Hogy javítsam meg a bowdenes 105-ös tárcsafékemet?
Sziasztok, a hátsó fékem elromlott. Eleve lóg a fékvaltókar (van egy holtjátéka, és csak a végén húzza a bowdent), de a fő baj az, hogy állandóan fékezi a kereket, ha nincs behúzva, akkor is. Ha lassan megyek, akkor is forró a tárcsa - mi lehet a baja?
Shimano 105 a típusa, a csavarral a féktesten hiába engedem ki, ugyanúgy állandó a fékhatás. A szerelő két hétre vállalja, nekem gyorsaban kellene. Mit tegyek, hogy javítsam meg?
Előre is köszönöm!
Bowden feszítő csavarokkal játszottal már?
Fék pofák mennyire kopottak?
Ha még nem csináltál ilyent, akkor nem biztos, hogy neki kéne állnod.
Én azzal kezdeném, hogy kiveszem a fékbetéteket és szemrevételezem. Megnézem a tárcsát is, hogy mekkora nyolcas van benne. A mechanikus tárcsafékekbe mindig beleugrik a nyolcas a működési elvből adódóan. Ha van benne, akkor egyengetni kell. Nem lehet jól beállítani a féket ha a tárcsa üt. Aztán meg kell nézni a bowdent, fékkart és a működését, könnyen jár-e. Könnyen mozog-e a féknyereg mozgó része. Persze előtte alaposan ki kell tisztítani minden alkatrészt, addig felesleges vizsgálgatni amig retkes.
A beállítást majd akkor írom le ha muszály :D
Nagyon köszönöm a válaszokat!
Fékbetétet kb 1000 km-rel ezelőtt kapott.
A féktárcsát - ha azzal lanne gond - hogyan célszerű egyengetni?
Miért lesz nyolcas a bowdenesben inkabb, mint a hidraulikusban?
Elég gyenge egyébként a fékhatás is (legalábbis nem hasonlítható a Dura-Ace és Ultegra hagyományos fékeimhez), de ez már a kezdetek óta így volt, pedig egy év alatt már több szervizben is járt.
A bowdenes tárcsafék fékpofaja 1oldalról nyomja tárcsát fékezés közben.(az enyém legalabbis igy csinalja).
A hidros 2oldalrol nyomja.
Jobb hatás érhető el pofa csérével. De ha simogatja akkor lehet hogy a tárcsát is érdemes lenne cserélni. Nem folyamatos surlodásra vanak tervezve.
"A féktárcsát - ha azzal lanne gond - hogyan célszerű egyengetni?"
Van erre spéci egyengető szerszám is, de egy francia kulcs is kiváló hozzá. Összehúzod a pofáit, hogy épp rámenjen a tárcsára és már lehet is egyengetni. De nagyon óvatosan, mert könnyen lehet bele olyan deformációt tenni amit nem szedsz ki sosem.
"Miért lesz nyolcas a bowdenesben inkabb, mint a hidraulikusban?"
A mozgó fékbetét (általában ez a külső) a tárcsát nekinyomja az álló fékbetétnek (ez meg a kerék felöli). Vagyis a tárcsa fékezéskor kúp alakúra torzul és közben még melegítjük is. A hidraulikus tárcsafékeknél pedig két oldalról egyszerre fogjuk meg a tárcsát a betétekkel, az nem deformálódik szinte semmit. A mechanikus tárcsámat évente centrirozom, a 10 éves hidraulikdus fékem tárcsájáról meg csak a mocskot kellett eddig letörölni, nem kellett egyengetni.
"Elég gyenge egyébként a fékhatás is"
A fékbebéteket és a tárcsát nem szabad fogdosni és mindenféle kenőanyagot távol kell tartani tőle. Ha te is ilyen láncfújkálós vagy mint a nagy többség, akkor valószinüleg ez a gond. Sikerült ráporlasztani a kenőanyagot. A tárcsát én sima motorbenzinnel, vagy féktisztítóval szoktam tisztítani. Egy papírtörlőre teszem a benzint és áttörlöm vele. A fékbetétekre meg vigyázni kell, azokról a kenőanyagot nem lehet eltávolítani - csere.
"Fékbetétet kb 1000 km-rel ezelőtt kapott."
Mivel kúp alakúra deformálódik a tárcsa, az új fékbetét nem fog felfeküdni rá teljesen, csak az egyik sarka. Kell néhány alaposabb fékezés hogy a tárcsához kopjon a betét. Meg kell vasalni a féket.
"pedig egy év alatt már több szervizben is járt."
Ennyira vacakok a szervizek vagy mi okod volt rá, hogy váltogattad a szervizeket.
"A féktárcsától nem lesz holtjáték a karban."
Nem is erre utaltam. Azt mondtam, hogy midnen alkatrészt meg kell tisztítani és olyan állapotba kell hozni/cserélni, hogy az ne akadályozza a beállítást, működést. Hiába cseréli a bowdent ha utána is kosztat a fék a görbe tárcsa miatt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!