Magyarországon miért nem olyan népszerű a kerékpározás, mint mondjuk Hollandiában?
A magyar ember valamilyen szinten megalázónak tartja a biciklizést, és inkább autóba ül?
Vagy mi lehet az oka?
Lassan lesz a holland F1 nagydíj, majd nézd meg a zantvoori boxutcát. Na nem a pályán belül, hanem azon kívül!
Itthon meg a kreszújraírás egy akkora baromságnak indul, hogy ihajj köztük van akötelező dinnyehéjazás is, de az nincs, hogy mindenkinek kötelező legyen 14 évesen letenni a kismotoros kreszt.
Másrészről a kocsi még mindig valamiféle státuszszimbólum, és még jobban az lesz, ha felnyomják majd 1000Ft-ra a benzint.
Ugyanaz az oka, mint a világ legtöbb részén mindennek: politika.
A 70-es években még Hollandia is ugyanúgy autóközpontú volt, mint más ország. Aztán a sok baleset meg a drág benzin miatt olyan politikusokat választottak meg az emberek, akik a kerékpáros infrastruktúrát kezdték kiépíteni. Aztán miután meglett a megfelelő infrastruktúra, egyre többen kezdtek kerékpározni, ami miatt tovább fejlesztették az utakat, parkolókat, tömegközlekedést, stb... és így tovább.
Ugyanez volt Dániában is. Ott is csak néhány évtizede kezdett elterjedni a kerékpárral közlekedés.
Megfelelő politikusokat kell választani. Működik ez fentről lefele is, azaz a politikusok is tudják alakítani az emberek gondolkodását, az infrastruktúra fejlesztését, de ehhez igény is kell.
Meg működik úgy is, hogy az emberek szerveznek pl. kerékpáros felvonulásokat és olyan politikusokat választanak, akik azt ígérik, hogy változtatnak az autó-centrikus infrastruktúrán.
Egyrészt ahogy az előző írta, tudatos politikai döntés eredménye. Hollandia a 70ges évekig pontosan olyan autócentrikus volt, mint Magyarország a közelmúltban. Csak aztán nekik elegük lett abból, hogy autók ölik a gyermekeket és tudatosan csillapították a forgalmat és alakították át a közlekedési rendszert olyanra,ahol nem a gépkocsik, hanem az emberek vannak a középpontban; ők meglépték azt, amit a hazai törvényhozás és közlekedésszervezők nem mernek vagy nem hajlandóak rá. És csak úgy zárójelben megjegyezném, hogy egyes körökből ott is ugyanolyan ellenállásnak és támadásoknsk voltak kitéve, ami itt is tapasztalható minden esetben, amikor egy intézkedést nem kizárólagosan az autóhasználat igényei alapján hoznak...
A másik ok inkább pszichológiai: a rendszerváltás előtt nem volt egyszerű autóhoz jutni; a saját gépkocsi kiváltságnak számított. A rendszerváltás utáni liberalizált piac viszont bárki számára lehetővé tette, hogy ő is ezen kiváltságos csoporthoz tartozhasson -és sokan a mai napig egyfajta értékmérőként tekintenek a saját autó birtoklására ahelyett, hogy egy egyszerű eszközként a helyén kezelnék azt. Hollandiában ez nem jelentkezett, ott a '70ges években is teljesen természetes volt, hogy mindenki azonnal és egyszerűen autóhoz juthatott (és mellesleg a vezetői engedély megszerzése is ott volt a világon a legegyszerűbb); így ott nem kellett szemléletváltás ahhoz, hogy ne kezeljék a gépkocsit státuszszimbólumként.
"Mert ott ennek kultúrája van, megfelelő infrastruktúrával, nálunk meg még csak most van kialakulóban."
Az a baj, hogy nem megfelelő infrastruktúrával, járdamázolással, 500 méterenként másik oldalra terelgetéssel, értelmetlen mód főútvonallal párhuzamos bringautat mindenféle ótvar mellékútnak alárendelő marháskodással alakítják ki. Feszültség nő, az utak nem elég szélesek, nincs hová bővíteni, csak az autós kárára. Új út átadásakor bringa tiltótábla ki, megoldás nuku: Lehet menni tökön-babon át, kerülj tehénelletős harmadrendű összekötőúton, földúton birkanyájat kerülgetve, van olyan hogy öklömnyi kavicsokkal felszórt traktorutat találtak megfelelőnek.
Szintén nem ritka eset hogy ugyan épül bringás infra, de kispórolják az aszfaltot a kerékpárútból, a víz alámossa, a gyökerek felnyomják, hónapok-pár év alatt használhatatlanná válik.
Szóval én csak reménykedem, hogy a kultúrája egyszer majd kialakul, de akkorra én már lehet le kell hogy tegyem a kétkerekűt.
" Az a baj, hogy nem megfelelő infrastruktúrával, "
Igen, azért írtam, hogy nem nagy sikerrel.
Ha hiszitek, ha nem, Indiában a bicikli a szegénység szimbóluma.
Ettől fügetlenül sokan használják, mert sokan vannak és nincs más. A Riksás meg egyenesen rabszolgamunka. Persze egy európai nem feltétlen veszi észre a valóságot, csak kerülgeti a tehénszart és megáll a Taj Mahalnál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!