Hogyan működik a racsni?
Hogyan néz ki belűről a racsni (kilincsmű)? Nem szeretném szétszedni csak kíváncsi vagyok milyen belűről. A racsnit milyen időközönként, kilométerenként érdemes zsírozni?
A kerékpárom (országúti) már majdnem 10-éves de még nem zsíroztam a kónuszon és a lánc olajozásán kívűl semmit. Tudna valaki egy képet linkelni hogyan néz ki a racsni belseje (menetes)?
Ne is akard szétszedni, eszméletlen sok kb. 2 mm-es golyó van benne, képtelenség jól összerakni. Próbáltam szétszerelt képet keresni, de hiába.
A működésekor gondolj Frakkra, a macskák rémére. Mikor a macskákat felköltöztetik a padlásra, Frakk bedugja a fejét a macskaajtón. Kihúzni viszont már nem tudja. Befelé ugyanis lelapult a füle, kifelé pedig a másik irányba kéne lelapulnia, de arra már nem tud.
Az a lényeg, hogy belül van egy recés henger és két kis pöcök, amiket egy rugó a recés hengernek szorít. A pöckök ferdén állnak, kb. így képzeld el:
TTTTTTTTTT (belül recés henger)
____\_____ (belső henger, kívül pöcökkel. A pöcök az alsó pontja körül forogni tud, egy rugó felfelé tolja. A perjelnek hosszabbnak kéne lenni, kicsit belóghatna a TT szárai közé.)
Amikor előre gurulsz a bicikliddel, akkor úgy forog egymás belsejében a két henger, hogy a pöcök nem akad be a recékbe. Tehát a hengerek úgy forognak, mintha az ábrán az alsó vonal a pöcökkel jobbra csúszna: ilyenkor a pöcök lelapul, mint Frakk füle.
Ha viszont visszafelé próbálna forogni egymásban a két henger, a pöcök megpróbálna átfordulni a másik irányba, így:
TTTTTTTTTTTTTTTTTTT
__________/________
De ahhoz, hogy átforduljon, nincs elég hely, ilyenkor beszorul a T szárai közé. Ezért a másik irányba nem tud forogni a racsni.
Tetszik az első leírás, nagyon szemléletes :D
Egy elhasznált rossz racsnit nyugodtan szét lehet szedni, azért nem kár. Akkor rájössz.
Egyébként annyira olcsók lettek a menetes racsnik, hogy felesleges bíbelődni vele, a te esetedben annál is inkább, mert tíz év alatt elkopnak a fogaskerekek, és akkor úgyis megy az egész cucc a MÉH-be. Csere esetén új lánc is kell.
Ez az az alkatrész, amit tényleg szét lehet szedni szeggel-kalapáccsal, bár könnyebb úgy szerelni, és a golyók szerteszét gurulását megelőzni, ha letekered az agyról egy racsnileszedővel, ami pár száz forint. Ezt aztán satuba fogva, és erre a racsnit ráültetve már jöhet a szeg-kalapács kombó (létezik persze erre célszerszám is), amivel óvatosan meglazíthatod a záróanyát az óramutató járásával ellentétesen. Ha van kéznél valami régi mágnes, az sokat segít a golyók esetén :)
Tényleg egyszerű, mint a bot, van egy préselt fogaskerék-csoport, amiben belül van a fogazott rész, ez van ráhúzva a racsni testére (racsnimag?), amin ücsörög a kilincsmű, ez általában két pici edzett acél kalapács/köröm, amiket egy C alakú rugó tart a helyükön. Ezen kívűl van belül pár nagyon vékony hézagoló gyűrű, és két sor golyó -sosem számoltam meg, piszok sok, és nagyon kicsik :P
(pont a héten dobtam ki egyet, most már az összes biciklim kazettás lett, nem tudok fotót feltenni :P)
Na, közben találtam valamit: [link]
FIG.11
kb. ennyi
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!