Kezdőoldal » Sport, mozgás » Kerékpározás » Tandem kerékpár? Valakinek...

Tandem kerékpár? Valakinek tapasztalat?

Figyelt kérdés
Pl ha normál kerékpárt 20km/h val tekerek,akkor a tandemnél összeadódik? Vagy olyan 30km/h lesz belőle?

2012. aug. 22. 12:36
 1/2 anonim ***** válasza:
100%

Nem adódik össze. A biciklizésnél az ellenállás nagy részét a légellenállás adja. A légellenállás okozta erő közelítőleg a sebesség négyzetével arányos. Közelítsük a problémát úgy, hogy tandemnek azonos sebesség esetén akkora a légellenállása, mint egy nem tandem biciklinek. Felteszem, hogy erre a 20 km/h-ra önállóan képesek, nem egymás szélárkényában. Tehát, ha tandemre ül két kerékpáros, akkor összesen fele akkora légellenállási erőt kell leküzdeniük. Ez ekvivalens azzal a kérdéssel, hogy mennyivel gyorsabban megy egy biciklis, ha kétszeres teljesítményre képes.


Innét már nincs kedvem magyarázni, és ilyen kései órán már nem látom át, de vagy 20km/h*gyök2 (kb. 28km/h) vagy 20km/h*köbgyök2 (kb. 25 km/h) fog kijönni. Inkább az utóbbi, de majd reggel átgondolom :)


Ez persze közelítés, csináltam egy modellt, ennek során elhanyagoltam egy rakás tényezőt és itt kiszámoltam, hogy mennyi lenne. A valóságban az elhanyagolt tényezők akár jelentősek is lehetnek, jobb közelítést nem tudok.

2012. aug. 23. 00:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 Titusztitusz ***** válasza:
Némileg kiegészíteném a dolgok lényegét annyival, hogy bár valóban van szerepe a tandem kerékpár esetében a megfeleződő légellenállásnak de azért nem ez a fő előny, és nem ez a döntő tényező, hanem az, hogy a kerekek GÖRDÜLÉSI ELLENÁLLÁSA feleződik meg tandem bringázás közben...Ugyanis a gördülési ellenállás az, ami a legtöbb energiát emészti fel a kerékpár haladása közben, a légellenállás jelensége mindemellett meglehetősen elhanyagolható dolog...Gondolom minden tapasztalt bringás tudja azt, hogy könnyedén elő tud fordulni olyan eset is bringázás közben, hogy mondjuk HÁTSZÉL tolja előre a bringást sík terepen is akár, aztánmeg tekerés nélkül rövidebb-hosszabb út után leáll a bringa mégis, pedig ez esetben akkor ugye gyakorlatilag nincs is légellenállás, mivel a hátszél nyomása semlegesítí teljesen a légellenállást, sőt, még hátulrol jövő plusz hajtóerőt is biztosít a legtöbb esetben, aztán meg mégiscsak leáll a bringa előbb-utóbb hajtás nélkül, hacsak természetesen nem túl erős a hátszél...Ez a jelenség is jól mutatja azt, hogy valójában a kerekek gördülési ellenállása az,ami legfőképpen fékezi haladás közben a bringát, és tandem kerékpár esetében ENNEK A TÉNYEZŐNEK A FELEZŐDÉSE AZ, ami a tandem kerékpárok fő előnye, nem pedig a légellenállás feleződése, bár némileg ez is szerepet játszik kétségtelenül...Viszont mint azt írtam, legfőképpen azért mégiscsak ott a lényeg, és a fő előny, hogy a tandem bringák esetében KÉT, AVAGY ESETLEG TÖBB SZEMÉLYT IS KÉT KERÉK VISZ TOVA AZ ÚTON EGYIDEJÜLEG, nem pedig négy, mint az történne az esetben, ha mondjuk két személy külön-külön bringákon közlekedne...(Sőt, ha olyan tandem bringán ül valaki, ami esetleg három, avagy négyszemélyes,akkor a gördülési ellenállás tud még harmadolódni, és negyedelődni is, ami még kedvezőbb értékeket mutat ugye a szimpla bringázáshoz hasonlítva...) Szóval valójában ebben van a dolgok lényege, nem annyira a légellenállás feleződésében...
2014. aug. 15. 16:15
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!