvisszaverő pánt elöl és hátul is, valamint ugyanilyenek a bokámon és a csuklómon. És természetesen a láthatósági mellény.
Rosszat nem tesz...
Egyszer egy sötét, gyér közvilágítású részen kerekeztem át, előttem ment egy biciklis világító piros hátsó lámpával, meg egy másik lámpa nélkül, csak prizmával. Látványos volt a különbség.
Néha azonban nappal is felkapcsolom a hátsó villogót: pl. alkonyatkor, ha alacsonyan áll a Nap, és én mondjuk már árnyékos részen gördülök, de a mögöttem jövő autóst még éri a napfény, és főleg ha szemből vagy oldalról (vagy átlósan), a szélvédőn keresztül másként nem venne engem észre. Tapasztalat. Volt már, hogy nem bántam ezt meg. (Még ha hülyeségnek tűnik is nappal használni a lámpát.)
De ködben, hóesésben, esőben is felkapcsolom a lámpákat nappal is, legfeljebb a fejlámpát nem.
A környezetem persze hülyének néz ezek miatt, de ez a legkevésbé sem érdekel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!